อิทธิพลของการอ่านสารชักจูงและการเขียนสนับสนุนที่มีต่อความตั้งใจที่จะแสวงหาความรู้เพื่อเตรียมความพร้อมเป็นผู้สูงวัยที่มีสุขภาพดีของนักศึกษาระดับปริญญาตรี
Publisher
Issued Date
2021
Issued Date (B.E.)
2564
Available Date
Copyright Date
Resource Type
Series
Edition
Language
tha
File Type
application/pdf
No. of Pages/File Size
179 แผ่น
ISBN
ISSN
eISSN
Other identifier(s)
b212362
Identifier(s)
Access Rights
Access Status
Rights
ผลงานนี้เผยแพร่ภายใต้ สัญญาอนุญาตครีเอทีฟคอมมอนส์แบบ แสดงที่มา-ไม่ใช้เพื่อการค้า-ไม่ดัดแปลง 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0)
Rights Holder(s)
Physical Location
สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์. สำนักบรรณสารการพัฒนา
Bibliographic Citation
Citation
ณัฐนันท์ คงยิ่งใหญ่ (2021). อิทธิพลของการอ่านสารชักจูงและการเขียนสนับสนุนที่มีต่อความตั้งใจที่จะแสวงหาความรู้เพื่อเตรียมความพร้อมเป็นผู้สูงวัยที่มีสุขภาพดีของนักศึกษาระดับปริญญาตรี. Retrieved from: https://repository.nida.ac.th/handle/662723737/5559.
Title
อิทธิพลของการอ่านสารชักจูงและการเขียนสนับสนุนที่มีต่อความตั้งใจที่จะแสวงหาความรู้เพื่อเตรียมความพร้อมเป็นผู้สูงวัยที่มีสุขภาพดีของนักศึกษาระดับปริญญาตรี
Alternative Title(s)
Effects of persuasive message and supportive writing on intentionto explore knowledge for healthy aging preparation in undergraduate students
Author(s)
Advisor(s)
Editor(s)
item.page.dc.contrubutor.advisor
Advisor's email
Contributor(s)
Contributor(s)
Abstract
งานวิจัยนี้ใช้รูปแบบการวิจัย Post Test Only With Control Group Design ในนักศึกษาปริญญาตรีชั้นปีที่ 3 ที่ศึกษาในสาขาสังคมศาสตร์และสาขาครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏที่ตั้งอยู่ในเขตภาคเหนือ จำนวน 3 แห่ง จำนวนรวม 512 คน เป็นเพศชาย 112 คน (ร้อยละ 21.90) และเพศหญิง 400 คน (ร้อยละ 78.10) สาขาสังคมศาสตร์ จำนวน 244 คน (ร้อยละ 47.70) และสาขาครุศาสตร์ จำนวน 268 คน (ร้อยละ 52.30) ทำการสุ่มตัวอย่างแบบไม่ลำเอียง (Random Assignment) เป็นการนำเข้ากลุ่มทดลองและกลุ่มเปรียบเทียบอื่น ๆ โดยให้มีคุณสมบัติด้านต่าง ๆ เท่าเทียมกัน เพื่อให้กลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุมมีคุณสมบัติไม่แตกต่างกัน และใช้เทคนิคการสุ่มแบบการนับเลข แบ่งออกเป็น 4 กลุ่ม โดยผู้ที่ได้หมายเลข 1 เป็นกลุ่มนักศึกษาที่ได้อ่านสารชักจูงและเขียนสนับสนุน (n=138) ผู้ที่ได้หมายเลข 2 เป็นกลุ่มนักศึกษาที่อ่านสารควบคุมและเขียนสนับสนุน (n=132) ผู้ที่ได้หมายเลข 3 เป็นกลุ่มนักศึกษาที่อ่านสารชักจูงและเขียนควบคุม (n=123) และผู้ที่ได้หมายเลข 4 เป็นกลุ่มนักศึกษาที่อ่านสารควบคุมและเขียนควบคุม (n=119) หลังจากที่ได้รับการจัดกระทำแล้ว ให้ตอบแบบวัดตรวจสอบการจัดกระทำ และตอบคำถามในแต่ละตัวแปร
ตัวแปรในการวิจัยนี้ประกอบด้วย 6 กลุ่ม ได้แก่ 1) กลุ่มตัวแปรจัดกระทำ คือ การอ่านสารชักจูง และการได้เขียนสนับสนุน 2) กลุ่มตัวแปรตาม คือ ทัศนคติต่อการแสวงหาความรู้ และความพร้อมที่จะแสวงหาความรู้ 3) กลุ่มตัวแปรจิตลักษณะเดิม คือ การประเมินแก่นแห่งตน ทุนทางจิตวิทยา และลักษณะมุ่งอนาคตควบคุมตน 4) กลุ่มตัวแปรสถานการณ์สมทบ คือ การรับรู้ปทัสถานทางสังคม การเห็นแบบอย่างจากคนรุ่นก่อน และการรับรู้ประสบการณ์ทางอ้อม และ 5) กลุ่มตัวแปรลักษณะชีวสังคมภูมิหลัง
ผลการวิจัยที่สำคัญมี ดังนี้ ประการแรก พบว่า นักศึกษาที่ได้อ่านสารชักจูง เขียนสนับสนุน และมีการรับรู้ประสบการณ์ทางอ้อมมาก มีความพร้อมที่จะแสวงหาความรู้มากกว่า นักศึกษาที่ไม่ได้อ่านสารชักจูง ไม่ได้เขียนสนับสนุน และมีการรับรู้ประสบการณ์ทางอ้อมน้อย ประการที่สอง ปัจจัยด้านจิตลักษณะเดิมร่วมกับด้านสถานการณ์สมทบ รวมเป็น 6 ตัวแปร สามารถทำนาย 1) ทัศนคติต่อการแสวงหาความรู้ ได้ 41.91% ซึ่งตัวทำนายที่สำคัญเรียงจากมากไปน้อย คือ ลักษณะมุ่งอนาคตควบคุมตน การรับรู้ปทัสถานทางสังคม ทุนทางจิตวิทยา และการเห็นแบบอย่างจากคนรุ่นก่อน และ 2) ความพร้อมที่จะแสวงหาความรู้ ได้ 43.00% ซึ่งตัวทำนายที่สำคัญเรียงจากมากไปน้อย คือ การรับรู้ปทัสถานทางสังคม ลักษณะมุ่งอนาคตควบคุมตน ทุนทางจิตวิทยา และการเห็นแบบอย่างจากคนรุ่นก่อน
สำหรับข้อเสนอแนะในการวิจัย พบว่า สารชักจูงในงานวิจัยนี้ มีประสิทธิผลในการเปลี่ยนทัศนคติและความพร้อมที่จะตั้งใจที่จะแสวงหาความรู้เพื่อเตรียมความพร้อมเป็นผู้สูงวัยที่สุขภาพดี ดังนั้น หน่วยงานที่ต้องการส่งเสริมด้านการเตรียมความพร้อมในการเป็นผู้สูงวัยที่สุขภาพดีต่อเยาวชนคนรุ่นใหม่ สามารถใช้สารชักจูงนี้ซึ่งมีความยาวไม่มาก มีเนื้อความที่กระชับ เข้าใจง่าย และใช้เวลาไม่นานในการให้ความรู้แก่กลุ่มเป้าหมายประกอบกับกิจกรรมอื่น ๆ ได้ นอกจากนี้ ควรทำการศึกษากลุ่มตัวอย่างที่เป็นนักศึกษาปริญญาตรีในชั้นปีที่ 1 2 และ 4 ด้วย เพื่อดูประสิทธิผลของสารชักจูงนี้ อีกทั้งควรมีการจัดกระทำรูปแบบอื่น ๆ ในการชักจูงเยาวชน และควรมีการทำวิจัยเชิงทดลองเพื่อประเมินผลด้วย รวมทั้งอาจจะมีการศึกษาตัวแปรอื่นเพิ่มเติม ที่คาดว่าจะมีความสัมพันธ์กับความตั้งใจที่จะแสวงหาความรู้เพื่อเตรียมพร้อมเป็นผู้สูงวัยที่สุขภาพดี เช่น ทุนทางจิตวิทยา ลักษณะมุ่งอนาคตควบคุมตน การรับรู้ประสบการณ์ทางสังคม และการเห็นแบบอย่างจากคนรุ่นก่อน เป็นต้น เพื่อให้ผลการวิจัยมีความชัดเจนสมบูรณ์มากยิ่งขึ้น ทั้งนี้ เพื่อให้สามารถตอบคำถามการวิจัยให้ครอบคลุมและน่าเชื่อถือมากยิ่งขึ้น ในการทำวิจัยครั้งต่อไป ควรมีการทำวิจัยในเชิงคุณภาพควบคู่ไปด้วยและควรมีการทำวิจัยในระยะยาว โดยมีการวัดผลการจัดกระทำการชักจูงเป็นระยะและควรทำการทดลองกับเยาวชนในทุกภาค เพื่อจะได้ประสิทธิผลของการทดลองที่ชัดเจนยิ่งขึ้น
This research was based on a post-test only with control group design research model among 3rd-year undergraduate students studying humanities and education at 3 Rajabhat Universities located in the northern region, totaling 512 persons, with 112 male (21.90%) and 400 female (78.10%), 244 studying in social sciences (47.70%) and 268 studying in education (52.30%) were randomly assigned to be Importing the experimental group and other comparison groups with the same characteristics to make the experimental group and the control group have the same properties. And using a random number counting technique, divided into 4 groups. Number 1 was a group of students who had read the persuasive message and supportive writing (n=138). Number 2 was a group of students who read the control message and supportive writing (n=132). Number 3 was the read the persuasive message and control writing (n=123), and number 4 was a group of students who read the control message and control writing (n=119). Action has been taken to answer the measure to check the action and answer the questions for each variable. There were 6 groups of variables in this study. The first group interventions consisted of receiving reading the persuasive message and supportive writing. The second the dependent variable was the attitude towards explore knowledge and readiness to explore knowledge. The third group variables of psychological traits, consisted of 3 variables, core self-evaluation, psychological capital, and future orientation self-control. The fourth group variables of situation factors, consisted of 3 variables, perception of social norms, seeing an example from an earlier generation, and perception of indirect experience. And the fifth group was the bio-social background of the samples. The important research findings are as follows: Firstly, it was found that the student who read the persuasive message, supportive writing, and has a high level of perception of indirect experience are more ready to explore knowledge students who did not read the persuasive message, not supportive writing and have a low level of perception of social experience. Secondly, psychological traits together with situational factors with a total of 6 variables were able to predict 1) attitude towards explore knowledge with 41.91%. The important predictors sorted in descending order were favorable future orientation self-control, perception of social norms, psychological capital, and seeing an example from an earlier generation. 2) readiness to explore knowledge with 43.00%. The important predictors sorted in descending order were favorable perception of social norms, future orientation self-control, psychological capital, and seeing an example from an earlier generation. For research recommendations, it was found that the motivation in this research is effective in changing attitudes and readiness to explore knowledge for healthy aging preparation. Therefore, agencies that want to promote the preparation of healthy aging for the new generation. It is possible to use this inducer which is not very long. Concise content, easy to understand, and it doesn't take long to educate the target audience along with other activities. Additionally, a sample study of 1st, 2nd, and 4th-year undergraduate students should also be conducted to determine the effectiveness of this inducer. There should also be other forms of action to induce youth. And there should be experimental research to evaluate it. Also, there may be additional studies of other variables. expected to correlate with readiness to explore knowledge for healthy aging preparation, such as psychological capital, future orientation-self control, perception of indirect experience and seeing an example from an earlier generation, etc. To make the research results more clear and complete. However, In the next research, should be done qualitative research in parallel and should be researched in the longitudinal study. The results of the persuasion action were measured periodically and experiments should be conducted on youth in all regions, to get the effectiveness of the experiment more clearly.
This research was based on a post-test only with control group design research model among 3rd-year undergraduate students studying humanities and education at 3 Rajabhat Universities located in the northern region, totaling 512 persons, with 112 male (21.90%) and 400 female (78.10%), 244 studying in social sciences (47.70%) and 268 studying in education (52.30%) were randomly assigned to be Importing the experimental group and other comparison groups with the same characteristics to make the experimental group and the control group have the same properties. And using a random number counting technique, divided into 4 groups. Number 1 was a group of students who had read the persuasive message and supportive writing (n=138). Number 2 was a group of students who read the control message and supportive writing (n=132). Number 3 was the read the persuasive message and control writing (n=123), and number 4 was a group of students who read the control message and control writing (n=119). Action has been taken to answer the measure to check the action and answer the questions for each variable. There were 6 groups of variables in this study. The first group interventions consisted of receiving reading the persuasive message and supportive writing. The second the dependent variable was the attitude towards explore knowledge and readiness to explore knowledge. The third group variables of psychological traits, consisted of 3 variables, core self-evaluation, psychological capital, and future orientation self-control. The fourth group variables of situation factors, consisted of 3 variables, perception of social norms, seeing an example from an earlier generation, and perception of indirect experience. And the fifth group was the bio-social background of the samples. The important research findings are as follows: Firstly, it was found that the student who read the persuasive message, supportive writing, and has a high level of perception of indirect experience are more ready to explore knowledge students who did not read the persuasive message, not supportive writing and have a low level of perception of social experience. Secondly, psychological traits together with situational factors with a total of 6 variables were able to predict 1) attitude towards explore knowledge with 41.91%. The important predictors sorted in descending order were favorable future orientation self-control, perception of social norms, psychological capital, and seeing an example from an earlier generation. 2) readiness to explore knowledge with 43.00%. The important predictors sorted in descending order were favorable perception of social norms, future orientation self-control, psychological capital, and seeing an example from an earlier generation. For research recommendations, it was found that the motivation in this research is effective in changing attitudes and readiness to explore knowledge for healthy aging preparation. Therefore, agencies that want to promote the preparation of healthy aging for the new generation. It is possible to use this inducer which is not very long. Concise content, easy to understand, and it doesn't take long to educate the target audience along with other activities. Additionally, a sample study of 1st, 2nd, and 4th-year undergraduate students should also be conducted to determine the effectiveness of this inducer. There should also be other forms of action to induce youth. And there should be experimental research to evaluate it. Also, there may be additional studies of other variables. expected to correlate with readiness to explore knowledge for healthy aging preparation, such as psychological capital, future orientation-self control, perception of indirect experience and seeing an example from an earlier generation, etc. To make the research results more clear and complete. However, In the next research, should be done qualitative research in parallel and should be researched in the longitudinal study. The results of the persuasion action were measured periodically and experiments should be conducted on youth in all regions, to get the effectiveness of the experiment more clearly.
Table of contents
Description
วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม. (การบริหารการพัฒนาสังคม))--สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์, 2564