แนวทางการจัดการท่องเที่ยวเชิงศาสนาสำหรับนักท่องเที่ยวชาวไทยในพุทธมณฑล ประจำจังหวัดสุพรรณบุรี
Files
Publisher
Issued Date
2020
Available Date
Copyright Date
Resource Type
Series
Edition
Language
tha
File Type
application/pdf
No. of Pages/File Size
151 แผ่น
ISBN
ISSN
eISSN
Other identifier(s)
b212320
Identifier(s)
Access Rights
Access Status
Rights
ผลงานนี้เผยแพร่ภายใต้ สัญญาอนุญาตครีเอทีฟคอมมอนส์แบบ แสดงที่มา-ไม่ใช้เพื่อการค้า-ไม่ดัดแปลง 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0)
Rights Holder(s)
Physical Location
สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์. สำนักบรรณสารการพัฒนา
Bibliographic Citation
Citation
อัยยรัช อาภาศิลป์ (2020). แนวทางการจัดการท่องเที่ยวเชิงศาสนาสำหรับนักท่องเที่ยวชาวไทยในพุทธมณฑล ประจำจังหวัดสุพรรณบุรี. Retrieved from: https://repository.nida.ac.th/handle/662723737/5569.
Title
แนวทางการจัดการท่องเที่ยวเชิงศาสนาสำหรับนักท่องเที่ยวชาวไทยในพุทธมณฑล ประจำจังหวัดสุพรรณบุรี
Alternative Title(s)
Guidelines for religion tourism management for Thai
tourists in Phutthamonthon in Suphan Buri Province
Author(s)
Editor(s)
Advisor(s)
Advisor's email
Contributor(s)
Contributor(s)
Abstract
วิทยานิพนธ์นี้มุ่งศึกษาแนวทางการจัดการการท่องเที่ยวเชิงศาสนาสำหรับนักท่องเที่ยวชาวไทย ในพุทธมณฑลประจำจังหวัดสุพรรณบุรี โดยมีวัตถุประสงค์คือ 1) เพื่อศึกษาระดับความคิดเห็นของนักท่องเที่ยวชาวไทยที่มีต่อการจัดกิจกรรมการท่องเที่ยว การจัดการเชิงพื้นที่ และการจัดการการท่องเที่ยว ในพุทธมณฑลประจำจังหวัดสุพรรณบุรี 2) เพื่อวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยันของการจัดกิจกรรมการท่องเที่ยว การจัดการเชิงพื้นที่ และการจัดการการท่องเที่ยวในพุทธมณฑลประจำจังหวัดสุพรรณบุรี 3) เพื่อวิเคราะห์สมการโครงสร้างของโมเดลการจัดการการท่องเที่ยวเชิงศาสนาของนักท่องเที่ยวชาวไทยที่มาท่องเที่ยวที่พุทธมณฑลประจำจังหวัดสุพรรณบุรี 4) เพื่อทดสอบอิทธิพลของปัจจัยด้านการจัดกิจกรรมการท่องเที่ยว ปัจจัยด้านการจัดการพื้นที่ และปัจจัยด้านการจัดการการท่องเที่ยวต่อการกลับมาท่องเที่ยวซ้ำของนักท่องเที่ยวชาวไทย งานวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงปริมาณ (Quantitative Research) กลุ่มประชากรที่ทำการศึกษาได้แก่ นักท่องเที่ยวชาวไทยที่มาท่องเที่ยวพุทธมณฑล สุพรรณบุรี ตำบลอู่ทอง อำเภออู่ทอง จังหวัดสุพรรณบุรี จำนวน 400 คนและ โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล และใช้สถิติเชิงพรรณนา (Descriptive Statistics) ได้แก่ ค่าความถี่ (Frequency) ค่าร้อยละ (Percentage) ค่าเฉลี่ย (Mean) และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน (Standard Deviation) และวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยัน (Confirmatory Factor Analysis หรือ CFA)
ผลการศึกษาระดับความคิดเห็นของนักท่องเที่ยวชาวไทยที่มีต่อการจัดกิจกรรมการท่องเที่ยว พบว่า ผลการวิเคราะห์โมเดลตัวแปรบ่งชี้องค์ประกอบเชิงยืนยันแบบจำลองการจัดการการท่องเที่ยวเชิงศาสนาสำหรับนักท่องเที่ยวชาวไทยในพุทธมณฑลประจำจังหวัดสุพรรณบุรี ด้านการจัดกิจกรรมการท่องเที่ยว ประกอบด้วย 3 ตัวแปรแฝง ได้แก่ กิจกรรมที่จัดขึ้นในวันสำคัญทางศาสนา กิจกรรมที่จัดขึ้นในวันพระ และกิจกรรมเฉพาะกลุ่ม ผลทดสอบพบว่ามีความสอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์อยู่ในเกณฑ์ดี
ผลการวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยันของการจัดกิจกรรมการท่องเที่ยว การจัดการเชิงพื้นที่ และการจัดการการท่องเที่ยวในพุทธมณฑลประจำจังหวัดสุพรรณบุรี พบว่า ผลการวิเคราะห์โมเดลตัวแปรบ่งชี้องค์ประกอบเชิงยืนยันแบบจำลองการจัดการการท่องเที่ยวเชิงศาสนาสำหรับนักท่องเที่ยวชาวไทยในพุทธมณฑลประจำจังหวัดสุพรรณบุรี ด้านการจัดการพื้นที่ ประกอบด้วย 5 ตัวแปรแฝง ได้แก่ สิ่งดึงดูดใจในการท่องเที่ยว การเข้าถึงแหล่งท่องเที่ยว กิจกรรมท่องเที่ยว สิ่งอำนวยความสะดวกสำหรับนักท่องเที่ยว และพื้นที่พักผ่อนของนักท่องเที่ยว ผลทดสอบมีความสอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์อยู่ในเกณฑ์ดี
ผลการวิเคราะห์สมการโครงสร้างของโมเดลการจัดการการท่องเที่ยวเชิงศาสนาของนักท่องเที่ยวชาวไทยที่มาท่องเที่ยวที่พุทธมณฑลประจำจังหวัดสุพรรณบุรี พบว่า ผลการวิเคราะห์โมเดลตัวแปรบ่งชี้องค์ประกอบเชิงยืนยันแบบจำลองการจัดการการท่องเที่ยวเชิงศาสนาสำหรับนักท่องเที่ยวชาวไทยในพุทธมณฑลประจำจังหวัดสุพรรณบุรี ด้านการจัดการการท่องเที่ยว ประกอบด้วย 4 ตัวแปรแฝง ได้แก่ ด้านการจัดการพื้นที่ใช้สอย ด้านการประชาสัมพันธ์การท่องเที่ยว ด้านการจัดสภาพแวดล้อมการท่องเที่ยว และด้านการรับรู้การท่องเที่ยว ผลทดสอบมีความสอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์อยู่ในเกณฑ์ดี
ผลการทดสอบอิทธิพลของปัจจัยด้านการจัดกิจกรรมการท่องเที่ยว ปัจจัยด้านการจัดการพื้นที่ และปัจจัยด้านการจัดการการท่องเที่ยวต่อการกลับมาท่องเที่ยวซ้ำของนักท่องเที่ยวชาวไทย พบว่า ผลการวิเคราะห์โมเดลตัวแปรบ่งชี้องค์ประกอบเชิงยืนยันแบบจำลองการจัดการการท่องเที่ยวเชิงศาสนาสำหรับนักท่องเที่ยวชาวไทยในพุทธมณฑลประจำจังหวัดสุพรรณบุรี ตัวแปรการจัดการการท่องเที่ยวเชิงศาสนาโดยรวม ด้านการจัดกิจกรรมการท่องเที่ยว ด้านการจัดการพื้นที่ ด้านการจัดการการท่องเที่ยว และตัวแปรตามหรือตัวแปรผลคือ ด้านการกลับมาเที่ยวซ้ำ พบว่า มีความสอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์อยู่ในเกณฑ์ดี
This thesis aims to study religious tourism management practices for Thai tourists. In Phutthamonthon of Suphanburi Province The objectives are: 1) To study the level of opinions of Thai tourists on the organization of tourism. Spatial management And tourism management In Phutthamonthon of Suphanburi Province 2) To analyze the confirmation elements of the organization of tourism activities. Spatial management And tourism management in Phutthamonthon in Suphanburi Province 3) to analyze the structural equation of religious tourism management model of Thai tourists visiting Phutthamonthon in Suphanburi Province. 4) To test the influence of factors on the organization of tourism activities. Area management factor And tourism management factors on the re-tourism of Thai tourists. This research is a quantitative research. (Quantitative Research) The population studied are 400 Thai tourists who came to Phutthamonthon, Suphanburi, U-Thong Sub-district, U Thong District, Suphanburi Province, and using questionnaires as a tool for data collection. Descriptive statistics were used for descriptive statistics such as Frequency, Percentage, Mean and Standard Deviation. (Confirmatory Factor Analysis or CFA) The results of the study on the level of opinions of Thai activities towards the organization of travel activities were found that the results of the training of a workshop on religious tourism management model for Thai people in Buddhists of Suphanburi Province. The organization of tourism activities consisted of 3 hidden variables, namely activities held on important religious days. Activities held on the Buddhist holy day And specific activities The test results were found to be consistent with the empirical data. Analysis of confirmation elements of tourism activities. Spatial management And tourism management in Phutthamonthon, Suphanburi Province, it was found that the analysis of models, variables, indications, confirmation elements, religious tourism management model for Thai tourists in Phutthamonthon, Suphanburi Province. The management of the area consisted of 5 hidden variables Including the attraction of tourism Access to tourist attractions Travel activities Facilities for tourists And tourist rest areas The test results were consistent with the empirical data. The results of the analysis of the structural equations of the religious tourism management model of Thai tourists visiting Phutthamonthon, Suphanburi Province, found that the analysis of the model, variables, indication, confirmation elements, religious tourism management model for tourists. Thai in Phutthamonthon of Suphanburi Province Tourism management consists of 4 hidden variables. Including the management of usable space Tourism publicity In organizing the tourism environment And tourism perception The test results were consistent with the empirical data. The results of the test, the command of the opponent, the activities, the management of the competition, the management of the return tour of the Thai people, found that the results of training and training Religious tourism for Thais in the court of Suphanburi Province. Overall religious tourism management parameters Tourism activities Area management Tourism management And the dependent variable or the result variable is For the return trip, it was found that it was consistent with the empirical data.
This thesis aims to study religious tourism management practices for Thai tourists. In Phutthamonthon of Suphanburi Province The objectives are: 1) To study the level of opinions of Thai tourists on the organization of tourism. Spatial management And tourism management In Phutthamonthon of Suphanburi Province 2) To analyze the confirmation elements of the organization of tourism activities. Spatial management And tourism management in Phutthamonthon in Suphanburi Province 3) to analyze the structural equation of religious tourism management model of Thai tourists visiting Phutthamonthon in Suphanburi Province. 4) To test the influence of factors on the organization of tourism activities. Area management factor And tourism management factors on the re-tourism of Thai tourists. This research is a quantitative research. (Quantitative Research) The population studied are 400 Thai tourists who came to Phutthamonthon, Suphanburi, U-Thong Sub-district, U Thong District, Suphanburi Province, and using questionnaires as a tool for data collection. Descriptive statistics were used for descriptive statistics such as Frequency, Percentage, Mean and Standard Deviation. (Confirmatory Factor Analysis or CFA) The results of the study on the level of opinions of Thai activities towards the organization of travel activities were found that the results of the training of a workshop on religious tourism management model for Thai people in Buddhists of Suphanburi Province. The organization of tourism activities consisted of 3 hidden variables, namely activities held on important religious days. Activities held on the Buddhist holy day And specific activities The test results were found to be consistent with the empirical data. Analysis of confirmation elements of tourism activities. Spatial management And tourism management in Phutthamonthon, Suphanburi Province, it was found that the analysis of models, variables, indications, confirmation elements, religious tourism management model for Thai tourists in Phutthamonthon, Suphanburi Province. The management of the area consisted of 5 hidden variables Including the attraction of tourism Access to tourist attractions Travel activities Facilities for tourists And tourist rest areas The test results were consistent with the empirical data. The results of the analysis of the structural equations of the religious tourism management model of Thai tourists visiting Phutthamonthon, Suphanburi Province, found that the analysis of the model, variables, indication, confirmation elements, religious tourism management model for tourists. Thai in Phutthamonthon of Suphanburi Province Tourism management consists of 4 hidden variables. Including the management of usable space Tourism publicity In organizing the tourism environment And tourism perception The test results were consistent with the empirical data. The results of the test, the command of the opponent, the activities, the management of the competition, the management of the return tour of the Thai people, found that the results of training and training Religious tourism for Thais in the court of Suphanburi Province. Overall religious tourism management parameters Tourism activities Area management Tourism management And the dependent variable or the result variable is For the return trip, it was found that it was consistent with the empirical data.
Table of contents
Description
วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม. (การจัดการการท่องเที่ยวแบบบูรณาการ))--สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์, 2563