การพัฒนากรอบแนวคิดทางกฎหมายเพื่อส่งเสริมวิสาหกิจเพื่อสังคมในประเทศไทย
Publisher
Issued Date
Available Date
Copyright Date
Resource Type
Series
Edition
Language
tha
File Type
application/pdf
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Other identifier(s)
Identifier(s)
Access Rights
Access Status
Rights
ผลงานนี้เผยแพร่ภายใต้ สัญญาอนุญาตครีเอทีฟคอมมอนส์แบบ แสดงที่มา-ไม่ใช้เพื่อการค้า-ไม่ดัดแปลง 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0)
Rights Holder(s)
Physical Location
สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์. สำนักบรรณสารการพัฒนา
Bibliographic Citation
Citation
มณีรัตน์ จันทร์หนิ้ว การพัฒนากรอบแนวคิดทางกฎหมายเพื่อส่งเสริมวิสาหกิจเพื่อสังคมในประเทศไทย . Retrieved from: https://repository.nida.ac.th/handle/662723737/6088.
Title
การพัฒนากรอบแนวคิดทางกฎหมายเพื่อส่งเสริมวิสาหกิจเพื่อสังคมในประเทศไทย
Alternative Title(s)
The Development of Legal Framework to Promote Social Enterprises in Thailand
Author(s)
Editor(s)
Advisor(s)
Advisor's email
Contributor(s)
Contributor(s)
Abstract
วิสาหกิจเพื่อสังคมเป็นการดำเนินงานในเชิงธุรกิจ แต่มีเป้าหมายเพื่อสังคมเป็นหลัก ดังนั้น วิสาหกิจเพื่อสังคมจึงมีลักษณะเป็นการผสมผสานระหว่างองค์กรภาคไม่แสวงหากำไรกับองค์กรภาคแสวงหากำไรเข้าด้วยกันหรือเรียกอีกอย่างว่าองค์กรลูกผสม (Hybrid) การเป็นองค์กรลูกผสมดังกล่าวได้นำมาสู่ปัญหาความไม่ชัดเจนขององค์กรหรือสถานะทางกฎหมายขององค์กร จึงเกิดการพัฒนารูปแบบการให้สถานะทางกฎหมายแก่วิสาหกิจเพื่อสังคมขึ้น 2 รูปแบบ ได้แก่ ระบบทะเบียนวิสาหกิจเพื่อสังคมและระบบจดทะเบียนพาณิชย์ ซึ่งขึ้นอยู่กับการเลือกใช้ของแต่ละประเทศ ประเทศไทยใช้ระบบทะเบียนวิสาหกิจเพื่อสังคมในการให้สถานะทางกฎหมายแก่วิสาหกิจเพื่อสังคม โดยการตราพระราชบัญญัติส่งเสริมวิสาหกิจเพื่อสังคม พ.ศ. 2562 รวมถึงกฎหมายอื่น ๆ ที่เกี่ยวข้องอีกหลายฉบับ ซึ่งกฎหมายฉบับนี้เป็นกฎหมายที่มีลักษณะมุ่งส่งเสริมและให้การสนับสนุนการเจริญเติบโตของวิสาหกิจเพื่อสังคมรวมถึงการให้สิทธิประโยชน์บางประการแก่วิสาหกิจเพื่อสังคมที่แตกต่างไปจากองค์กรอื่นทั่วไป ในขณะที่ต่างประเทศ เช่น สหราชอาณาจักร สหรัฐอเมริกา และอิตาลี ได้ใช้ระบบจดทะเบียนพาณิชย์ในการให้สถานะทางกฎหมายแก่วิสาหกิจเพื่อสังคม โดยการออกแบบโครงสร้างทางกฎหมายขึ้นมาใหม่สำหรับจดทะเบียนเป็นองค์กรวิสาหกิจเพื่อสังคม
งานวิจัยนี้ จึงมุ่งที่จะศึกษาข้อความคิดว่าด้วยวิสาหกิจเพื่อสังคมในภาพรวม และศึกษาความแตกต่างของกฎหมายวิสาหกิจเพื่อสังคมของประเทศไทยกับของต่างประเทศเพื่อวิเคราะห์สภาพปัญหาทางกฎหมายเกี่ยวกับวิสาหกิจเพื่อสังคมของประเทศไทยและเพื่อเสนอกรอบแนวคิดทางกฎหมายเพื่อส่งเสริมวิสาหกิจเพื่อสังคมในประเทศไทย
จากผลการศึกษาพบว่า กฎหมายของประเทศไทยมีปัญหาและข้อบกพร่องหลายประการ กล่าวคือ ปัญหาด้านนิยามศัพท์วิสาหกิจเพื่อสังคม ปัญหาด้านคุณลักษณะของวิสาหกิจเพื่อสังคม ปัญหาด้านการจดทะเบียนเป็นวิสาหกิจเพื่อสังคม ปัญหาการห้ามใช้คำว่าวิสาหกิจเพื่อสังคม ปัญหาด้านมาตรการส่งเสริมวิสาหกิจเพื่อสังคม รวมตลอดถึงปัญหาด้านการบังคับใช้กฎหมายสำหรับองค์กรวิสาหกิจเพื่อสังคม
จากผลการศึกษาดังกล่าว ผู้วิจัยมีข้อเสนอต่อการแก้ไขเพิ่มเติมพระราชบัญญัติส่งเสริมวิสาหกิจเพื่อสังคมหลายประการ ดังนี้ 1) เสนอให้มีการแก้ไขนิยามศัพท์คำว่าวิสาหกิจเพื่อสังคม 2) เสนอให้มีการนิยามศัพท์คำว่าผู้ประกอบการวิสาหกิจเพื่อสังคมขึ้นมาใหม่ 3) เสนอให้มีการกำหนดสัดส่วนกำไรที่ต้องนำไปใช้เพื่อสังคมให้เหมาะสมกับบริบทของนักลงทุนในประเทศ 4) เสนอให้ปรับปรุงประกาศหลักเกณฑ์การกำกับดูแลกิจการที่ดีที่ให้ครอบคลุมถึงการมีส่วนร่วมของผู้มีส่วนได้เสีย 5) เสนอให้มีการบัญญัติกฎหมายเพิ่มเติมเพื่อให้ความคุ้มครองแก่ผู้หุ้นข้างน้อยกรณีมีการแก้ไขวัตถุประสงค์ของบริษัทจากมุ่งแสวงหากำไรเพื่อนำกำไรมาแบ่งปันแก่ผู้เป็นหุ้นส่วนหรือผู้ถือหุ้นมาเป็นบริษัทที่มีวัตถุประสงค์เพื่อสังคมเป็นเป้าหมายหลักของกิจการและเพื่อกำหนดบทบาทหน้าที่รวมถึงความรับผิดของกรรมการในฐานะเป็นตัวแทนองค์กรวิสาหกิจเพื่อสังคมไว้ให้ชัดเจน รวมถึงการกำหนดให้ผู้มีส่วนได้เสียมีส่วนร่วมในการบริหารจัดการองค์กรวิสาหกิจเพื่อสังคมหรือตรวจสอบความโปร่งใสในเรื่องการบรรลุวัตถุประสงค์ทางสังคมของบริษัท นอกจากนี้ ผู้วิจัยได้เสนอให้ภาครัฐควรพัฒนารูปแบบกฎหมายใหม่ขึ้นมาสำหรับจดทะเบียนพาณิชย์เป็นวิสาหกิจเพื่อสังคมโดยเฉพาะเหมือนเช่นกรณีของต่างประเทศเพื่อเป็นทางเลือกให้แก่ผู้ประกอบการเพื่อสังคมในการพิจารณาเลือกควบคู่ไปกับการบังคับใช้พระราชบัญญัติส่งเสริมวิสาหกิจเพื่อสังคม พ.ศ. 2562 ทั้งนี้ เพื่อให้วิสาหกิจเพื่อสังคมเจริญเติบโตเทียบเท่านานาอารยประเทศและเพื่อให้บรรลุเป้าหมายของการพัฒนาที่ยั่งยืนได้
Social Enterprise is one kind of operation in business sense that society is the main objective. Thus, Social Enterprise is an association of profit and non-profit organizations which is also known as hybrid organization (Hybrid). Such organization leads to a problem of vagueness or legal status within the organization. Consequently, there are two types of development providing legal status for Social Enterprise that occurred; which are Social Enterprise registration system and Commercial registration system that are provided for each country to select. In Thailand, the country applies Social Enterprise registration system to promote legal status for Social Enterprise by legislating Social Enterprise Promotion Act. B.E. 2562, including several related laws. The intent of the laws is to encourage the growth of Social Enterprise, as well as providing certain benefits to Social Enterprise that are different from any other organizations whereas in foreign countries such as the United Kingdom, the United States of America and Italy have decided to apply Commercial registration system by designing new form of legal structure in order to register as Social Enterprise. Hence, this research is intent to study the concept of Social Enterprise in overall aspects and to consider the divergence between laws of Social Enterprise in Thailand and that of foreign countries in order to analyze legal issues concerning Social Enterprise in Thailand as well as to propose a legal framework to promote Social Enterprise in Thailand. The consequence of the study found that there are numerous issues and defects of Thailand’s law; that is, Social Enterprise terminology, attribute of Social Enterprise, registration as a Social Enterprise, prohibiting the term Social Enterprise, problems related to Social Enterprise encouragement measures as well as issues of law enforcement for Social Enterprise organization. According to the study above, the researcher has several proposals to amend Social Enterprise Promotion Act. further as follows: 1) To revise Social Enterprise terminology 2) To define the term Social Enterprise entrepreneur once more 3) To determine the proportion of profits that have to be applied for society appropriately in the context of domestic investors 4) To update announcement of good corporate governance criterion so as to engulf participation of stakeholders 5) To propose additional legislation in order to protect minority shareholders in case of amending the company’s objectives from seeking to sharing profits with partners or shareholders and permit a company to manage corporate social responsibility. The main purpose is to definitely determine the roles, duties including responsibilities of committees as representatives of Social Enterprise organization as well as allow stakeholders to participate in administration of Social Enterprise organization or examine transparency in order to achieve the company’s social objectives. Furthermore, the researcher recommended the government develop new legal model to be Commercial registration for Social Enterprise specifically, which is similar to foreign countries so as to provide an alternative for social entrepreneurs to consider together with enforcement of Social Enterprise Promotion Act. B.E. 2562. In conclusion, the objective is to have Social Enterprise developed equally among various civilized countries as well as to achieve the target of sustainable development.
Social Enterprise is one kind of operation in business sense that society is the main objective. Thus, Social Enterprise is an association of profit and non-profit organizations which is also known as hybrid organization (Hybrid). Such organization leads to a problem of vagueness or legal status within the organization. Consequently, there are two types of development providing legal status for Social Enterprise that occurred; which are Social Enterprise registration system and Commercial registration system that are provided for each country to select. In Thailand, the country applies Social Enterprise registration system to promote legal status for Social Enterprise by legislating Social Enterprise Promotion Act. B.E. 2562, including several related laws. The intent of the laws is to encourage the growth of Social Enterprise, as well as providing certain benefits to Social Enterprise that are different from any other organizations whereas in foreign countries such as the United Kingdom, the United States of America and Italy have decided to apply Commercial registration system by designing new form of legal structure in order to register as Social Enterprise. Hence, this research is intent to study the concept of Social Enterprise in overall aspects and to consider the divergence between laws of Social Enterprise in Thailand and that of foreign countries in order to analyze legal issues concerning Social Enterprise in Thailand as well as to propose a legal framework to promote Social Enterprise in Thailand. The consequence of the study found that there are numerous issues and defects of Thailand’s law; that is, Social Enterprise terminology, attribute of Social Enterprise, registration as a Social Enterprise, prohibiting the term Social Enterprise, problems related to Social Enterprise encouragement measures as well as issues of law enforcement for Social Enterprise organization. According to the study above, the researcher has several proposals to amend Social Enterprise Promotion Act. further as follows: 1) To revise Social Enterprise terminology 2) To define the term Social Enterprise entrepreneur once more 3) To determine the proportion of profits that have to be applied for society appropriately in the context of domestic investors 4) To update announcement of good corporate governance criterion so as to engulf participation of stakeholders 5) To propose additional legislation in order to protect minority shareholders in case of amending the company’s objectives from seeking to sharing profits with partners or shareholders and permit a company to manage corporate social responsibility. The main purpose is to definitely determine the roles, duties including responsibilities of committees as representatives of Social Enterprise organization as well as allow stakeholders to participate in administration of Social Enterprise organization or examine transparency in order to achieve the company’s social objectives. Furthermore, the researcher recommended the government develop new legal model to be Commercial registration for Social Enterprise specifically, which is similar to foreign countries so as to provide an alternative for social entrepreneurs to consider together with enforcement of Social Enterprise Promotion Act. B.E. 2562. In conclusion, the objective is to have Social Enterprise developed equally among various civilized countries as well as to achieve the target of sustainable development.