แนวทางการพัฒนาความสามารถในการแข่งขันของการท่องเที่ยวเชิงการแพทย์
Files
Publisher
Issued Date
2014
Available Date
Copyright Date
Resource Type
Series
Edition
Language
tha
File Type
application/pdf
No. of Pages/File Size
228 แผ่น
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Other identifier(s)
b189691
Identifier(s)
Access Rights
Access Status
Rights
ผลงานนี้เผยแพร่ภายใต้ สัญญาอนุญาตครีเอทีฟคอมมอนส์แบบ แสดงที่มา-ไม่ใช้เพื่อการค้า-ไม่ดัดแปลง 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0)
Rights Holder(s)
Physical Location
สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์. สำนักบรรณสารการพัฒนา
Bibliographic Citation
Citation
ภัทรภร จิรมหาโภคา (2014). แนวทางการพัฒนาความสามารถในการแข่งขันของการท่องเที่ยวเชิงการแพทย์. Retrieved from: http://repository.nida.ac.th/handle/662723737/3944.
Title
แนวทางการพัฒนาความสามารถในการแข่งขันของการท่องเที่ยวเชิงการแพทย์
Alternative Title(s)
Guidelines to increase the competitiveness in medical tourism
Author(s)
Editor(s)
Advisor(s)
Advisor's email
Contributor(s)
Contributor(s)
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ดังนี้ คือ 1. เพื่อพัฒนาเครื่องมือที่ใช้ในการวัดระดับความสามารถในการแข่งขันในบริบท ของการท่องเที่ยวเชิงการแพทย์ 2. เพื่อศึกษาความคาดหวังและการรับรู้ของนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติต่อสถานประกอบการทางการแพทย์ 3. เพื่อศึกษาศักยภาพของสถานประกอบการทางการแพทย์ 4. เพื่อเสนอแนวทางการพัฒนาความสามารถในการแข่งขันของการท่องเที่ยวเชิงการแพทย์ โดยศึกษาตามหลักปัจจัยของความได้เปรียบในการแข่งขัน มี 4 ปัจจัย ได้แก่ 1) ด้านความมีคุณค่า (Valuable) 2) ด้านความหายาก (Rare) 3) ด้านความยากที่จะเลียนแบบ (Inimitable) และ 4) ด้านการไม่สามารถทดแทนได้อย่างสมบูรณ์ (Nonsubstitutable)
วิธีการศึกษาแบ่งออกเป็น 2 ด้าน ได้แก่ ด้านอุปสงค์และด้านอุปทาน สําหรับด้านอุปสงค์เป็นการศึกษาเชิงปริมาณ เพื่อศึกษาความคาดหวังและการรับรู้ของนักท่องเที่ยวเชิงการแพทย์ชาวต่างชาติจํานวน 400 คน เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้คือ แบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการศึกษา คือ ร้อยละ ค่าเฉลี่ยส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและการทดสอบที สําหรับด้านอุปทาน เป็นการศึกษาเชิงคุณภาพ เพื่อศึกษาศักยภาพของสถานประกอบการทางการแพทย์ ใช้การสัมภาษณ์เชิงลึก ผู้มีส่วนเกี่ยงข้องกับสถานประกอบการทางการแพทย์ จํานวน 3 คน และใช้การสังเคราะห์ข้อมูลเชิงเนื้อหาร่วมกับข้อมูลทุติยภูมิ และนำข้อมูลที่ได้จากการศึกษาทั้ง 2 ด้านมาสรุปเพื่อเป็นแนวทางการพัฒนาความสามารถในการแข่งขันของการท่องเที่ยวเชิงการแพทย์
ผลการศึกษาพบว่า นักท่องเที่ยวเชิงการแพทย์มีระดับความคาดหวังก่อนรับบริการมากกว่าระดับการรับรู้ในทุกด้านหลัก ได้แก่ 1) ด้านความมีคุณค่า (Valuable) 2) ด้านความหายาก (Rare) 3) ด้านความยากที่จะเลียนแบบได้ (Inimitable) และ 4) ด้านการไม่สามารถทดแทนได้อย่างสมบูรณ์ (Nonsubstitutable) และในรายด้านความหายาก ข้อย่อยที่มีระดับการรับรู้มากกว่าระดับความคาดหวัง มีเพียงด้านเดียว คือ ด้านสิ่งอํานวยความสะดวกในสถานพยาบาลมีความพร้อมใช้งาน และด้านที่มีอันดับค่าเฉลี่ยความคาดหวังมาที่สุดเรียงอันดับได้แก่ 1) ด้านการไม่สามารถทดแทนได้อย่างสมบูรณ์ 2) ด้านความหายาก 3) ด้านความมีคุณค่าและ 4) ด้านความยากที่จะเลียนแบบได้ตามลำดับ
ประโยชน์ที่คาดว่าจะได้รับจากการศึกษาครั้งนี้เพื่อให้สถานประกอบการทางการแพทย์สามารถนําผลการศึกษา เป็นข้อมูลในการวางแผนพัฒนาการให้บริการทางการแพทย์ให้ตรงกับความคาดหวังและการรับรู้ของผู้ใช้บริการทางการแพทย์มากที่สุด
The objectives of this research were 1) to develop the constructs to measure the extent of the competitiveness in the context of the medical tourism, 2) to study the expectation and the perception of foreign tourists toward medical tourism establishments, 3) to study the potential of medical establishments and 4) to provide guidelines to increasing competitiveness in medical tourism based on the theoretical frameworks of creating competitive advantages through 4 factors as follows: 1) valuable 2) rare 3) inimitable and 4) non-substitutable. This research aimed at studying demand and supply perspectives. In terms of demand sides, it was conducted by using quantitative approaches to study the expectation and the perception of 400 foreigners who travelled to Thailand for medical purposes. The research instruments were questionnaires and semi-structured interviews. The analytical statistics were percentage, mean, standard deviation and inferential statistics with paired sample T-test techniques. In terms of supply sides, the qualitative approaches were implemented to study the potentials of medical establishments hrough in-depth interviews with three experts in the related fields. Then, content analysis and secondary data were synthesized and come up with the guidelines to increase the competitiveness in medical tourism. The findings were illustrated that the medical tourists had higher extent of expectation than perception in all 4 aspects including 1) valuable 2) rare 3) inimitable and 4) non-substitutable. Of overall aspects, only rare aspects was exceptional that the extent of tourists’ perceptions on the readiness of functional facilities was more than the expectations. The highest average on expectation were chronologically ranked as follows: 1) non-substitutable 2) rare 3) valuable and 4) inimitable. The contribution of the study is beneficial for medical establishments to employ the findings for developing.
The objectives of this research were 1) to develop the constructs to measure the extent of the competitiveness in the context of the medical tourism, 2) to study the expectation and the perception of foreign tourists toward medical tourism establishments, 3) to study the potential of medical establishments and 4) to provide guidelines to increasing competitiveness in medical tourism based on the theoretical frameworks of creating competitive advantages through 4 factors as follows: 1) valuable 2) rare 3) inimitable and 4) non-substitutable. This research aimed at studying demand and supply perspectives. In terms of demand sides, it was conducted by using quantitative approaches to study the expectation and the perception of 400 foreigners who travelled to Thailand for medical purposes. The research instruments were questionnaires and semi-structured interviews. The analytical statistics were percentage, mean, standard deviation and inferential statistics with paired sample T-test techniques. In terms of supply sides, the qualitative approaches were implemented to study the potentials of medical establishments hrough in-depth interviews with three experts in the related fields. Then, content analysis and secondary data were synthesized and come up with the guidelines to increase the competitiveness in medical tourism. The findings were illustrated that the medical tourists had higher extent of expectation than perception in all 4 aspects including 1) valuable 2) rare 3) inimitable and 4) non-substitutable. Of overall aspects, only rare aspects was exceptional that the extent of tourists’ perceptions on the readiness of functional facilities was more than the expectations. The highest average on expectation were chronologically ranked as follows: 1) non-substitutable 2) rare 3) valuable and 4) inimitable. The contribution of the study is beneficial for medical establishments to employ the findings for developing.
Table of contents
Description
วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม. (การจัดการการท่องเที่ยวแบบบูรณาการ)--สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์, 2557