การเปิดรับสื่อบนแพลตฟอร์มสังคมออนไลน์ ที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อของคนพิการทางสายตา
Files
Publisher
Issued Date
Available Date
Copyright Date
Resource Type
Series
Edition
Language
tha
File Type
application/pdf
No. of Pages/File Size
148 หน้า
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Other identifier(s)
b214761
Identifier(s)
Access Rights
Access Status
Rights
ผลงานนี้เผยแพร่ภายใต้ สัญญาอนุญาตครีเอทีฟคอมมอนส์แบบ แสดงที่มา-ไม่ใช้เพื่อการค้า-ไม่ดัดแปลง 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0)
Rights Holder(s)
Physical Location
สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์. สำนักบรรณสารการพัฒนา
Bibliographic Citation
Citation
วรัมพร ช่างเรียน การเปิดรับสื่อบนแพลตฟอร์มสังคมออนไลน์ ที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อของคนพิการทางสายตา. Retrieved from: https://repository.nida.ac.th/handle/662723737/6187.
Title
การเปิดรับสื่อบนแพลตฟอร์มสังคมออนไลน์ ที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อของคนพิการทางสายตา
Alternative Title(s)
Media exposure on social media platforms that predicts purchase decision making behavior among visual impaired adults
Author(s)
Editor(s)
Advisor(s)
Advisor's email
Contributor(s)
Contributor(s)
Abstract
งานวิจัยเรื่อง “การเปิดรับสื่อบนแพลตฟอร์มสังคมออนไลน์ ที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อของคนพิการทางสายตา” มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์พฤติกรรมการเปิดรับสื่อบนสังคมออนไลน์ของคนพิการทางสายตาที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้า เพื่อวิเคราะห์พฤติกรรมการใช้สื่อสังคมออนไลน์ของคนพิการทางสายตาที่มีผลต่อการใช้งาน E-Commerce เพื่อวิเคราะห์เส้นทางการตัดสินใจเลือกซื้อสินค้าของคนพิการทางสายตาที่มีผลต่อรูปแบบการตัดสินใจเลือกซื้อสินค้า และเพื่อวิเคราะห์ปัจจัยที่เอื้อประโยชน์และปัจจัยที่เป็นอุปสรรคในการซื้อสินค้าผ่านช่องทาง E-Commerce ของคนพิการทางสายตา
งานวิจัยนี้เป็นงานวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research) โดยผู้วิจัยใช้การสัมภาษณ์เชิงลึก (In-depth Interview) และคัดเลือกผู้ให้ข้อมูลสำคัญแบบการสุ่มแบบเจาะจง (Purposive Sampling) จำนวน 20 คน คือ คนพิการทางสายตาที่มีระดับสายตาบอดสนิท ที่สามารถใช้งานงานแพลตฟอร์มสังคมออนไลน์ และแพลตฟอร์ม E-Commerce บนอุปกรณ์ผ่านโปรแกรม Screen Reader เพียงวิธีเดียว เป็นผู้ที่อยู่ในช่วงวัยทำงาน มีอาชีพ มีรายได้ มีการใช้งานสื่อสังคมออนไลน์ด้วยตนเอง และมีประสบการณ์ในการซื้อสินค้าผ่านช่องทางออนไลน์ (E-Commerce) เครื่องมือที่ใช้ในการสัมภาษณ์เชิงลึกของงานวิจัยเป็นแบบสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้าง (Semi-structured Interview Form) และทำการสรุปผลการวิจัยในรูปแบบของการวิจัยเชิงพรรณนา (Descriptive Research)
ผลการวิจัย พบว่า คนพิการทางสายตามีการเปิดรับข้อมูลบนแพลตฟอร์มสังคมออนไลน์ โดยการใช้งาน Screen Reader ผ่านอุปกรณ์ Smartphone คอมพิวเตอร์ และ Tablet ซึ่งเนื้อหาที่คนพิการทางสายตาสามารถรับได้ คือ รูปแบบข้อความ (Text) และ VDO ที่มีคำบรรยาย การค้นหาข้อมูลสินค้าขอคนพิการทางสายตาเป็นการค้นหาผ่านช่องทางออนไลน์ โดยการใช้งาน Google และ Youtube เพื่อหาข้อมูลในการนำมาเปรียบเทียบตัดสินใจซื้อสินค้า จากการค้นหาข้อมูลผ่านช่องทางออนไลน์ที่มีการแนบลิ้งค์ที่สามารถนำไปสู่เว็บไซด์ หรือแพลตฟอร์ม E-Commerce ในการซื้อสินค้าผ่านช่องทางออนไลน์ได้อย่างสะดวก ประกอบกับการแพร่ระบาดของ Covid – 19 ที่ทำให้การเดินทางไปซื้อสินค้าที่หน้าร้านมีอุปสรรค การซื้อสินค้าผ่านช่องทางออนไลน์จึงเข้ามามีบทบาทสำคัญต่อคนพิการทางสายตา ซึ่งจากการศึกษาพฤติกรรมใช้งานแพลตฟอร์มสังคมออนไลน์ พฤติกรรมการใช้งานแพลตฟอร์ม E-Commerce จึงทำให้ทราบถึงปัจจัยที่เอื้อประโยชน์ และปัจจัยที่เป็นอุปสรรคในการใช้งานแพลตฟอร์ม E-Commerce ในปัจจัยด้านสังคม ปัจจัยด้านเทคโนโลยี ปัจจัยด้านการตลาด ปัจจัยด้านการสื่อสาร และปัจจัยด้านปัจเจกบุคคล
The research on “Media Exposure on Social Media Platforms that Predicts Purchase Decision Making Behavior Among Visual Impaired Adults” had the objective to analyze the online social media exposure behavior of the visual impaired affecting purchasing decisions in order to analyze the behavior of using online social media of the visual impaired affecting the use of e-commerce to analyze the shopping decision-making process of the visual impaired affecting their shopping decision-making patterns and to analyze the factors that benefit and the factors that hinder the purchase of goods through the e-commerce channel of the visual impaired. This research is qualitative research by using an in-depth interview and selecting 20 key informants by purposive sampling that included visual impaired people who were completely blind who could use the online social platform and the e-commerce platform on the device through the screen reader only. They were in the working age, had a job, had income, used online social media by themselves, and had experience in purchasing products through online channels (e-commerce). The tool used for in-depth interviews of the research was a semi-structured interview form and the results were summarized in the form of descriptive research. The results of the research revealed that visual impaired people were exposed to information on online social media platforms by using the screen reader via smartphones, computers, and tablets. The contents that visually impaired people can receive were text and video formats with a subtitle. Searching for product information for the visual impaired was performed via an online search by using Google and YouTube to find information to compare and make a purchase decision, by searching for information through online channels that include links that can lead to the website or an e-commerce platform to conveniently purchase products via online channels. The COVID-19 epidemic also created obstacles for traveling to buy products at the stores. Therefore, shopping through online channels has played an important role for visual impaired people, which the study of behavior of using online social media platforms and the behavior of using the e-commerce platform provided information on the beneficial factors and hindering factors of the use of the e-commerce platform that include social factors, technological factor, marketing factor, communication factor, and individual factor.
The research on “Media Exposure on Social Media Platforms that Predicts Purchase Decision Making Behavior Among Visual Impaired Adults” had the objective to analyze the online social media exposure behavior of the visual impaired affecting purchasing decisions in order to analyze the behavior of using online social media of the visual impaired affecting the use of e-commerce to analyze the shopping decision-making process of the visual impaired affecting their shopping decision-making patterns and to analyze the factors that benefit and the factors that hinder the purchase of goods through the e-commerce channel of the visual impaired. This research is qualitative research by using an in-depth interview and selecting 20 key informants by purposive sampling that included visual impaired people who were completely blind who could use the online social platform and the e-commerce platform on the device through the screen reader only. They were in the working age, had a job, had income, used online social media by themselves, and had experience in purchasing products through online channels (e-commerce). The tool used for in-depth interviews of the research was a semi-structured interview form and the results were summarized in the form of descriptive research. The results of the research revealed that visual impaired people were exposed to information on online social media platforms by using the screen reader via smartphones, computers, and tablets. The contents that visually impaired people can receive were text and video formats with a subtitle. Searching for product information for the visual impaired was performed via an online search by using Google and YouTube to find information to compare and make a purchase decision, by searching for information through online channels that include links that can lead to the website or an e-commerce platform to conveniently purchase products via online channels. The COVID-19 epidemic also created obstacles for traveling to buy products at the stores. Therefore, shopping through online channels has played an important role for visual impaired people, which the study of behavior of using online social media platforms and the behavior of using the e-commerce platform provided information on the beneficial factors and hindering factors of the use of the e-commerce platform that include social factors, technological factor, marketing factor, communication factor, and individual factor.
Table of contents
Description
วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม. (นิเทศศาสตร์และนวัตกรรม))--สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์, 2565