การแสวงหาข้อมูล ความไม่แน่นอน พฤติกรรมสอดส่องและความหึงหวงของผู้ใช้งานเฟซบุ๊ก
Publisher
Issued Date
2017
Issued Date (B.E.)
2560
Available Date
Copyright Date
Resource Type
Series
Edition
Language
tha
File Type
application/pdf
No. of Pages/File Size
137 แผ่น
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Other identifier(s)
b199694
Identifier(s)
Access Rights
Access Status
Rights
ผลงานนี้เผยแพร่ภายใต้ สัญญาอนุญาตครีเอทีฟคอมมอนส์แบบ แสดงที่มา-ไม่ใช้เพื่อการค้า-ไม่ดัดแปลง 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0)
Rights Holder(s)
Physical Location
สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์. สำนักบรรณสารการพัฒนา
Bibliographic Citation
Citation
ชริตา ปรมะธนวัฒน์ (2017). การแสวงหาข้อมูล ความไม่แน่นอน พฤติกรรมสอดส่องและความหึงหวงของผู้ใช้งานเฟซบุ๊ก. Retrieved from: http://repository.nida.ac.th/handle/662723737/3780.
Title
การแสวงหาข้อมูล ความไม่แน่นอน พฤติกรรมสอดส่องและความหึงหวงของผู้ใช้งานเฟซบุ๊ก
Alternative Title(s)
Information seeking, uncertainty, the intrusion and the facebook user's jealousy
Author(s)
Advisor(s)
Editor(s)
item.page.dc.contrubutor.advisor
Advisor's email
Contributor(s)
Contributor(s)
Abstract
การศึกษาเรื่องนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความแตกต่างและทดสอบความสัมพันธ์ระหว่างการแสวงหาข้อมูล ความไม่แน่นอน พฤติกรรมสอดส่องเฟซบุ๊ก และความหึงหวง เพื่อหาตัวแปรที่มีประสิทธิภาพในการพยากรณ์หรือทำนายการเกิดความหึงหวงของผู้ใช้งานเฟซบุ๊กที่มีประสบการณ์ด้านความสัมพันธ์แบบคู่รัก งานวิจัยชิ้นนี้เป็นการวิจัยเชิงปริมาณโดยใช้การแจกแบบสอบถามออนไลน์ กลุ่มตัวอย่าง คือ ชายและหญิง อายุ 25 - 34 ปี ที่มีการใช้งานเฟซบุ๊กและกำลังอยู่ในความสัมพันธ์แบบคู่รักและศึกษาดูใจกัน ทั้งที่สมรสและยังไม่ได้สมรส จำนวน 400 คน
โดยพบผลวิจัยดังนี้ (1) เพศหญิงมีพฤติกรรมสอดส่องและมีความหึงหวงบนเฟซบุ๊กมากกว่าเพศชาย (2) ผู้ที่อายุ 26 ปี มีความหึงหวงมากกว่าผู้ที่อายุ 34 ปี (3) ผู้ที่มีการศึกษาในระดับปริญญาตรี โท และเอกมีพฤติกรรมสอดส่องเฟซบุ๊กของคนรักบ่อยกว่าคนในระดับการศึกษาอื่น (4) นักเรียนนักศึกษาและเจ้าของกิจการเป็นกลุ่มที่มีพฤติกรรมสอดส่องและมีความหึงหวงบนเฟซบุ๊กมากกว่าคนในอาชีพอื่น (5) ผู้ที่มีสถานะความสัมพันธ์โสดเป็นกลุ่มที่มีความไม่แน่นอนในความสัมพันธ์มากกว่ากลุ่มอื่นและนิยมใช้กลยุทธ์การแสวงหาข้อมูลเชิงรับ (6) ผู้ที่มีการตั้งสถานะความสัมพันธ์มีแฟนแล้วบนเฟซบุ๊กเป็นกลุ่มที่มีความหึงหวงบนเฟซบุ๊กมากกว่ากลุ่มอื่น ๆ และยังเป็นกลุ่มที่ใช้กลยุทธ์ในการแสวงในหาข้อมูลทั้งเชิงรับ เชิงรุกและโต้ตอบมากที่สุดอีกด้วย
นอกจากนี้ผลวิจัยยังพบว่าการแสวงหาข้อมูล ความไม่แน่นอน พฤติกรรมการสอดส่องเฟซบุ๊ก และความหึงหวง มีความสัมพันธ์กันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ โดยผลลัพธ์ของการทดสอบสมมติฐานชี้ว่า (1) การแสวงหาข้อมูล (2) พฤติกรรมการสอดส่องเฟซบุ๊ก (3) ความไม่แน่นอนเป็นปัจจัยที่มีประสิทธิภาพในการพยากรณ์ความหึงหวงที่เกิดขึ้นบนเฟซบุ๊ก
โดยข้อมูลที่ปรากฏบนเฟซบุ๊กที่มีประสิทธิภาพในการสร้างความหึงหวงในระดับมาก ได้แก่ การลงภาพกับแฟนเก่า การบล็อกหรือการจากัดไม่ให้คนรักเข้าถึงบัญชีเฟซบุ๊ก การเพิ่มคนรักเก่าเป็นเพื่อน และการลงภาพการโอบไหล่กับเพศตรงข้ามบนเฟซบุ๊ก
The purposes of this research were to examine the relationships between information seeking, uncertainty, the Facebook intrusion and the jealousy of Facebook users; and to identify factor predicting the user’s jealousy in context of Facebook. Quantitative research was employed in this study. Online questionnaires were distributed to 400 respondents who were Facebook users aged between 25 and 34 years old and reported having a relationship. The finding demonstrated that women perform more intrusive behavior and access to Facebook jealousy than men. Respondents who were above 26 years old tended to be jealousy than those above 33 years old. Respondents with undergraduate studies, master's degree and doctorate assessed performance frequencies of intrusive behavior more than others. Students and Business owners performed intrusive behavior and access to Facebook jealousy than other job. Those who were still single have more partner uncertainty than the other group, and prefer to use the passive strategy for seeking the information about their partner. Respondents who showed “In a relationship” status on Facebook were likely to be more jealousy and used all strategies of information seeking than other groups. Moreover, the findings indicated that there were statistically relationship between information seeking, uncertainty, the Facebook intrusion and jealousy at .05 significance levels. The effective factors that could predict the user’s jealousy in context of Facebook included information seeking, the Facebook intrusion and uncertainty. In conclusion, the effective of information in context of Facebook that performed highly level of emotional jealousy were as follows: (1) seeing their partner post pictures with his /her previous partner on Facebook. (2) Perceived their partner block or limited them to access his/her profile. (3) knowing their partner already add his/her old lover as a Facebook’s friend (4) seeing their partner embrace the shoulders with unknown opposite sex on his/her photo post.
The purposes of this research were to examine the relationships between information seeking, uncertainty, the Facebook intrusion and the jealousy of Facebook users; and to identify factor predicting the user’s jealousy in context of Facebook. Quantitative research was employed in this study. Online questionnaires were distributed to 400 respondents who were Facebook users aged between 25 and 34 years old and reported having a relationship. The finding demonstrated that women perform more intrusive behavior and access to Facebook jealousy than men. Respondents who were above 26 years old tended to be jealousy than those above 33 years old. Respondents with undergraduate studies, master's degree and doctorate assessed performance frequencies of intrusive behavior more than others. Students and Business owners performed intrusive behavior and access to Facebook jealousy than other job. Those who were still single have more partner uncertainty than the other group, and prefer to use the passive strategy for seeking the information about their partner. Respondents who showed “In a relationship” status on Facebook were likely to be more jealousy and used all strategies of information seeking than other groups. Moreover, the findings indicated that there were statistically relationship between information seeking, uncertainty, the Facebook intrusion and jealousy at .05 significance levels. The effective factors that could predict the user’s jealousy in context of Facebook included information seeking, the Facebook intrusion and uncertainty. In conclusion, the effective of information in context of Facebook that performed highly level of emotional jealousy were as follows: (1) seeing their partner post pictures with his /her previous partner on Facebook. (2) Perceived their partner block or limited them to access his/her profile. (3) knowing their partner already add his/her old lover as a Facebook’s friend (4) seeing their partner embrace the shoulders with unknown opposite sex on his/her photo post.
Table of contents
Description
วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม. (นิเทศศาสตร์และนวัตกรรม))--สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์, 2560