แนวทางการพัฒนาประสิทธิผลของบริษัทนำเที่ยวขนาดกลางและขนาดย่อมด้วยการเสริมสร้างความเป็นผู้ประกอบการ
Files
Publisher
Issued Date
2015
Available Date
Copyright Date
Resource Type
Series
Edition
Language
tha
File Type
application/pdf
No. of Pages/File Size
199 แผ่น
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Other identifier(s)
b189692
Identifier(s)
Access Rights
Access Status
Rights
ผลงานนี้เผยแพร่ภายใต้ สัญญาอนุญาตครีเอทีฟคอมมอนส์แบบ แสดงที่มา-ไม่ใช้เพื่อการค้า-ไม่ดัดแปลง 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0)
Rights Holder(s)
Physical Location
สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์. สำนักบรรณสารการพัฒนา
Bibliographic Citation
Citation
ชญานันท์ ใสกระจ่าง (2015). แนวทางการพัฒนาประสิทธิผลของบริษัทนำเที่ยวขนาดกลางและขนาดย่อมด้วยการเสริมสร้างความเป็นผู้ประกอบการ. Retrieved from: http://repository.nida.ac.th/handle/662723737/3945.
Title
แนวทางการพัฒนาประสิทธิผลของบริษัทนำเที่ยวขนาดกลางและขนาดย่อมด้วยการเสริมสร้างความเป็นผู้ประกอบการ
Alternative Title(s)
Guidelines in developing effectiveness of small and medium tour operator with the entrepreneurship reinforcement
Author(s)
Editor(s)
Advisor(s)
Advisor's email
Contributor(s)
Contributor(s)
Abstract
การวิจยัครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ1) ศึกษาคุณลักษณะความเป็นผู้ประกอบการขององค์การ ในบริษัทนำเที่ยวขนาดกลางและขนาดย่อม 2) ศึกษาอิทธิพลของความเป็นผู้ประกอบการของ องค์การ ต่อประสิทธิผลของบริษัทนำ เที่ยวขนาดกลางและขนาดย่อม และ 3) เสนอแนะแนวทาง การพัฒนาประสิทธิผลของบริษัทนำเที่ยวขนาดกลางและขนาดย่อมด้วยการเสริมสร้างความเป็น ผู้ประกอบการ โดยมีประชากรกลุ่มเป้าหมายคือ บริษัทนำเที่ยวขนาดกลางและขนาดย่อม ในเขต กรุงเทพมหานคร จํานวน 74 แห่งโดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลและใช้สถิติการถดถอยพหุคูณ (Multiple Regression Analysis) ในการวิเคราะห์ข้อมูล ผลการวิจัยพบว่า บริษัทนําเที่ยวขนาดกลางและขนาดย่อมมีคุณลักษณะความเป็น ผู้ประกอบการขององค์การโดยรวมอยู่ในระดับปานกลาง ทั้งในด้านการสร้างนวตักรรม การ ดำเนินงานเชิงรุกการกล้าเผชิญความเสี่ยงการสร้างธุรกิจใหม่และการปรับองค์การใหม่และความ เป็นผู้ประกอบการขององค์การ มีอิทธิพลทางบวกต่อประสิทธิผลของบริษัทนำเที่ยวขนาดกลางและ ขนาดย่อม โดยการสร้างนวตกรรม เป็ นปัจจัยที่มีอิทธิพลทางบวกสูงสุด รองลงมา คือ การปรับ องค์การใหม่ นำไปสู่แนวทางในการพัฒนาประสิทธิผลให้แก่บริษัทนำเที่ยวขนาดกลางและขนาด ยอ่ มดว้ยการเสริมสร้างความเป็นผู้ประกอบการ 2 แนวทาง คือ 1) การพัฒนาประสิทธิผลของบริษัท นำเที่ยวขนาดกลางและขนาดย่อมด้วยการเสริมสร้างนวตักรรม (Innovativeness) และ 2) การพัฒนา ประสิทธิผลของบริษัทนำเที่ยวขนาดกลางและขนาดย่อมด้วยการปรับองค์การใหม่ (Self-Renewal)
The objective of this research were 1) to study the characteristics of corporate entrepreneurship in small and medium tour operator, 2) to study the influences of corporate entrepreneurship on effectiveness of small and medium tour operator, 3) to suggest the guidelines in developing effectiveness of small and medium tour operator with the entrepreneurship reinforcement. Data were collected from 74 small and medium tour operators in Bangkok using questionnaire surveys and multiple regression analysis. The results show the characteristics of corporate entrepreneurship in small and medium tour operator is moderate level including Innovativeness, Proactiveness, Risk-taking, New business venturing and Self-renewal, and corporate entrepreneurship which positive influence on effectiveness of small and medium tour operator. Innovativeness has highest positive influence, followed by Self-renewal. Finally, This research has two guidelines in developing effectiveness of small and medium tour operator with the entrepreneurship reinforcement including Innovativeness reinforcement and Self-renewal reinforce
The objective of this research were 1) to study the characteristics of corporate entrepreneurship in small and medium tour operator, 2) to study the influences of corporate entrepreneurship on effectiveness of small and medium tour operator, 3) to suggest the guidelines in developing effectiveness of small and medium tour operator with the entrepreneurship reinforcement. Data were collected from 74 small and medium tour operators in Bangkok using questionnaire surveys and multiple regression analysis. The results show the characteristics of corporate entrepreneurship in small and medium tour operator is moderate level including Innovativeness, Proactiveness, Risk-taking, New business venturing and Self-renewal, and corporate entrepreneurship which positive influence on effectiveness of small and medium tour operator. Innovativeness has highest positive influence, followed by Self-renewal. Finally, This research has two guidelines in developing effectiveness of small and medium tour operator with the entrepreneurship reinforcement including Innovativeness reinforcement and Self-renewal reinforce
Table of contents
Description
วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม. (การจัดการการท่องเที่ยวแบบบูรณาการ))--สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์, 2558