• English
    • ไทย
  • English 
    • English
    • ไทย
  • Login
View Item 
  •   Wisdom Repository Home
  • หน่วยงาน
  • สำนักบริการการศึกษาและบรรณสาร
  • In Processing
  • Dissertations, Theses, Term Papers
  • View Item
  •   Wisdom Repository Home
  • หน่วยงาน
  • สำนักบริการการศึกษาและบรรณสาร
  • In Processing
  • Dissertations, Theses, Term Papers
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of Wisdom RepositoryCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit DateResource TypesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit DateResource Types

My Account

Login

Street Food Destination Image Development Through Foreign Tourists' Perspective: A Case Study of Yaowarat, Bangkok

การพัฒนาภาพลักษณ์แหล่งท่องเที่ยวอาหารริมทางผ่านมุมมองของนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติ กรณีศึกษา ย่านเยาวราช กรุงเทพมหานคร

by Yanisa Mitgosoom; ญาณิศา มิตรโกสุม; Suwaree Namwong; สุวารี นามวงค์; National Institute of Development Administration. The Graduate School of Tourism Management

Title:

Street Food Destination Image Development Through Foreign Tourists' Perspective: A Case Study of Yaowarat, Bangkok
การพัฒนาภาพลักษณ์แหล่งท่องเที่ยวอาหารริมทางผ่านมุมมองของนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติ กรณีศึกษา ย่านเยาวราช กรุงเทพมหานคร

Contributor(s):

National Institute of Development Administration. The Graduate School of Tourism Management

Advisor:

Suwaree Namwong
สุวารี นามวงค์

Issued date:

12/8/2022

Publisher:

National Institute of Development Administration

Abstract:

This study explores how is the image of Yaowarat street food in Bangkok by analyzing foreign tourists’ perspectives. The research consists of four objectives: 1) to analyze the elements of tourist attractions in Yaowarat area through the perspective of foreign tourists; 2) To analyze the functional and psychological elements of Yaowarat through the perspective of foreign tourists; 3) to analyze the uniqueness of Yaowarat through the perspective of foreign tourists; and 4) Guidelines for the development of the street food destination image of Yaowarat, Bangkok. A qualitative approach was employed, an in-depth interview technique was used for data collecting process, and content analysis was used to analyze data. A total of 64 participants were foreign tourists who traveling and having experience with street food in Yaowarat, Bangkok. The results propose guidelines for developing the street food destination image of Yaowarat should base on three basic components: 1) the elements of tourist attractions; 2) the elements of functional and psychological and 3) uniqueness of Yaowarat.
การศึกษาครั้งนี้ ต้องการสำรวจภาพลักษณ์แหล่งท่องเที่ยวอาหารริมทางของย่านเยาวราช กรุงเทพมหานคร จากมุมมองของนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติว่าเป็นอย่างไร โดยประกอบด้วยวัตถุประสงค์ 4 ประการ ได้แก่ 1) เพื่อวิเคราะห์องค์ประกอบของแหล่งท่องเที่ยวย่านเยาวราชผ่านมุมมองของนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติ 2) เพื่อวิเคราะห์องค์ประกอบทางโครงสร้างและองค์ประกอบทางอารมณ์ของย่านเยาวราชผ่านมุมมองของนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติ 3) เพื่อวิเคราะห์อัตลักษณ์ของย่านเยาวราชผ่านมุมมองของนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติ และ 4) แนวทางในการพัฒนาภาพลักษณ์แหล่งท่องเที่ยวอาหารริมทางของย่านเยาวราช กรุงเทพมหานคร โดยใช้กระบวนการวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research) ผ่านกระบวนการเก็บรวบรวมข้อมูลสำหรับการวิจัยเชิงคุณภาพโดยการสัมภาษณ์เชิงลึก (In-Depth Interview) แบบกึ่งโครงสร้าง (Semi-Structured Interview) กับนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติที่เดินทางเข้ามาท่องเที่ยวและมีประสบการณ์เกี่ยวกับอาหารริมทาง จำนวน 64 คน ซึ่งผู้วิจัยได้ทำการกำหนดขอบเขตของพื้นที่เพื่อใช้ในการศึกษาและการเก็บข้อมูล ได้แก่ ย่านเยาวราช กรุงเทพมหานคร และดำเนินการวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้การวิเคราะห์ข้อมูลเชิงเนื้อหา (Content Analysis) จากผลการศึกษา ผู้วิจัยเสนอแนวทางในการพัฒนาภาพลักษณ์แหล่งท่องเที่ยวอาหารริมทางของย่านเยาวราช กรุงเทพมหานคร โดยจะต้องมีการพัฒนาภาพลักษณ์จากองค์ประกอบที่สำคัญทั้ง 3 ประการ ประกอบด้วย 1) การพัฒนาองค์ประกอบที่สำคัญของแหล่งท่องเที่ยวย่านเยาวราช 2) การพัฒนาองค์ประกอบทางโครงสร้างและองค์ประกอบทางอารมณ์ของย่านเยาวราช และ 3) การพัฒนาอัตลักษณ์ของย่านเยาวราช

Description:

Master of Arts (Integrated Tourism Management) (M.A.(Integrated Tourism Management))
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต (การจัดการการท่องเที่ยวแบบบูรณาการ) (ศศ.ม.(การจัดการการท่องเที่ยวแบบบูรณาการ))

Keyword(s):

อาหารริมทาง, เยาวราช, การพัฒนาภาพลักษณ์แหล่งท่องเที่ยว

Type:

Thesis
วิทยานิพนธ์

Language:

th

Rights:

National Institute of Development Administration

URI:

https://repository.nida.ac.th/handle/662723737/5574
Show full item record

Files in this item (CONTENT)

Thumbnail
View
  • 5821711019.pdf ( 3,319.17 KB )

ทรัพยากรสารสนเทศทั้งหมดในคลังปัญญา ใช้เพื่อประโยชน์ทางการเรียนการสอนและการค้นคว้าเท่านั้น และต้องมีการอ้างอิงแหล่งที่มาทุกครั้งที่นำไปใช้ ห้ามดัดแปลงเนื้อหา และทำสำเนาต่อ รวมถึงไม่ให้อนุญาตนำไปใช้ประโยชน์เพื่อการค้า ไม่ว่ากรณีใด ๆ ทั้งสิ้น



This item appears in the following Collection(s)

  • Dissertations, Theses, Term Papers [179]
Copyright © National Institute of Development Administration | สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์
Library and Education Service Center | สำนักบริการการศึกษาและบรรณสาร
Email: NIDAWR@nida.ac.th    Chat: Facebook Messenger    Facebook: NIDAWisdomRepository
 

 

Copyright © National Institute of Development Administration | สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์
Library and Education Service Center | สำนักบริการการศึกษาและบรรณสาร
Email: NIDAWR@nida.ac.th    Chat: Facebook Messenger    Facebook: NIDAWisdomRepository
 

 

‹›×