ปัจจัยสู่ความสำเร็จของการนำนโยบายกองทุนหมู่บ้านไปปฏิบัติ : กรณีศึกษา กองทุนที่ได้รับการพัฒนาเป็นสถาบันการเงินชุมชน ในจังหวัดสมุทรปราการ
Files
Publisher
Issued Date
2017
Available Date
Copyright Date
Resource Type
Series
Edition
Language
tha
File Type
application/pdf
No. of Pages/File Size
374 แผ่น
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Other identifier(s)
b201149
Identifier(s)
Access Rights
Access Status
Rights
ผลงานนี้เผยแพร่ภายใต้ สัญญาอนุญาตครีเอทีฟคอมมอนส์แบบ แสดงที่มา-ไม่ใช้เพื่อการค้า-ไม่ดัดแปลง 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0)
Rights Holder(s)
Physical Location
สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์. สำนักบรรณสารการพัฒนา
Bibliographic Citation
Citation
ณฐชน วงษ์ขำ (2017). ปัจจัยสู่ความสำเร็จของการนำนโยบายกองทุนหมู่บ้านไปปฏิบัติ : กรณีศึกษา กองทุนที่ได้รับการพัฒนาเป็นสถาบันการเงินชุมชน ในจังหวัดสมุทรปราการ. Retrieved from: http://repository.nida.ac.th/handle/662723737/3801.
Title
ปัจจัยสู่ความสำเร็จของการนำนโยบายกองทุนหมู่บ้านไปปฏิบัติ : กรณีศึกษา กองทุนที่ได้รับการพัฒนาเป็นสถาบันการเงินชุมชน ในจังหวัดสมุทรปราการ
Alternative Title(s)
Factors to the success of village fund policy implementation : case study of the village funds that developed into community financial institutions in Samutprakan Province
Author(s)
Editor(s)
Advisor(s)
Advisor's email
Contributor(s)
Contributor(s)
Abstract
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาปัจจัยสู่ความสำเร็จของการนำนโยบายกองทุนหมู่บ้านไปปฏิบัติ โดยที่กรณีศึกษาคือ กองทุนหมู่บ้านที่ได้รับการพัฒนาเป็นสถาบันการเงินชุมชนในจังหวัดสมุทรปราการ ผู้วิจัยใช้รูปแบบการวิจัยเชิงคุณภาพ โดยวิเคราะห์ข้อมูลที่ได้รวบรวมจากเอกสาร การสัมภาษณ์เชิงลึก และการสังเกต
ผลการวิจัยแสดงให้เห็นว่า มีปัจจัยที่ส่งผลต่อความสำเร็จของการนำนโยบายกองทุนหมู่บ้านไปปฏิบัติ ดังนี้ 1. ปัจจัยด้านความชัดเจนของนโยบาย มีลักษณะที่สำคัญ ได้แก่ จะต้องมีเป้าหมายชัดเจนในการดำเนินการ มีโครงสร้างการปฏิบัติงานที่ชัดเจน นอกจากนี้ยังมีการกำหนดมาตรฐานในการปฏิบัติงานที่ชัดเจนและมีการควบคุมตรวจสอบอย่างต่อเนื่อง 2. ปัจจัยด้านการสื่อสารขององค์การ มีลักษณะที่สำคัญ ได้แก่ การสื่อสารแนวทางการปฏิบัติมีความชัดเจน เที่ยงตรง สม่ำเสมอ รวมไปถึงมีการให้การสนับสนุนและช่วยเหลือจากส่วนบนของนโยบาย 3. ปัจจัยด้านศักยภาพขององค์การ มีลักษณะที่สำคัญ ได้แก่ โครงสร้างองค์การมีความแข็งแกร่ง บุคลากรมีคุณภาพและมีจำนวนที่เพียงพอ มีทรัพยากรที่เพียงพอ และได้รับการสนับสนุนทรัพยากรจากทางการเมือง มีการประสานงานกับผู้บริหารอย่างมีประสิทธิภาพ รวมไปถึงมีการประสานความร่วมมือและสนับสนุนจากหน่วยงานภาครัฐ 4. ปัจจัยด้านคุณลักษณะของผู้นำนโยบายไปปฏิบัติ มีลักษณะที่สำคัญ ได้แก่ ผู้ที่นำนโยบายไปปฏิบัติมีความเข้าใจวัตถุประสงค์และสาระสำคัญของนโยบาย และมีทัศนคติที่ดีและมีความตั้งใจจริงต่อการดำเนินการตามนโยบาย ยินยอมในการรับนโยบายจากส่วนกลางด้วยความเต็มใจ 5. ปัจจัยด้านการประสานความร่วมมือ มีลักษณะที่สำคัญ ได้แก่ ประธานกองทุนหมู่บ้านมีภาวะผู้นำ สมาชิกกองทุนหมู่บ้านมีส่วนร่วม มีความผูกพัน และยอมรับต่อกองทุนหมู่บ้าน
ผู้วิจัยมีข้อเสนอแนะเชิงนโยบาย ได้แก่ สำนักงานกองทุนหมู่บ้านและชุมชนเมืองแห่งชาติ (สทบ.) ต้องสร้างมาตรฐานโปรแกรมคอมพิวเตอร์และต้องอบรมคณะกรรมการ ต้องสร้างมาตรฐานการทวงหนี้และสร้างความรู้ให้แก่คณะกรรมการ ต้องเพิ่มจำนวนเจ้าหน้าที่ สทบ. คู่มือการประเมินผลการดำเนินงานต้องมีตัวชี้วัดเป็นวัตถุวิสัย คณะกรรมการกองทุนจะต้องทบทวนระเบียบของกองทุนเสมอ และจะต้องมีนโยบายจัดอบรมให้ความรู้และสร้างจิตสำนึกแก่สมาชิก รวมไปถึงสร้างความเข้าใจถึงผลเสียจากการไม่ชำระหนี้คืน นอกจากนี้ผู้วิจัยขอเสนอข้อเสนอเชิงปฏิบัติ ได้แก่ คณะกรรมการกองทุนจะต้องเป็นคนดีและคนเก่ง รัฐต้องประเมินผลการดำเนินงานของกองทุนอย่างมีมาตรฐาน โดยอาศัยหลักธรรมาภิบาล การพิจารณาปล่อยเงินกู้จะต้องยึดตามระเบียบอย่างเคร่งครัด คณะกรรมการและสมาชิกจะต้องสื่อสารกันบ่อยครั้ง ประธานกองทุนจะต้องเป็นผู้ที่มีความรู้ความสามารถ มีธรรมาภิบาล มีภาวะความเป็นผู้นำสูง รวมไปถึงเสียสละและอุทิศตัวเพื่อชุมชน
นโยบายกองทุนหมู่บ้านดำเนินงานมาจนถึงปี 2560 กองทุนหมู่บ้านใช้งบประมาณในการดำเนินการที่สูง ตั้งแต่เริ่มนโยบายจนปี 2557 รัฐได้อนุมัติงบประมาณไว้ 166,895.8041 ล้านบาท นอกจากนี้ยังได้อนุมัติรายจ่ายตั้งแต่ปี 2557-2560 อีกจำนวน 6,416.4807 ล้านบาท ในปี 2559 เกิดการพัฒนาเป็นสถาบันการเงินชุมชนเพียงประมาณ 3,000 แห่ง ซึ่งมีจำนวนที่ค่อนข้างน้อย เมื่อพิจารณาจากงบประมาณที่เสียไปและจำนวนกองทุนที่เกิดขึ้นในปี 2544 ซึ่งมีประมาณ 66,188 กองทุน ดังนั้น ผู้มีอำนาจและผู้มีส่วนได้ส่วนเสียต้องพิจารณาถึงความคุ้มค่ากับการลงทุนในนโยบายกองทุนหมู่บ้าน เพื่อกำหนดทิศทางว่านโยบายควรจะมีทิศทางอย่างไรต่อไปเพื่อให้เกิดประสิทธิผลและประสิทธิภาพสูงสุด
This research aims to study factors to the success of village fund policy implementation. The case study is the village funds that developed into community financial institutions in Samutprakan province. I have used qualitative research; I analyse information collected from documents, in-depth interview, and observation. The research shows that factors to the success of village fund policy implementation are as followed: 1. Clarity of the policy, which described by a clear goal in the operation, a clear structure in the operation, and has determined a clear standard in the operation with constant regulation. 2. Communication within the organisation, to which the communication in strategy is clear, accurate, and regular, and support is available from the upper level of the policy. 3. Potential of the organisation, to which the organisation has a strong structure, composed of quality and adequate personnel, has adequate resource and receive support in term of political resource, engage in a quality coordination with the manager, and receive support and coordination from the government. 4. The attribute of the policy implementer, to which the implementer should understand the purpose and the main idea of the policy. Also, he/she should have a good attitude and determined to carry out the operation of the policy, obey, and willing to implement any given policy from the National Village and Urban Community Fund Office. 5. Coordination and cooperation, the president of the fund office should be equipped with leadership skill and the member should cooperate and obey as well as having a good relationship with the village fund. I have further solutions to suggest. In term of the policy, National Village and Urban Community Fund Office should build a decent standard computer program and also build a standard of debt collection and educate the board member as well as increase the number of the officer. Their manual of evaluating the performance should have indicators in an objective manner. The board member should always review the rule of fund office. Also, it should have the policy to train and educate their member in order to build morality as well as create an understanding of the negative effect of not paying the debt. Moreover, on the practical side, the board member should be good and competent people. The government should evaluate the performance of the fund office under good standard abide the good governance. The decision to lend should abide the rule strictly. The board and the member should communicate more and lastly, the president of the fund office should be a person with knowledge and ability, with good governance, and also selfless and dedicated to the community. The village fund policy has continued its operation until the year of 2017. The village funds operated with a very high budget. Since the start of the policy until 2014, the government had approved the budget of 166,895.8041 million baht. Moreover, the government has further approved the budget for 2014-2017 with 6,416.4807 million baht. In 2016, there were only 3,000 developments to the community financial institutions, to which the amount is relatively low when compared to the budget usage and to the number of village funds in the year 2001, which was about 66,188 village funds. As a result, the authority and the stakeholders must evaluate and acknowledge the benefit in this investment to the village funds, in order to determine the direction of the policy, where it will be most effective and efficient.
This research aims to study factors to the success of village fund policy implementation. The case study is the village funds that developed into community financial institutions in Samutprakan province. I have used qualitative research; I analyse information collected from documents, in-depth interview, and observation. The research shows that factors to the success of village fund policy implementation are as followed: 1. Clarity of the policy, which described by a clear goal in the operation, a clear structure in the operation, and has determined a clear standard in the operation with constant regulation. 2. Communication within the organisation, to which the communication in strategy is clear, accurate, and regular, and support is available from the upper level of the policy. 3. Potential of the organisation, to which the organisation has a strong structure, composed of quality and adequate personnel, has adequate resource and receive support in term of political resource, engage in a quality coordination with the manager, and receive support and coordination from the government. 4. The attribute of the policy implementer, to which the implementer should understand the purpose and the main idea of the policy. Also, he/she should have a good attitude and determined to carry out the operation of the policy, obey, and willing to implement any given policy from the National Village and Urban Community Fund Office. 5. Coordination and cooperation, the president of the fund office should be equipped with leadership skill and the member should cooperate and obey as well as having a good relationship with the village fund. I have further solutions to suggest. In term of the policy, National Village and Urban Community Fund Office should build a decent standard computer program and also build a standard of debt collection and educate the board member as well as increase the number of the officer. Their manual of evaluating the performance should have indicators in an objective manner. The board member should always review the rule of fund office. Also, it should have the policy to train and educate their member in order to build morality as well as create an understanding of the negative effect of not paying the debt. Moreover, on the practical side, the board member should be good and competent people. The government should evaluate the performance of the fund office under good standard abide the good governance. The decision to lend should abide the rule strictly. The board and the member should communicate more and lastly, the president of the fund office should be a person with knowledge and ability, with good governance, and also selfless and dedicated to the community. The village fund policy has continued its operation until the year of 2017. The village funds operated with a very high budget. Since the start of the policy until 2014, the government had approved the budget of 166,895.8041 million baht. Moreover, the government has further approved the budget for 2014-2017 with 6,416.4807 million baht. In 2016, there were only 3,000 developments to the community financial institutions, to which the amount is relatively low when compared to the budget usage and to the number of village funds in the year 2001, which was about 66,188 village funds. As a result, the authority and the stakeholders must evaluate and acknowledge the benefit in this investment to the village funds, in order to determine the direction of the policy, where it will be most effective and efficient.
Table of contents
Description
วิทยานิพนธ์ (รป.ม.)--สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์, 2560