ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการถ่ายโอนความรู้จากการฝึกอบรมของพยาบาลวิชาชีพ: กรณีศึกษา ฝ่ายการพยาบาล โรงพยาบาลจุฬาลงกรณ์
Files
Publisher
Issued Date
2021
Available Date
Copyright Date
Resource Type
Series
Edition
Language
tha
File Type
application/pdf
No. of Pages/File Size
206 แผ่น
ISBN
ISSN
eISSN
Other identifier(s)
b212326
Identifier(s)
Access Rights
Access Status
Rights
ผลงานนี้เผยแพร่ภายใต้ สัญญาอนุญาตครีเอทีฟคอมมอนส์แบบ แสดงที่มา-ไม่ใช้เพื่อการค้า-ไม่ดัดแปลง 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0)
Rights Holder(s)
Physical Location
สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์. สำนักบรรณสารการพัฒนา
Bibliographic Citation
Citation
สุภาณี เขียวสม (2021). ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการถ่ายโอนความรู้จากการฝึกอบรมของพยาบาลวิชาชีพ: กรณีศึกษา ฝ่ายการพยาบาล โรงพยาบาลจุฬาลงกรณ์. Retrieved from: https://repository.nida.ac.th/handle/662723737/5652.
Title
ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการถ่ายโอนความรู้จากการฝึกอบรมของพยาบาลวิชาชีพ: กรณีศึกษา ฝ่ายการพยาบาล โรงพยาบาลจุฬาลงกรณ์
Alternative Title(s)
Factors affecting transfer of short-training program among professional nurses : the nursing department of King Chulalongkorn Memorial Hospital
Author(s)
Editor(s)
Advisor(s)
Advisor's email
Contributor(s)
Contributor(s)
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาการถ่ายโอนความรู้จากการฝึกอบรมของพยาบาลวิชาชีพ 2) เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการถ่ายโอนความรู้จากการฝึกอบรมของพยาบาลวิชาชีพ
3) เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยคุณลักษณะของผู้เข้าฝึกอบรม ปัจจัยแรงจูงใจ ปัจจัยสภาพแวดล้อมการทำงาน และปัจจัยความสามารถกับการถ่ายโอนความรู้จากการฝึกอบรมของพยาบาลวิชาชีพ 4) เพื่อสร้างสมการทำนายการถ่ายโอนความรู้จากการฝึกอบรมของพยาบาลวิชาชีพจากปัจจัยคุณลักษณะของผู้เข้าฝึกอบรม ปัจจัยแรงจูงใจ ปัจจัยสภาพแวดล้อมการทำงาน และปัจจัยความสามารถ ประชากรในการศึกษาครั้งนี้เป็นพยาบาลวิชาชีพที่สังกัดฝ่ายการพยาบาล โรงพยาบาลจุฬาลงกรณ์ จำนวน 2,022 คน การวิจัยแบบผสานวิธี (Mix Method) เริ่มต้นการวิจัยเชิงปริมาณ โดยเลือกกลุ่มตัวอย่างและใช้วิธีการสุ่มอย่างง่าย (Simple Random Sampling) จำนวน 330 คน เป็นพยาบาลวิชาชีพที่เข้าร่วมโครงการฝึกอบรม ระยะเวลาตั้งแต่ 4-15 วัน ซึ่งจัดโดยงานพัฒนาทรัพยากรบุคคล ฝ่ายการพยาบาล โรงพยาบาลจุฬาลงกรณ์ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย
คือ แบบสอบถาม ผลการวิจัยพบว่า ในภาพรวมมีระดับการถ่ายโอนความรู้จากการฝึกอบรมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณารายด้านพบว่า ด้านการใช้ความรู้ในการทำงานสูงที่สุด รองลงมา คือ ด้านการใช้ทักษะในการทำงาน และด้านการมีทัศนคติที่ดีต่อการทำงาน ตามลำดับ นอกจากนี้การถ่ายโอนความรู้จากการฝึกอบรมโดยรวมของพยาบาลวิชาชีพ มีความสัมพันธ์อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 กับตัวแปรปัจจัยคุณลักษณะของผู้เข้าฝึกอบรม ปัจจัยแรงจูงใจ ปัจจัยสภาพแวดล้อมการทำงาน และปัจจัยความสามารถ และการวิเคราะห์ถดถอยพหุคูณแบบขั้นตอน (Multiple Regression Analysis: Stepwise) เมื่อสร้างสมการทำนายการถ่ายโอนความรู้ พบว่า ปัจจัยที่ส่งผลมี 3 ปัจจัย คือ ปัจจัยคุณลักษณะของผู้เข้าฝึกอบรม ปัจจัยแรงจูงใจ และปัจจัยความสามารถ โดยทั้งสามปัจจัยสามารถพยากรณ์ได้ ร้อยละ 67 (Adjusted R2 = 0.67) อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
ส่วนกลุ่มตัวอย่างในการวิจัยเชิงคุณภาพ เป็นพยาบาลวิชาชีพ จำนวน 52 คน ในสังกัดเดียวกันซึ่งเกี่ยวข้องกับการฝึกอบรม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้าง ผลการวิจัยพบว่า ปัจจัยความสามารถส่งผลต่อการถ่ายโอนความรู้จากการฝึกอบรมอยู่ในระดับสูงที่สุด รองลงมา คือ ปัจจัยแรงจูงใจ ปัจจัยสภาพแวดล้อมการทำงาน และปัจจัยคุณลักษณะของผู้เข้าฝึกอบรม ตามลำดับ และการวิจัยครั้งนี้พบว่าผลการศึกษาเชิงคุณภาพมีความสอดคล้องกับผลการศึกษาเชิงปริมาณในระดับสูง
The research study aimed to 1) study knowledge transfer from the training programs provided to the professional nurses 2) study the factors influencing knowledge transfer from the training programs provided to the professional nurses 3) study the relationship between the trainees’s characteristics factors, motivation factors, work environment factors and ability factors with transfer knowledge from these training programs 4) create an equation to predict knowledge transfer from these training programs based on the characteristics factors, motivation factors, work environment factors and ability factors. The population in this study 2,022 professional nurses in the nursing department, King Chulalongkorn Memorial Hospital. This mix-method research started by using the random sample approach and selected 330 professional nurses who participated in the 4-15 day training course organized by the human resources development, nursing department of the hospital. The research instrument was a questionnaire. Results showed that overall, there was a high level of knowledge transfer from the training. Considering each aspect, it found that the aspect of using knowledge at work was the highest, followed by the use of work skills and having a good attitude towards work, respectively. In addition, the correlation results of knowledge transfer from the overall training programs was statistically significant at .01 with the trainee's attribute variables including trainee’s characteristics factors, motivation factors, work environment factors and ability factors. The correlation coefficients was perform as well as the multiple regression analysis to create the equations to predict knowledge transfer using a stepwise approach, it was found that there were three influencing factors that show statistical significant at .01 which were trainee’s characteristics factors, motivation factors, and ability factors. All three factors were able to predict 67% (Adjusted R2= 0.67) The sample group in the qualitative research involved 52 professional nurses in the same department. The research instrument was semi-structured interviews. It was found that the ability factors affecting knowledge transfer from training was at the highest level, followed by the motivation factors, work environment factors and trainees characteristics factors, respectively. This research found that the results of the qualitative studies were consistent with the results of the quantitative studies at a high level.
The research study aimed to 1) study knowledge transfer from the training programs provided to the professional nurses 2) study the factors influencing knowledge transfer from the training programs provided to the professional nurses 3) study the relationship between the trainees’s characteristics factors, motivation factors, work environment factors and ability factors with transfer knowledge from these training programs 4) create an equation to predict knowledge transfer from these training programs based on the characteristics factors, motivation factors, work environment factors and ability factors. The population in this study 2,022 professional nurses in the nursing department, King Chulalongkorn Memorial Hospital. This mix-method research started by using the random sample approach and selected 330 professional nurses who participated in the 4-15 day training course organized by the human resources development, nursing department of the hospital. The research instrument was a questionnaire. Results showed that overall, there was a high level of knowledge transfer from the training. Considering each aspect, it found that the aspect of using knowledge at work was the highest, followed by the use of work skills and having a good attitude towards work, respectively. In addition, the correlation results of knowledge transfer from the overall training programs was statistically significant at .01 with the trainee's attribute variables including trainee’s characteristics factors, motivation factors, work environment factors and ability factors. The correlation coefficients was perform as well as the multiple regression analysis to create the equations to predict knowledge transfer using a stepwise approach, it was found that there were three influencing factors that show statistical significant at .01 which were trainee’s characteristics factors, motivation factors, and ability factors. All three factors were able to predict 67% (Adjusted R2= 0.67) The sample group in the qualitative research involved 52 professional nurses in the same department. The research instrument was semi-structured interviews. It was found that the ability factors affecting knowledge transfer from training was at the highest level, followed by the motivation factors, work environment factors and trainees characteristics factors, respectively. This research found that the results of the qualitative studies were consistent with the results of the quantitative studies at a high level.
Table of contents
Description
วิทยานิพนธ์ (วท.ม. (การพัฒนาทรัพยากรมนุษย์และองค์การ))--สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์, 2564