• English
    • ไทย
  • English 
    • English
    • ไทย
  • Login
View Item 
  •   Wisdom Repository Home
  • คณะและวิทยาลัย
  • คณะนิเทศศาสตร์และนวัตกรรมการจัดการ
  • GSCM: Theses
  • View Item
  •   Wisdom Repository Home
  • คณะและวิทยาลัย
  • คณะนิเทศศาสตร์และนวัตกรรมการจัดการ
  • GSCM: Theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of Wisdom RepositoryCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit DateResource TypesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit DateResource Types

My Account

Login

การตอบสนองของผู้บริโภคต่อสื่อแฝงในบรรยากาศ

by เมทนี แพน้อย

Title:

การตอบสนองของผู้บริโภคต่อสื่อแฝงในบรรยากาศ

Other title(s):

Consumer responses toward ambient media

Author(s):

เมทนี แพน้อย

Advisor:

พัชนี เชยจรรยา

Degree name:

ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต

Degree level:

Master's

Degree discipline:

นิเทศศาสตร์และนวัตกรรม

Degree department:

คณะนิเทศศาสตร์และนวัตกรรมการจัดการ

Degree grantor:

สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์

Issued date:

2014

Publisher:

สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์

Abstract:

การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 3 ประการ คือ 1) เพื่อศึกษาพฤติกรรมการรับรู้และทัศนคติ ที่มีต่อสื่อแฝงในบรรยากาศ 2) เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างพฤติกรรมการรับรู้และทัศนคติที่มี ต่อสื่อแฝงในบรรยากาศ และ 3) เพื่อศึกษารูปแบบการนา เสนอของสื่อแฝงในบรรยากาศทั้งในไทย และต่างประเทศ ใช้ระเบียบวิธีวิจัยแบบผสม ซึ่งได้ผสมผสานวิธีการเก็บข้อมูลและการศึกษา ผลการวิจัย 2 วิธี ทั้งแบบเชิงคุณภาพ ในการศึกษารูปแบบการนา เสนอของสื่อแฝงในบรรยากาศใน เขตกรุงเทพมหานครที่ปรากฎในช่วงเวลาที่กาหนด และเชิงปริมาณ โดยใช้แบบสอบถามเป็น เครื่องมือวิจัยในการเก็บรวบรวมข้อมูล จากตัวอย่างที่มีอายุระหว่าง 18 – 35 ปี ในเขต กรุงเทพมหานคร จา นวน 400 คน ใช้การสุ่มตัวอย่างแบบหลายขั้นตอน ( Multi–Stage Stratified Random Sampling) และสถิติที่ใช้ คือ การทดสอบค่าเฉลี่ยแบบที (T–test) การทดสอบความแปร ปราน(ANOVA) และการวิเคราะห์สัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน(Pearson’s Product Moment Correlation Coefficient)
ผลการศึกษาพบว่า ลักษณะทางประชากร ซึ่งประกอบด้วย เพศ อายุ อาชีพ การศึกษา และ รายได้ มีพฤติกรรมการรับรู้และทัศนคติที่มีต่อสื่อแฝงในบรรยากาศไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสาคัญ ทางสถิติ นอกจากนี้พฤติกรรมการรับรู้มีความสัมพันธ์ในเชิงบวกกับทัศนคติที่มีต่อสื่อแฝงใน บรรยากาศ อย่างมีนัยสาคัญทางสถิติ โดยพฤติกรรมการรับรู้ต่อสื่อแฝงในบรรยากาศมี ความสัมพันธ์กับทัศนคติที่มีต่อสื่อแฝงในบรรยากาศในระดับปานกลาง
This research has three purposes. Firstly it aims to study the perception and attitude toward ambient media. Secondly, this research aims to investigate perception that relating attitude toward ambient media. Thirdly, it aims to study presentation format of ambient media in domestics and overseas. The research methodology was a mixed-method type, using content analysis for qualitative study and survey research for quantitative study. Questionnaire was distributed for collecting data from 400 respondents. The sampling group age-range was between 18-34 years who resides in the area of Bangkok. Multi-stage stratified random sampling was used to select the sample. Descriptive statistics, T-test, ANOVA and Pearson’s Product Moment Correlation Coefficient were applied to analyze data.
The results of the study show that non-significant demographic factor which influence perception and attitude factors consist of gender, age, occupation, education and income toward ambient media. In addition, the result indicated that significant positive relationship between the perception and attitudes toward ambient media. The result revealed that perception toward ambient media had a moderate association with the attitude toward ambient media.

Description:

วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม. (นิเทศศาสตร์และนวัตกรรม))--สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์, 2557

Subject(s):

ผู้บริโภค

Keyword(s):

สื่อ

Resource type:

วิทยานิพนธ์

Extent:

108 แผ่น

Type:

Text

File type:

application/pdf

Language:

tha

Rights:

ผลงานนี้เผยแพร่ภายใต้ สัญญาอนุญาตครีเอทีฟคอมมอนส์แบบ แสดงที่มา-ไม่ใช้เพื่อการค้า-ไม่ดัดแปลง 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0)

URI:

http://repository.nida.ac.th/handle/662723737/3330
Show full item record

Files in this item (CONTENT)

Thumbnail
View
  • ba186007.pdf ( 4,074.59 KB )

ทรัพยากรสารสนเทศทั้งหมดในคลังปัญญา ใช้เพื่อประโยชน์ทางการเรียนการสอนและการค้นคว้าเท่านั้น และต้องมีการอ้างอิงแหล่งที่มาทุกครั้งที่นำไปใช้ ห้ามดัดแปลงเนื้อหา และทำสำเนาต่อ รวมถึงไม่ให้อนุญาตนำไปใช้ประโยชน์เพื่อการค้า ไม่ว่ากรณีใด ๆ ทั้งสิ้น



This item appears in the following Collection(s)

  • GSCM: Theses [175]

Except where otherwise noted, content on this site is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license.

Copyright © National Institute of Development Administration | สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์
Library and Information Center | สำนักบรรณสารการพัฒนา
Email: NIDAWR@nida.ac.th    Chat: Facebook Messenger    Facebook: NIDAWisdomRepository
 

 

Except where otherwise noted, content on this site is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license.

Copyright © National Institute of Development Administration | สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์
Library and Information Center | สำนักบรรณสารการพัฒนา
Email: NIDAWR@nida.ac.th    Chat: Facebook Messenger    Facebook: NIDAWisdomRepository
 

 

‹›×