การรับรู้ของผู้อ่านและการจัดการองค์กรหนังสือพิมพ์ท้องถิ่นภาคใต้โฟกัสในยุคดิจิทัล
Files
Publisher
Issued Date
2018
Available Date
2020-02-07
Copyright Date
Resource Type
Series
Edition
Language
tha
File Type
application/pdf
No. of Pages/File Size
287 แผ่น
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Other identifier(s)
b205815
Identifier(s)
Access Rights
Access Status
Rights
ผลงานนี้เผยแพร่ภายใต้ สัญญาอนุญาตครีเอทีฟคอมมอนส์แบบ แสดงที่มา-ไม่ใช้เพื่อการค้า-ไม่ดัดแปลง 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0)
Rights Holder(s)
Physical Location
สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์. สำนักบรรณสารการพัฒนา
Bibliographic Citation
Citation
พิกุลทิพย์ ยุระพันธุ์ (2018). การรับรู้ของผู้อ่านและการจัดการองค์กรหนังสือพิมพ์ท้องถิ่นภาคใต้โฟกัสในยุคดิจิทัล. Retrieved from: http://repository.nida.ac.th/handle/662723737/4516.
Title
การรับรู้ของผู้อ่านและการจัดการองค์กรหนังสือพิมพ์ท้องถิ่นภาคใต้โฟกัสในยุคดิจิทัล
Alternative Title(s)
Reader's perception and organization management focus Pak Tai of local newspaper in the digital age
Author(s)
Editor(s)
Advisor(s)
Advisor's email
Contributor(s)
Contributor(s)
Abstract
งานวิจัยนี้ใช้ระเบียบวิธีวิจัยแบบผสม แบ่งรูปแบบการศึกษาวิจัยออกเป็น 2 ส่วน คือ (1) การวิจัยเชิงปริมาณ จากกลุ่มตัวอย่างที่เคยอ่านหนังสือพิมพ์ท้องถิ่นภาคใต้โฟกัส จำนวน 400 คน มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาความสัมพันธ์การเปิดรับสื่อกับการรับรู้ข้อมูลข่าวสารขององค์กรหนังสือพิมพ์ท้องถิ่นภาคใต้โฟกัส โดยใช้สถิติเชิงอนุมานทดสอบค่าเฉลี่ยโดยความแปรปรวนทางเดียว และการวิเคราะห์สัมประสิทธิ์สหความสัมพันธ์ของเพียร์สัน และ (2) การวิจัยเชิงคุณภาพ จากการวิเคราะห์ข้อมูลจากเอกสาร การสัมภาษณ์เชิงลึกจากผู้อำนวยการและกองบรรณาธิการที่มีบทบาทต่อการกำหนดนโยบาย และการวางแผนบริการจัดการองค์กร ร่วมกับการสังเกตแบบไม่มีส่วนร่วม เพื่อศึกษาลักษณะการจัดการองค์กรหนังสือพิมพ์ท้องถิ่นภาคใต้โฟกัส ศึกษาปัจจัยที่สนับสนุนการบริหารงานองค์กรของหนังสือพิมพ์ท้องถิ่นภาคใต้โฟกัส ศึกษาปัญหาและอุปสรรคที่เกิดขึ้นจากกระบวนการจัดการองค์กรหนังสือพิมพ์ท้องถิ่นภาคใต้โฟกัส โดยนำเสนอผลการวิเคราะห์ข้อมูลในลักษณะของการพรรณนาเชิงวิเคราะห์ ผลการศึกษาพบว่า
1) ผู้อ่านส่วนใหญ่รับรู้ภาพลักษณ์ขององค์กรและกลวิธีการนำเสนอเนื้อหาที่สร้างความเชื่อมั่นต่อข้อมูลข่าวสาร อีกทั้งยังรับรู้จริยธรรมขององค์กรวิชาชีพสื่อมวลชนในฐานะองค์กรสื่อท้องถิ่นทั้งหมดอยู่ในระดับดี เช่นเดียวกับการเปิดรับสื่อของผู้อ่านหนังสือพิมพ์ภาคใต้โฟกัสมีความสัมพันธ์เชิงบวกกับการรับรู้ข่าวสารขององค์กรหนังสือพิมพ์ท้องถิ่นอยู่ในระดับต่ำอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ 0.001
2) ลักษณะการจัดการองค์กรหนังสือพิมพ์ท้องถิ่นภาคใต้โฟกัสในยุคดิจิทัลมีผลต่อการปรับตัวขององค์กรที่อาศัยหลักการและกระบวนการจัดการองค์กรควบคู่ไปกับการหลอมรวมสื่อ เพื่อขยายกลุ่มผู้อ่านให้กว้างขึ้นพร้อมกับการนำเสนอผ่านสื่อใหม่ ซึ่งทำให้องค์กรลดต้นทุนในกระบวนการผลิต โดยปรับเนื้อหานำเสนอข่าวตามกระแสในพื้นที่สื่อออนไลน์ให้สอดคล้องการเปิดรับของกลุ่มผู้อ่านหน้าใหม่ที่เพิ่มขึ้น เพื่อสร้างความสัมพันธ์ระหว่างบุคคล รวมทั้งสร้างการมีส่วนร่วมในท้องถิ่นภายใต้โครงการผู้บริหารโฟกัสเขตจังหวัดเพื่อเพิ่มจำนวนการตีพิมพ์ จากการสร้างธุรกิจหนังสือพิมพ์ท้องถิ่นโดยให้สิทธิและส่วนการครอบครองการบริหารจัดการและการจัดจำหน่ายแก่ผู้อ่านเป็นตัวแทนขายตรง
3) การดำเนินงานขององค์กรในฐานะสื่อหนังสือพิมพ์ท้องถิ่นรายสัปดาห์ยังคงรายงานเนื้อหาเชิงสืบสวน และยังจำหน่ายระบบสมาชิกรายปี แต่เปลี่ยนเทคนิคระบบการพิมพ์ไปพร้อมกับการวางจำหน่ายหนังสือพิมพ์อิเล็กทรอนิกส์ นอกจากนี้องค์กรยังตระหนักในหลักวิชาชีพด้วยต้นทุนด้านจริยธรรมและจรรยาบรรณสื่อมวลชนยุคสื่อดิจิทัล
4) ปัจจัยภายในที่ส่งผลกระทบต่อการดำเนินงานขององค์กรหนังสือพิมพ์ท้องถิ่นภาคใต้โฟกัส คือ กระบวนการสื่อสารภายในองค์กร ส่วนปัจจัยภายนอกที่มีผลต่อลักษณะการจัดการองค์กร ได้แก่ เหตุการณ์ปัจจุบัน โลกาภิวัตน์ การเมือง เศรษฐกิจ สังคม วัฒนธรรม และเทคโนโลยี ในขณะที่ปัญหาและอุปสรรคที่เกิดขึ้นภายในองค์กร ได้แก่ พนักงานขาดความรับผิดชอบในการทำงาน และความขัดแย้งของพนักงานในองค์กร ส่วนปัญหาและอุปสรรคภายนอกองค์กร ได้แก่ อิทธิพลของบุคคลในท้องถิ่น การแข่งขันระหว่างธุรกิจในท้องถิ่น และการเข้าถึงแหล่งข่าวที่อาศัยอยู่ในพื้นที่ห่างไกล
This research used the mixed method between two approaches as the followings, (1) the quantitative research by using 400 samples from people who have read the local newspaper, Focus Pak Tai. The objectives were to study the relationships between media exposure and information perception of the local newspaper company Focus Pak Tai by using the inferential statistics to test One-Way ANOVA and to analyze Pearson's Correlation Coefficient, and (2) the qualitative research by analyzing data from the reviewed literature and in-depth interviews with directors and editorial staff who have roles in policy setting and organizational management service planning, combining with a non-participation observation to study the management of the local newspaper company Focus Pak Tai, and to study factors supporting the local newspaper company Focus Pak Tai management, also to study problems and obstacles from the local newspaper company, Focus Pak Tai’s management process by presenting the analyzed data as a descriptive analysis. Thus, this research found that: 1) Most readers perceived the organizational brand and understood the tactics of delivering content that builds confidence towards the information they received. Also, they recognized the professional media ethics as local media providers in a good level in all criteria. The media exposure of the local newspaper, Focus Pak Tai had a positive relationship with an information perception of a local newspaper association which was significant at a low level of 0.001. 2) The characteristics of the local newspaper company, Focus Pak Tai’s management in the digital age affected the adaptability of the organization which used the principles and the processes of media convergence along with the organizational management. This expanded a wider reader group with new media to decrease the production cost by readjusting the news’ content following to the mainstream trend to conform the increasing numbers of the new readers’ media exposure. It also created interpersonal relationships, alongside with establishing a local participation under the project supervision of Focus’s provisional managers by franchising the local newspaper while acted as a direct agent for all provinces in the southern part as the need to maximize the number of the publications. 3) The organization should still operate as the weekly newspaper reporting the investigative-approach content with an annual membership subscription, but changes the publishing system to a digital platform via an application. Moreover, the organization needs to realize in ethical values and moralities of the media professionalism in the digital age. 4) The Internal factor affecting the organizational operation of the local newspaper, Focus Pak Tai was the organizational inter-communication. The external factors affecting the organizational management were current situations, globalization, politics, economics, social, cultures, and technologies. The problems and obstacles within the organization were staff’s irresponsibility and an internal conflict. The organization’s external threads were the local influence peddlers, the local business competition, and the accessibility into remote areas.
This research used the mixed method between two approaches as the followings, (1) the quantitative research by using 400 samples from people who have read the local newspaper, Focus Pak Tai. The objectives were to study the relationships between media exposure and information perception of the local newspaper company Focus Pak Tai by using the inferential statistics to test One-Way ANOVA and to analyze Pearson's Correlation Coefficient, and (2) the qualitative research by analyzing data from the reviewed literature and in-depth interviews with directors and editorial staff who have roles in policy setting and organizational management service planning, combining with a non-participation observation to study the management of the local newspaper company Focus Pak Tai, and to study factors supporting the local newspaper company Focus Pak Tai management, also to study problems and obstacles from the local newspaper company, Focus Pak Tai’s management process by presenting the analyzed data as a descriptive analysis. Thus, this research found that: 1) Most readers perceived the organizational brand and understood the tactics of delivering content that builds confidence towards the information they received. Also, they recognized the professional media ethics as local media providers in a good level in all criteria. The media exposure of the local newspaper, Focus Pak Tai had a positive relationship with an information perception of a local newspaper association which was significant at a low level of 0.001. 2) The characteristics of the local newspaper company, Focus Pak Tai’s management in the digital age affected the adaptability of the organization which used the principles and the processes of media convergence along with the organizational management. This expanded a wider reader group with new media to decrease the production cost by readjusting the news’ content following to the mainstream trend to conform the increasing numbers of the new readers’ media exposure. It also created interpersonal relationships, alongside with establishing a local participation under the project supervision of Focus’s provisional managers by franchising the local newspaper while acted as a direct agent for all provinces in the southern part as the need to maximize the number of the publications. 3) The organization should still operate as the weekly newspaper reporting the investigative-approach content with an annual membership subscription, but changes the publishing system to a digital platform via an application. Moreover, the organization needs to realize in ethical values and moralities of the media professionalism in the digital age. 4) The Internal factor affecting the organizational operation of the local newspaper, Focus Pak Tai was the organizational inter-communication. The external factors affecting the organizational management were current situations, globalization, politics, economics, social, cultures, and technologies. The problems and obstacles within the organization were staff’s irresponsibility and an internal conflict. The organization’s external threads were the local influence peddlers, the local business competition, and the accessibility into remote areas.
Table of contents
Description
วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม. (นิเทศศาสตร์และนวัตกรรม))--สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์, 2561