Show simple item record

กระบวนการสร้างอัตลักษณ์และการสื่อสารอัตลักษณ์ของผู้หญิงที่แต่งกายด้วยผ้าไทย

dc.contributorOnusa Buabanen
dc.contributorอรอุษา บัวบานth
dc.contributor.advisorBu-nga Chaisuwanen
dc.contributor.advisorบุหงา ชัยสุวรรณth
dc.contributor.otherNational Institute of Development Administration. The Graduate School of Communication Arts and Management Innovationen
dc.date.accessioned2023-01-16T10:20:19Z
dc.date.available2023-01-16T10:20:19Z
dc.date.issued7/1/2023
dc.identifier.urihttps://repository.nida.ac.th/handle/662723737/6185
dc.descriptionMaster of Arts (Communication Arts and Innovation) (M.A.(Communication Arts and Innovation))en
dc.descriptionศิลปศาสตรมหาบัณฑิต (นิเทศศาสตร์และนวัตกรรม) (ศศ.ม.(นิเทศศาสตร์และนวัตกรรม))th
dc.description.abstractThe research titled “Identification Construction of Women Dress in Thai Fabric”. The objective of this study was an Identification Construction of Women Dress in Thai Fabric. This qualitative study gathered the concept of Hermeneutic Phenomenology data by using In-depth Interviews from a group of Women Dress in Thai Fabric 9 key informants. And Textual Analysis from information groups communicate through social media on Facebook. Findings: The Identification Construction of Women Dress in Thai Fabric, which is composed of identity can be divided into 6 groups: 1) Communication and Language Systems, 2) Gestures and Dress, 3) Time and Realization, 4) Relationship, 5) Feeling of self and Distance, and 6) Beliefs and Attitudes. The Identity Communication of Women Dress in Thai Fabric. The creation of textual identity communication on social media on Facebook take two forms: 1) Identity communication from Social Construction of Reality that is social identity communication. 2) Identity communication from Narrative that is personal identity communication. According to the research, That can be explain as the group of informant identities that identity is something occurs over a period of time and accumulated form the background that one aspect of identity. The person will choose to bring the identity is outstanding in expressing one's identity to show others the identity of the person. The identity is a dynamic or identifiable constraint.en
dc.description.abstractงานวิจัยเรื่อง “กระบวนการสร้างและการสื่อสารอัตลักษณ์ของผู้หญิงที่แต่งกายด้วยผ้าไทย” มีวัตถุประสงค์คือ 1) เพื่อศึกษากระบวนการสร้างอัตลักษณ์ของผู้หญิงที่แต่งกายด้วยผ้าไทย 2) เพื่อศึกษาการสื่อสารอัตลักษณ์ของผู้หญิงที่แต่งกายด้วยผ้าไทย ซึ่งเป็นงานวิจัยเชิงคุณภาพโดยใช้แนวคิดการศึกษาเชิงปรากฏการณ์วิทยาแนวอรรถปริวรรตที่มุ่งเน้นการตีความปรากฏการณ์ที่เกิดขึ้นกับแต่ละบุคคล งานวิจัยนี้ใช้เครื่องมือวิจัย 2 วิธี คือ การสัมภาษณ์เชิงลึกจากกลุ่มผู้หญิงที่แต่งกายด้วยผ้าไทยทอมือทั้งหมด 9 คน และการวิเคราะห์ตัวบทจากสิ่งที่กลุ่มผู้ให้ข้อมูลสื่อสารผ่านสื่อสังคมออนไลน์เฟซบุ๊ก ผลการวิจัยพบว่า กระบวนการสร้างอัตลักษณ์ของผู้หญิงที่แต่งกายด้วยผ้าไทยทอมือ มีการประกอบสร้างอัตลักษณ์แบ่งออกเป็น 6 กลุ่ม คือ 1) ระบบการสื่อสารและภาษา 2) ลักษณะท่าทางและการแต่งกาย 3) เวลาและสำนึก 4) ความสัมพันธ์ 5) ความรู้สึกเป็นตัวเองและระยะห่าง 6) ความเชื่อและทัศนคติ และการสื่อสารอัตลักษณ์ของผู้หญิงที่แต่งกายด้วยผ้าไทยทอมือ มีการสร้างตัวบทในการสื่อสารอัตลักษณ์ผ่านสื่อสังคมออนไลน์เฟซบุ๊กด้วยกัน 2 รูปแบบ 1) การสื่อสารอัตลักษณ์จากการประกอบสร้างความเป็นจริงทางสังคมที่เป็นการสื่อสารอัตลักษณ์ทางสังคม 2) การสื่อสารอัตลักษณ์จากการเล่าเรื่องที่เป็นการสื่อสารอัตลักษณ์ส่วนบุคคล จากผลการวิจัยสามารถอธิบายได้ว่าอัตลักษณ์ของบุคคลเป็นสิ่งที่เกิดขึ้นในช่วงระยะเวลาหนึ่งและถูกสั่งสมจนเกิดเป็นภูมิหลังที่ก่อตัวให้เกิดอัตลักษณ์ด้านใดด้านหนึ่ง โดยบุคคลจะเลือกนำอัตลักษณ์ที่โดดเด่นในการแสดงความเป็นตัวตนออกมาให้ผู้อื่นได้เห็น โดยการเกิดอัตลักษณ์เป็นสิ่งที่ไม่หยุดนิ่งหรือหาข้อจำกัดที่สามารถระบุได้ตายตัวth
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2023-01-16T10:20:19Z (GMT). No. of bitstreams: 2 6111811005.pdf: 7980883 bytes, checksum: e5cfd99b232eea53ded9eccd5b376614 (MD5) license.txt: 202 bytes, checksum: b73cf3ce748735a79944aa8bb026b893 (MD5) Previous issue date: 7en
dc.language.isoth
dc.publisherNational Institute of Development Administration
dc.rightsNational Institute of Development Administration
dc.subjectการสร้างอัตลักษณ์th
dc.subjectการสื่อสารอัตลักษณ์th
dc.subjectการแต่งกายด้วยผ้าไทยทอมือth
dc.subjectIdentification Constructionen
dc.subjectIdentity Communicationen
dc.subjectWomen Dress in Thai Fabricen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.titleIdentification Construction and Identity Communication of Women Dress in Thai Fabric en
dc.titleกระบวนการสร้างอัตลักษณ์และการสื่อสารอัตลักษณ์ของผู้หญิงที่แต่งกายด้วยผ้าไทยth
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record