A comparative corpus-based study of nursing and language teaching research articles: a multidimensional analysis
by Woravit Kitjaroenpaiboon
ชื่อเรื่อง: | A comparative corpus-based study of nursing and language teaching research articles: a multidimensional analysis |
ผู้แต่ง: | Woravit Kitjaroenpaiboon |
ผู้ควบคุมงานวิจัย: | Kanyarat Getkham |
ชื่อปริญญา: | Doctor of Philosophy |
ระดับปริญญา: | Doctoral |
สาขาวิชา: | Language and Communication |
คณะ/หน่วยงาน: | School of Language and Communication |
หน่วยงานที่ประสาทปริญญา: | National Institute of Development Administration |
วันที่เผยแพร่: | 2559 |
ตัวระบุวัตถุจิจิทัล (ดีโอไอ): | 10.14457/NIDA.the.2016.95 |
หน่วยงานที่เผยแพร่: | National Institute of Development Administration |
บทคัดย่อ/เนื้อเรื่องย่อ: |
This paper presents the results of multidimensional analyses investigating patterns of linguistic features in Nursing Research Article Corpus (NURAC) and Language Teaching Research Article Corpus (LTRAC). The findings showed the nursing research articles contained four stylistic patterns and communicative functions. They are Evaluative Stance Focused, Established Knowledge Focused, Claim Focused, and Intention Focused. The language teaching research articles contained six stylistic patterns and communicative functions. They are Persuasion Focused, Evaluative Stance Focused, Claim Focused, Established Knowledge versus Past Action Focused, Ownership Focused, and Modified Information Focused. An intersectional comparison within NURAC and within LTRAC indicated that each pattern was found in different research article’s conventional sections. An interdisciplinary comparison indicated that three out of the four dimensions in NURAC were also found in LTRAC. Herewith, the findings argue that the professional research article writers employ several stylistic patterns for writing each research article’s conventional section. The use of these patterns depends primarily on the functional properties and the textual variation. A possible reason why some stylistic patterns used in NURAC slightly differ from LTRAC might presumably be due to differences of their writings natures. In the researcher’s opinion, the findings from this dissertation could be beneficial to ESP / EAP course and curriculum designers, teachers of English language in academic writing courses, non-native English and novice researchers and students particularly from these two disciplines for the application of this knowledge to improve their academic writing skills. |
รายละเอียดเพิ่มเติม: |
Thesis (Ph.D. (Language and Communication))--National Institute of Development Administration, 2016 |
หัวเรื่องมาตรฐาน: | Teaching -- Language arts
Nursing |
คำสำคัญ: | วิทยานิพนธ์รางวัลดี
วิทยานิพนธ์ได้รับรางวัล วิทยานิพนธ์ได้รับรางวัลประจำปี 2561 Prize theses |
ประเภททรัพยากร: | Dissertation |
ความยาว: | 357 leaves |
ชนิดของสื่อ: | Text |
รูปแบบแฟ้มข้อมูล: | application/pdf |
ภาษา: | eng |
สิทธิในการใช้งาน: | This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. |
URI: | https://repository.nida.ac.th/handle/662723737/5818 |
แฟ้มในรายการข้อมูลนี้ (CONTENT) |
|
ดู ทรัพยากรสารสนเทศทั้งหมดในคลังปัญญา ใช้เพื่อประโยชน์ทางการเรียนการสอนและการค้นคว้าเท่านั้น และต้องมีการอ้างอิงแหล่งที่มาทุกครั้งที่นำไปใช้ ห้ามดัดแปลงเนื้อหา และทำสำเนาต่อ รวมถึงไม่ให้อนุญาตนำไปใช้ประโยชน์เพื่อการค้า ไม่ว่ากรณีใด ๆ ทั้งสิ้น
|
This item appears in the following Collection(s) |
|
|