• English
    • ไทย
  • English 
    • English
    • ไทย
  • Login
View Item 
  •   Wisdom Repository Home
  • หน่วยงาน
  • สำนักบริการการศึกษาและบรรณสาร
  • In Processing
  • Dissertations, Theses, Term Papers
  • View Item
  •   Wisdom Repository Home
  • หน่วยงาน
  • สำนักบริการการศึกษาและบรรณสาร
  • In Processing
  • Dissertations, Theses, Term Papers
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of Wisdom RepositoryCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit DateResource TypesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit DateResource Types

My Account

Login

A Study of Thai Political Opinion Trends of Mass Media's Fanpage and Hatred Creating

การศึกษาเเนวโน้มการเเสดงความคิดเห็นทางการเมืองไทยของเเฟนเพจสื่อมวลชนกับการสร้างความเกลียดชัง

by Donrawee Sudphum; ดลระวี สุดพุ่ม; Kullatip Satararuji; กุลทิพย์ ศาสตระรุจิ

Title:

A Study of Thai Political Opinion Trends of Mass Media's Fanpage and Hatred Creating
การศึกษาเเนวโน้มการเเสดงความคิดเห็นทางการเมืองไทยของเเฟนเพจสื่อมวลชนกับการสร้างความเกลียดชัง

Advisor:

Kullatip Satararuji
กุลทิพย์ ศาสตระรุจิ

Issued date:

12/8/2022

Publisher:

National Institute of Development Administration

Abstract:

The purposes of this study were:  to study problem and pattern stating on Thai political news presentation by mass media in Facebook fanpage during election announcement by the NCPO that has hatred creating and opinion trends of mass media’s Fanpage This study was a qualitative research. There were interviews with 2 academic journalists and 2 mass media professionals then analyzed from media news presentation and participation behavior showing opinions of the news receiver on Facebook fanpage of Komchadluek and Voice TV21 for 17 news under the selection criteria to be consistent with the political participation behavior of the fan page members by determining the level of violence that created 3 levels of hatred. The findings indicated that media commenting on the presentation of political party movement news during the government's election announcement showed that the mass media of “Komchadluek” fanpage expressed opinions at the level of persuading others to hate the target for 2 news, not guilty of hatred for 4 news, and the level of hate speech without clear objectives for 1 news. For “Voice TV21”, there were comments at the level of persuading others to hate the target for 6 news, the level of persuading or inciting others to commit violent acts to the target group until the ritual level for 3 news, and the level being not leading to hatred for 1 news.Based on commenting behavior after receiving news from the media found that the fan page members on “Komchadluek” had participated in expressing opinions at the level of persuading others to hate towards the target group for 7 news and “Voice TV21”, 8 news and the level of persuading or inciting others to commit violent acts to the target group until the ritual level for 2 news.Based on the study of the performance of mass media from the perspective of academics and professionals in the media, including data analysis from Facebook fanpage: Komchadluek and Voice TV21 about news presentation found that the form of news presentation of the media (language, headlines, and pictures) influenced the behavior of the audience.
การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาถึงสภาพปัญหา รูปแบบ การนำเสนอข่าวการเมืองไทยของสื่อมวลชนผ่านเฟซบุ๊กแฟนเพจช่วงการประกาศเลือกตั้งจากรัฐบาล คสช.ที่สร้างความเกลียดชัง และแนวโน้มการแสดงความคิดเห็นของสมาชิกแฟนเพจ กำหนดวิธีวิจัย (Methodology) เชิงคุณภาพ (Qualitative Research) ในการสัมภาษณ์นักวิชาการสื่อสารมวลชน 2 คนและนักวิชาชีพสื่อสารมวลชน 2 คน และวิเคราะห์การนำเสนอข่าวของสื่อมวลชนและพฤติกรรมการมีส่วนร่วมแสดงความคิดเห็นของผู้เปิดรับข่าวสารจากเฟซบุ๊กแฟนเพจ คมชัดลึก และ Voice TV21 จำนวน 17 ข่าว ภายใต้เกณฑ์คัดเลือกเพื่อให้สอดคล้องกับประเด็นพฤติกรรมการมีส่วนร่วมทางการเมืองของสมาชิกแฟนเพจโดยกำหนดระดับความรุนแรงของการสื่อสารที่สร้างความเกลียดชัง 3 ระดับ ผลการศึกษาจากการสัมภาษณ์นักวิชาการและนักวิชาชีพ พบว่าการแสดงความคิดเห็นของสื่อมวลชนในการนำเสนอข่าวการเคลื่อนไหวของพรรคการเมืองช่วงที่มีการประกาศเลือกตั้งของรัฐบาล คสช.ผ่านเฟซบุ๊กแฟนเพจคมชัดลึก และ Voice TV21 พบว่า แฟนเพจ “คมชัดลึก” แสดงความคิดเห็นอยู่ในระดับการโน้มน้าวใจผู้อื่นให้เกิดความเกลียดชังต่อกลุ่มเป้าหมาย 2 ข่าว ระดับไม่มีการชี้นำให้เกิดความเกลียดชัง 4 ข่าว และระดับการแสดงความเกลียดชังโดยไม่ระบุวัตถุประสงค์ชัดเจน 1ข่าว  สื่อมวลชนแฟนเพจ “Voice TV21” พบว่า แสดงความคิดเห็นอยู่ในระดับการโน้มน้าวใจผู้อื่นให้เกิดความเกลียดชังต่อกลุ่มเป้าหมาย 6 ข่าว ระดับเกลียดชังโดยไม่มีวัตถุประสงค์ชัดเจน 3 ข่าว  และ ระดับไม่มีการชี้นำให้เกิดความเกลียดชัง 1 ข่าว  จากการวิเคราะห์พฤติกรรมการร่วมแสดงความคิดเห็นหลังจากเปิดรับข่าวสารจากสื่อมวลชน พบว่า สมาชิกแฟนเพจ  “คมชัดลึก” มีส่วนร่วมในการแสดงความคิดเห็นอยู่ในระดับการโน้มน้าวใจผู้อื่นให้เกิดความเกลียดชังต่อกลุ่มเป้าหมาย 7 ข่าว และสมาชิกแฟนเพจ “Voice TV21” พบว่า แสดงความคิดเห็นอยู่ในระดับการโน้มน้าวใจผู้อื่นให้เกิดความเกลียดชังต่อกลุ่มเป้าหมาย 8 ข่าว และ ระดับ การโน้มน้าวใจหรือยุยงให้ผู้อื่นกระทำการรุนแรงต่อกลุ่มเป้าหมายจนถึงขั้นการทำล้ายล้าง 2 ข่าว จากการศึกษาการปฏิบัติหน้าที่ของสื่อมวลชลจากมุมมองของนักวิชาการและนักวิชาชีพด้านสื่อมวลชนรวมถึงการวิเคราะห์ข้อมูลจากเฟซบุ๊กแฟนเพจคมชัดลึก และ Voice TV21 เกี่ยวกับการนำเสนอข่าว พบว่ารูปแบบการนำเสนอข่าวของสื่อมวลชน (ภาษาการพาดหัวข่าว, รูปภาพ) มีอิทธิพลต่อพฤติกรรมการแสดงความคิดเห็นของผู้รับสาร    

Keyword(s):

การแสดงความคิดเห็นทางการเมืองไทย, การสร้างความเกลียดชัง

Type:

Text

Language:

tha

URI:

https://repository.nida.ac.th/handle/662723737/5657
Show full item record

Files in this item (CONTENT)

Thumbnail
View
  • 5911821010.pdf ( 2,494.17 KB )

ทรัพยากรสารสนเทศทั้งหมดในคลังปัญญา ใช้เพื่อประโยชน์ทางการเรียนการสอนและการค้นคว้าเท่านั้น และต้องมีการอ้างอิงแหล่งที่มาทุกครั้งที่นำไปใช้ ห้ามดัดแปลงเนื้อหา และทำสำเนาต่อ รวมถึงไม่ให้อนุญาตนำไปใช้ประโยชน์เพื่อการค้า ไม่ว่ากรณีใด ๆ ทั้งสิ้น



This item appears in the following Collection(s)

  • Dissertations, Theses, Term Papers [191]

Except where otherwise noted, content on this site is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license.

Copyright © National Institute of Development Administration | สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์
Library and Information Center | สำนักบรรณสารการพัฒนา
Email: NIDAWR@nida.ac.th    Chat: Facebook Messenger    Facebook: NIDAWisdomRepository
 

 

Except where otherwise noted, content on this site is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license.

Copyright © National Institute of Development Administration | สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์
Library and Information Center | สำนักบรรณสารการพัฒนา
Email: NIDAWR@nida.ac.th    Chat: Facebook Messenger    Facebook: NIDAWisdomRepository
 

 

‹›×