วิเคราะห์การใช้สิทธิประกันสังคมกรณีรักษาพยาบาลระหว่างประเทศ สมาชิกสมาคมประชาชาติแห่งเอเชียตะวันออกเฉียงใต้ (อาเซียน) ภายใต้หลักปฏิบัติทางกฎหมาย
Files
Publisher
Issued Date
2021
Available Date
Copyright Date
Resource Type
Series
Edition
Language
tha
File Type
application/pdf
No. of Pages/File Size
256 แผ่น
ISBN
ISSN
eISSN
Other identifier(s)
b212235
Identifier(s)
Access Rights
Access Status
Rights
ผลงานนี้เผยแพร่ภายใต้ สัญญาอนุญาตครีเอทีฟคอมมอนส์แบบ แสดงที่มา-ไม่ใช้เพื่อการค้า-ไม่ดัดแปลง 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0)
Rights Holder(s)
Physical Location
สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์. สำนักบรรณสารการพัฒนา
Bibliographic Citation
Citation
ภูวิชชชญา เหลืองธีรกุล (2021). วิเคราะห์การใช้สิทธิประกันสังคมกรณีรักษาพยาบาลระหว่างประเทศ สมาชิกสมาคมประชาชาติแห่งเอเชียตะวันออกเฉียงใต้ (อาเซียน) ภายใต้หลักปฏิบัติทางกฎหมาย. Retrieved from: https://repository.nida.ac.th/handle/662723737/5605.
Title
วิเคราะห์การใช้สิทธิประกันสังคมกรณีรักษาพยาบาลระหว่างประเทศ สมาชิกสมาคมประชาชาติแห่งเอเชียตะวันออกเฉียงใต้ (อาเซียน) ภายใต้หลักปฏิบัติทางกฎหมาย
Alternative Title(s)
An analysis of the exercise of social security rights in the case of medical treatment among member states of the association of Southeast Asian Nations (ASEAN) under the legal practice
Author(s)
Editor(s)
Advisor(s)
Advisor's email
Contributor(s)
Contributor(s)
Abstract
ดุษฎีนิพนธ์ฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาถึงสิทธิประกันสังคมที่เป็นสิทธิขั้นพื้นฐานของแรงงานตามหลักสิทธิมนุษยชน อนุสัญญาขององค์การแรงงานระหว่างประเทศ โดยมุ่งศึกษาสิทธิประกันสังคมของผู้ประกันตนเกี่ยวกับสิทธิในการรักษาพยาบาลตามกฎหมายของสมาชิกประเทศสมาคมประชาชาติแห่งเอเชียตะวันออกเฉียงใต้ เปรียบเทียบกับประชาคมยุโรป สหภาพยุโรป ราชอาณาจักรนอร์เวย์ และสาธารณรัฐฝรั่งเศส โดยศึกษาสิทธิประกันสังคม การใช้สิทธิ การจัดเก็บเงินสมทบ และการเรียกประโยชน์ทดแทนคืนจากประเทศที่ใช้สิทธิ และนำมาเป็นต้นแบบเพื่อพัฒนาให้ประเทศสมาชิกสมาคมประชาชาติเอเชียตะวันอออกเฉียงใต้มีข้อตกลง ความร่วมมือ หรือสนธิสัญญา เกี่ยวกับการใช้สิทธิประกันสังคมระหว่างประเทศสมาชิกกรณีรักษาพยาบาลระหว่างประเทศสมาชิกสอดคล้องกับกรอบความตกลงว่าด้วยการค้าบริการ AFAS และการเคลื่อนย้ายแรงงานของประชาคมเศรษฐกิจอาเซียน
เมื่อศึกษาจึงพบว่าประเทศสมาชิกสมาคมประชาชาติเอเชียตะวันอออกเฉียงใต้นั้นไม่อนุญาตให้แรงงานต่างด้าวใช้สิทธิประกันสังคมกรณีรักษาพยาบาลในประเทศสมาชิกที่แรงงานมีฝีมือหรือมีวิชาชีพเคลื่อนย้ายเข้าไปทำงานแม้ว่าสมาคมประชาชาติ แห่งเอเชียตะวันออกเฉียงใต้มีการจัดตั้งประชาคมเศรษฐกิจอาเซียนจนมีการออกความร่วมมือว่าด้วยการค้าบริการ หรือ AFAS และข้อตกลงยอมรับร่วมในเรื่องคุณสมบัติของนักวิชาชีพอาเซียน (Mutual Recognition Arrangement) แต่ไม่มีการตรากฎหมายเพื่อรองรับการใช้สิทธิประกันสังคมกรณีรักษาพยาบาลของแรงงานมีฝีมือหรือมีวิชาชีพที่เคลื่อนย้ายไปทำงาน ก่อให้เกิดความซ้ำซ้อนในการเป็นผู้ประกันตนและเป็นข้อจำกัดและอุปสรรคในการเคลื่อนย้ายแรงงานมีฝีมือหรือมีวิชาชีพ แตกต่างจากประชาคมเศรษฐกิจยุโรปที่มีการตราข้อบังคับการใช้สิทธิประกันสังคม และต่อมาเมื่อเปลี่ยนมาเป็นสหภาพยุโรปก็ยังคงให้แรงงานของประเทศสมาชิกใช้สิทธิประกันสังคมได้เช่นเดิม ซึ่งปัจจุบันข้อบังคับของสหภาพยุโรปที่ใช้บังคับเกี่ยวกับประกันสังคม ได้แก่ ข้อบังคับเลขที่ 883/2004 Regulation (EC) No.883/2004 of the European Parliament and of the Council of 29 April 2004 และข้อบังคับเลขที่ 987/2009 เพื่อบังคับใช้ข้อบังคับเลขที่ 883/2004 Regulation (EC) No 987/2009 of the European Parliament and of the Council of 29 April 2004 on the procedure for implementing Regulation (EC) No 883/2004 coordination of social security systems โดยข้อบังคับประกันสังคมมี สภาพบังคับที่รัฐสมาชิกต้องปฏิบัติตามและต้องตรากฎหมายภายในให้สอดคล้องกับข้อบังคับด้วย ดังนั้นข้อบังคับเกี่ยวกับประกันสังคมทั้งสองฉบับจึงมีผลบังคับใช้กับประเทศสมาชิกให้แรงงานต่างด้าวที่เคลื่อนย้ายไปทำงานในประเทศอื่นที่ไม่ได้สมัครเข้าเป็นผู้ประกันตนได้รับสิทธิประกันสังคมเฉกเช่นเดียวกับแรงงานที่อยู่ในประเทศตนด้วยและต้องได้รับการปฏิบัติอย่างเท่าเทียมโดยไม่การเลือกปฏิบัติ
ดังนั้น เพื่อคุ้มครองสิทธิของแรงงานต่างด้าวที่เคลื่อนย้ายไปทำงานยังประเทศสมาชิกสมาคมประชาชาติแห่งเอเชียตะวันออกเฉียงใต้ ประเทศสมาชิกที่มีความพร้อมรับแรงงานที่เคลื่อนย้ายไปทำงานและมีความพร้อมให้แรงงานต่างด้าวใช้สิทธิประกันสังคมกรณีรักษาพยาบาลได้ ประเทศสมาชิกอาเซียนที่มีความพร้อมควรจัดทำข้อตกลง ความร่วมมือ หรือสนธิสัญญาระหว่างประเทศสมาชิก โดยผู้เขียนเสนอแนะให้ทำความตกลงออกเป็น 2 ระยะ กล่าวคือในระยะต้นจัดทำข้อตกลง ความร่วมมือ สนธิสัญญาแบบทวิภาคีระหว่างประเทศสมาชิกที่มีความพร้อมเพื่อให้เกิดหลักเกณฑ์การบังคับใช้ได้จริงอย่างเป็นรูปธรรม และในระยะปลายจัดทำความตกลงกลางเพื่อบังคับใช้กับประเทศสมาชิกของสมาคมประชาชาติแห่งเอเชียตะวันออกเฉียงใต้ต่อไป
The objective of this dissertation is to study about the social security right which is the fundamental rights of the labours according to the principle of human rights and the International Labor Organization Convention. Specifically studying about the social security right of the insured persons in relation to the right to have a medical treatment according to the law of the member countries of the Association of South East Asian Nations in comparative with the European Community, the European Union, the Kingdom of Norway and the French Republic. To study about the social security rights, the exercise of rights, the collection of contributions and the recovery of benefits from the countries exercising the rights, and bringing it to be a model for developing the member countries of the Association of South East Asian Nations to have the agreement, the mutual cooperation or treaty in relation to the exercise of social security rights between the member countries in the case of medical treatment among member countries in accordance with the ASEAN Framework Agreement on Services (AFAS) and the flow of labour of the ASEAN Economic Community. When studying, it was found that the member countries of the Association of Southeast Asian Nations do not allow the alien labour to exercise the social security rights on medical treatment within the member countries where the skilled labour or professional labour, moved into for work even though the Association of Southeast Asian Nations established the ASEAN Economic Community until it could release the mutual cooperation on Services or AFAS and the Mutual Recognition, but there is no legislation enactment in order to confirm the exercise of social security rights in the case of medical treatment of the skilled labour or professional labour that move into for work. This creates a redundancy in being the insured person, limitation and barrier to the flow of skilled labour or professional labour which unlike the enactment of the exercise of the social security regulation of the European Economic Community. Even though later it was changed to be the European Union, it still allows the labour of the member countries to exercise the social security rights as usual. Whereas the current regulation on social security of the European Union is The Regulation (EC) No.883/2004 of The European Parliament and of the Council of 29 April 2004 and Regulation (EC) No. 987/2009 of The European Parliament and of the Council of 29 April 2004 on the procedure for implementing Regulation (EC) No. 883/2004 coordination of social security systems. Whereas the social security regulation has the enforcement that the member states must comply and must enact the domestic law in accordance with the regulations. Therefore, both regulations on social security are effective to the member countries, must allow the alien labour who move to work in the other countries and do not apply to be the insured person shall be able to acquire the social security right in the same way as the labours who are working in their own country and must be treated equally without discrimination. Therefore, to protect the rights of the alien labours who move into the Association of Southeast Asian Nations member countries for work. The member countries which are prompt to accept the flow labours for work and prompt to allow the alien labours to exercise their social security right on medical treatment. The ready ASEAN member countries should make the agreement, mutual cooperation or international treaty among the member countries. The author recommends that the making of the agreement should be divided into 2 periods, namely, in the initial period, making the bilateral treaty between the ready member countries in order to create the enforceable rule substantially. And in the last period, it should be the central agreement which is enforceable among the Association of Southeast Asian Nations member countries continually.
The objective of this dissertation is to study about the social security right which is the fundamental rights of the labours according to the principle of human rights and the International Labor Organization Convention. Specifically studying about the social security right of the insured persons in relation to the right to have a medical treatment according to the law of the member countries of the Association of South East Asian Nations in comparative with the European Community, the European Union, the Kingdom of Norway and the French Republic. To study about the social security rights, the exercise of rights, the collection of contributions and the recovery of benefits from the countries exercising the rights, and bringing it to be a model for developing the member countries of the Association of South East Asian Nations to have the agreement, the mutual cooperation or treaty in relation to the exercise of social security rights between the member countries in the case of medical treatment among member countries in accordance with the ASEAN Framework Agreement on Services (AFAS) and the flow of labour of the ASEAN Economic Community. When studying, it was found that the member countries of the Association of Southeast Asian Nations do not allow the alien labour to exercise the social security rights on medical treatment within the member countries where the skilled labour or professional labour, moved into for work even though the Association of Southeast Asian Nations established the ASEAN Economic Community until it could release the mutual cooperation on Services or AFAS and the Mutual Recognition, but there is no legislation enactment in order to confirm the exercise of social security rights in the case of medical treatment of the skilled labour or professional labour that move into for work. This creates a redundancy in being the insured person, limitation and barrier to the flow of skilled labour or professional labour which unlike the enactment of the exercise of the social security regulation of the European Economic Community. Even though later it was changed to be the European Union, it still allows the labour of the member countries to exercise the social security rights as usual. Whereas the current regulation on social security of the European Union is The Regulation (EC) No.883/2004 of The European Parliament and of the Council of 29 April 2004 and Regulation (EC) No. 987/2009 of The European Parliament and of the Council of 29 April 2004 on the procedure for implementing Regulation (EC) No. 883/2004 coordination of social security systems. Whereas the social security regulation has the enforcement that the member states must comply and must enact the domestic law in accordance with the regulations. Therefore, both regulations on social security are effective to the member countries, must allow the alien labour who move to work in the other countries and do not apply to be the insured person shall be able to acquire the social security right in the same way as the labours who are working in their own country and must be treated equally without discrimination. Therefore, to protect the rights of the alien labours who move into the Association of Southeast Asian Nations member countries for work. The member countries which are prompt to accept the flow labours for work and prompt to allow the alien labours to exercise their social security right on medical treatment. The ready ASEAN member countries should make the agreement, mutual cooperation or international treaty among the member countries. The author recommends that the making of the agreement should be divided into 2 periods, namely, in the initial period, making the bilateral treaty between the ready member countries in order to create the enforceable rule substantially. And in the last period, it should be the central agreement which is enforceable among the Association of Southeast Asian Nations member countries continually.
Table of contents
Description
วิทยานิพนธ์ (น.ด.)--สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์, 2564