การสร้างสรรค์รูปแบบนวัตกรรมการสื่อสารแนวคิดธุรกิจประเภทเทศกาลดนตรีในประเทศไทย: เป๊ปซี่ พรีเซ้นท์ เอสทูโอ สงกรานต์ มิวสิคเฟสติวัล 2016
Publisher
Issued Date
2017
Issued Date (B.E.)
2560
Available Date
Copyright Date
Resource Type
Series
Edition
Language
tha
File Type
application/pdf
No. of Pages/File Size
165 แผ่น
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Other identifier(s)
b201074
Identifier(s)
Access Rights
Access Status
Rights
ผลงานนี้เผยแพร่ภายใต้ สัญญาอนุญาตครีเอทีฟคอมมอนส์แบบ แสดงที่มา-ไม่ใช้เพื่อการค้า-ไม่ดัดแปลง 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0)
Rights Holder(s)
Physical Location
สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์. สำนักบรรณสารการพัฒนา
สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์. สำนักบรรณสารการพัฒนา
สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์. สำนักบรรณสารการพัฒนา
Bibliographic Citation
Citation
ภัตติมา สืบสายสิงห์ (2017). การสร้างสรรค์รูปแบบนวัตกรรมการสื่อสารแนวคิดธุรกิจประเภทเทศกาลดนตรีในประเทศไทย: เป๊ปซี่ พรีเซ้นท์ เอสทูโอ สงกรานต์ มิวสิคเฟสติวัล 2016 . Retrieved from: http://repository.nida.ac.th/handle/662723737/3794.
Title
การสร้างสรรค์รูปแบบนวัตกรรมการสื่อสารแนวคิดธุรกิจประเภทเทศกาลดนตรีในประเทศไทย: เป๊ปซี่ พรีเซ้นท์ เอสทูโอ สงกรานต์ มิวสิคเฟสติวัล 2016
Alternative Title(s)
Creativity and innovative communication of the music festival business model in Thailand : a study of Pepsi Presents S2O Songkran Music Festival 2016
Author(s)
Advisor(s)
Editor(s)
item.page.dc.contrubutor.advisor
Advisor's email
Contributor(s)
Contributor(s)
Abstract
งานวิจัยชิ้นนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการประยุกต์แนวคิดเทศกาลดนตรีตะวันตกสำหรับการสร้างสรรค์ธุรกิจงานเทศกาลดนตรีสากลในประเทศไทย รวมถึงรูปแบบการสื่อสารแนวคิดธุรกิจงานเทศกาลดนตรี Pepsi S2O ที่สามารถส่งผลต่อผู้ประกอบการและผู้สนับสนุน
วิธีการศึกษาเป็นงานวิจัยเชิงคุณภาพ ซึ่งมุ่งศึกษางานเทศกาลดนตรีเป๊ปซี่ พรีเซ้นท์ เอสทูโอ สงกรานต์ มิวสิคเฟสติวัล 2016 โดยแบ่งออกเป็น 3 ขั้นตอน ได้แก่ ศึกษาจากเอกสาร, วิเคราะห์เนื้อหาเชิงคุณภาพ และสัมภาษณืเชิงลึกกับบุคลต่างๆที่เกี่ยวข้อง
ผลวิจัยพบว่า ทางผู้จัดงานเทศกาลดนตรีได้มีการเปิดรับและยอมรับนวัตกรรม คือ งานเทศกาลดนตรีและแนวดนตรีอิเล็กทรอนิกส์แดนซ์มิวสิค (EDM) จากวัฒนธรรมตะวันตก อีกทั้งยังมีการประยุกต์ให้เข้ากับบริบทสังคมไทยผ่านประเพณีสงกรานต์ โดยมีการใช้น้ำมาเป็นตัวกลางในการสื่อสารผ่านการจัดงานเทศกาลดนตรีเป๊ปซี่ พรีเซ้นท์ เอสทูโอ สงกรานต์ มิวสิคเฟสติวัล ซึ่งนับเป็นการส่งต่อและแพร่กระจายนวัตกรรมไปยังสมาชิกในสังคม ซึ่งสามารถสรุปได้ว่าเป็นกระบวนการสร้างสรรค์รูปแบบนวัตกรรมการสื่อสารเครือข่ายงานเทศกาลดนตรีโดยอิงอาศัยจากแนวดนตรี EDM ผนวกกับงานเทศกาลดนตรีและแนวคิดเชิงประชาสัมพันธ์นั้นเป็นกระบวนการ 3AC โดยย่อมาจาก การเปิดรับ (Adopt), การยอมรับ (Accept), การประยุกต์ (Apply), และการสร้าง (Create)
นอกจากนี้ยังพบว่า ในปีพ.ศ. 2561 รูปแบบการสื่อสารแนวคิดธุรกิจงานเทศกาลดนตรี Pepsi S2O นั้นยังส่งผลด้านบวกต่อผู้ประกอบการในการต่อยอดทางธุรกิจที่สามารถขายลิขสิทธิ์โมเดลทางธุรกิจในการจัดงานเทศกาลดนตรี S2O ให้กับผู้ประกอบการในประเทศญี่ปุ่น ทั้งนี้ผู้สนับสนุนของงานเทศกาลดนตรี Pepsi S2O ได้แก่ บริษัท เป๊ปซี่-โคล่า (ไทย) เทรดดิ้ง จำกัด ได้รับประโยชน์ทางด้านภาพลักษณ์ตราสินค้าและทำให้ผู้บริโภคสามารถจดจำตราสินค้าได้เป็นอย่างดีอีกด้วย
The purpose of this research is to study the adaptation of western music festival model in order to create international music festivals in Thailand including communicating in business model of Pepsi S2O music festival that has an influence on entrepreneurs and sponsors. It is qualitative research that focused on Pepsi Presents S2O Songkran Music Festival 2016. Data collecting was conducted with 3 methods: Document Analysis, Qualitative Content Analysis and In-Depth Interview. The findings showed that the creator of the music festival adopted and accepted innovations which were music festivals and electronic dance music (EDM) from Western cultures. Moreover, the creator adapted it to the Thai social context through Songkran festival by using water as means of communication in this music festival. It could be seen as the transmission of innovation to the members of the society. Therefore, it is concluded that the process of creating innovative communication of music festivals by using EDM plus music festival and public relations model that consisted of 3AC process; Adopt, Accept, Apply and Create. Moreover, the findings showed that in 2018, communication business model of Pepsi S2O music festival has a positive effect on entrepreneurs in expanding their businesses to Japan by selling the copyright of Pepsi S2O music festival to Japanese investors. Besides, Pepsi-Cola (Thai) Trading Company Limited, who is a sponsor for Pepsi S2O music festival, will gain advantages in brand image and brand recall from consumers.
The purpose of this research is to study the adaptation of western music festival model in order to create international music festivals in Thailand including communicating in business model of Pepsi S2O music festival that has an influence on entrepreneurs and sponsors. It is qualitative research that focused on Pepsi Presents S2O Songkran Music Festival 2016. Data collecting was conducted with 3 methods: Document Analysis, Qualitative Content Analysis and In-Depth Interview. The findings showed that the creator of the music festival adopted and accepted innovations which were music festivals and electronic dance music (EDM) from Western cultures. Moreover, the creator adapted it to the Thai social context through Songkran festival by using water as means of communication in this music festival. It could be seen as the transmission of innovation to the members of the society. Therefore, it is concluded that the process of creating innovative communication of music festivals by using EDM plus music festival and public relations model that consisted of 3AC process; Adopt, Accept, Apply and Create. Moreover, the findings showed that in 2018, communication business model of Pepsi S2O music festival has a positive effect on entrepreneurs in expanding their businesses to Japan by selling the copyright of Pepsi S2O music festival to Japanese investors. Besides, Pepsi-Cola (Thai) Trading Company Limited, who is a sponsor for Pepsi S2O music festival, will gain advantages in brand image and brand recall from consumers.
Table of contents
Description
วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม. (นิเทศศาสตร์และนวัตกรรม))--สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์, 2560