ทักษะพื้นฐานที่จำเป็น และระดับความเชี่ยวชาญสำหรับสายงานด้านระบบสารสนเทศและเทคโนโลยีสารสนเทศในกรุงเทพมหานครและปริมณฑล
Publisher
Issued Date
2020
Available Date
Copyright Date
Resource Type
Series
Edition
Language
tha
File Type
application/pdf
No. of Pages/File Size
129 แผ่น
ISBN
ISSN
eISSN
Other identifier(s)
b212267
Identifier(s)
Access Rights
Access Status
Rights
ผลงานนี้เผยแพร่ภายใต้ สัญญาอนุญาตครีเอทีฟคอมมอนส์แบบ แสดงที่มา-ไม่ใช้เพื่อการค้า-ไม่ดัดแปลง 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0)
Rights Holder(s)
Physical Location
สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์. สำนักบรรณสารการพัฒนา
Bibliographic Citation
Citation
สุรีรัตน์ ปะจิ๊ (2020). ทักษะพื้นฐานที่จำเป็น และระดับความเชี่ยวชาญสำหรับสายงานด้านระบบสารสนเทศและเทคโนโลยีสารสนเทศในกรุงเทพมหานครและปริมณฑล. Retrieved from: https://repository.nida.ac.th/handle/662723737/5531.
Title
ทักษะพื้นฐานที่จำเป็น และระดับความเชี่ยวชาญสำหรับสายงานด้านระบบสารสนเทศและเทคโนโลยีสารสนเทศในกรุงเทพมหานครและปริมณฑล
Alternative Title(s)
Basic skills and expertise levels for IS/IT career in Thailand
Author(s)
Editor(s)
Advisor(s)
Advisor's email
Contributor(s)
Contributor(s)
Abstract
ตำแหน่งงานด้านระบบสารสนเทศ (Information Systems: IS) และเทคโนโลยีสารสนเทศ (Information Technology: IT) มีความรู้ ทักษะ และความสามารถที่ต่างกัน ซึ่งทักษะ ความรู้ ความสามารถที่จำเป็นมี 3 ประเภท คือ technical skills, business skills และ soft skills งานวิจัยนี้ศึกษาทักษะ ความรู้ ความสามารถที่จำเป็นสำหรับตำแหน่งงานทางด้าน IS/IT โดยเลือกบริษัทที่จดทะเบียนในตลาดหลักทรัพย์ไทยและพนักงานในบริษัทเป็นผู้ตอบแบบสอบถาม ระดับความเชี่ยวชาญที่มี ณ ปัจจุบันและที่คาดหวังของแต่ละทักษะถูกนำมาวิเคราะห์หาทักษะที่จำเป็นสำหรับตำแหน่งงาน และ Paired T-tests ถูกใช้ในการหาทักษะที่จำเป็นที่ควรปรับปรุงสำหรับแต่ละตำแหน่ง ซึ่งทักษะที่จำเป็นสำหรับตำแหน่งงานด้าน IS และตำแหน่งงานด้าน IT นั้นแตกต่างกัน
IS/IT positions have different knowledge, skills, and competencies. There are three categories of skills, knowledge, and competencies required which are technical skills, business skills, and soft skills. This research studied the required skills, knowledge, and competencies for each IS/IT position. Companies in SET are selected and employees in these companies were asked to fill the questionnaire. The expected and current levels of each skill were bought to analyze for the required skills of each position. Paired T-tests were used to find the skills needed to improve for each position. Skills required by IS positions and IT positions are different.
IS/IT positions have different knowledge, skills, and competencies. There are three categories of skills, knowledge, and competencies required which are technical skills, business skills, and soft skills. This research studied the required skills, knowledge, and competencies for each IS/IT position. Companies in SET are selected and employees in these companies were asked to fill the questionnaire. The expected and current levels of each skill were bought to analyze for the required skills of each position. Paired T-tests were used to find the skills needed to improve for each position. Skills required by IS positions and IT positions are different.
Table of contents
Description
วิทยานิพนธ์ (วท.ม. (วิทยาการคอมพิวเตอร์และระบบสารสนเทศ))--สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์, 2563