Problems of Law Enforcement in Distribution Controlling of Cosmetic Products via Electronic Commerce
ปัญหาการบังคับใช้กฎหมายในการควบคุมการจำหน่ายเครื่องสำอางผ่านช่องทางพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์
by Piyaporn Songkiattiwut; ปิยพร ทรงเกียรติวุฒิ; Kiarttiphorn Umpai; เกียรติพร อำไพ; National Institute of Development Administration. The Graduate School of Law
ชื่อเรื่อง: | Problems of Law Enforcement in Distribution Controlling of Cosmetic Products via Electronic Commerce ปัญหาการบังคับใช้กฎหมายในการควบคุมการจำหน่ายเครื่องสำอางผ่านช่องทางพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ |
ผู้ร่วมงาน: | National Institute of Development Administration. The Graduate School of Law |
ผู้ควบคุมงานวิจัย: | Kiarttiphorn Umpai
เกียรติพร อำไพ |
วันที่เผยแพร่: | NaN2023 |
หน่วยงานที่เผยแพร่: | National Institute of Development Administration |
บทคัดย่อ/เนื้อเรื่องย่อ: |
This article mentions purchasing and selling products over the internet (e-commerce) is becoming increasingly popular. The e-commerce businesses are growing quickly, are of greater importance to the economic system and have impact on industries, especially cosmetics industry. The cosmetic e-commerce industry allows small and large enterprises to sell their cosmetic products via e-commerce. One reason that justifies the popular tendency of cosmetic e-commerce is due to its accessibility and convenience. However, the cosmetic e-commerce poses legal challenges in relation to consumer protection. When damage arises, it is difficult to track and prosecute an enterprise as the authorities have no information concerning to the enterprise. In terms of quality control of cosmetic products sold online, after registering cosmetic products, Thai law authorizes the competent official to randomly inspect the cosmetic products. However, in practice, there is a shortage of competent officials and it is difficult to perform the complete inspection. Therefore, the Author proposes that the competent official is empowered to take part in the cosmetic manufacturing process, or to oblige the enterprises to provide sample products for annual inspection.
This thesis studies the guideline on consumer protection in relation to cosmetic e-commerce. It investigates the contemporary issues in the cosmetic e-commerce and examines whether the related laws thereon can address such issues. The thesis also focuses on the registration of enterprise, the protection of cosmetic e-commerce consumer, the consumer protection in advertising and exaggerative statement, the indication of the enterprise on the label of the cosmetic product and the delivery of documents related to the sale of goods to consumers. Moreover, this thesis adopts a comparative approach by studying Thai laws, such as Cosmetic Act B.E. 2558 and Direct Sales and Direct Marketing Act B.E. 2545, with Japanese and South Korean laws on the guideline on cosmetic e-commerce consumer as these countries’ laws are highly regarded for consumer protection in relation to both online and offline channels. Since there are no specific Thai laws that set forth the protection of cosmetic e-commerce consumer, this poses legal problems thereon as follows. |
รายละเอียดเพิ่มเติม: |
Master of Laws (LL.M.) |
คำสำคัญ: | พาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์
เครื่องสำอาง พระราชบัญญัติเครื่องสำอาง พระราชบัญญัติขายตรงและตลาดแบบตรง cosmetic electronic commerce Cosmetic Act B.E. 2558 Electronic Transactions Act B.E. 2544 |
ชนิดของสื่อ: | Thesis วิทยานิพนธ์ |
ภาษา: | th |
สิทธิในการใช้งาน: | National Institute of Development Administration |
URI: | https://repository.nida.ac.th/handle/662723737/6191 |
แฟ้มในรายการข้อมูลนี้ (CONTENT) |
|
ดู ทรัพยากรสารสนเทศทั้งหมดในคลังปัญญา ใช้เพื่อประโยชน์ทางการเรียนการสอนและการค้นคว้าเท่านั้น และต้องมีการอ้างอิงแหล่งที่มาทุกครั้งที่นำไปใช้ ห้ามดัดแปลงเนื้อหา และทำสำเนาต่อ รวมถึงไม่ให้อนุญาตนำไปใช้ประโยชน์เพื่อการค้า ไม่ว่ากรณีใด ๆ ทั้งสิ้น
|
This item appears in the following Collection(s) |
|