อิทธิพลของช่วงอายุต่อความสัมพันธ์ระหว่างผลตอบแทนรวมและความผูกพันต่อองค์กรในวิชาชีพบัญชี
Files
Publisher
Issued Date
2017
Available Date
Copyright Date
Resource Type
Series
Edition
Language
tha
File Type
application/pdf
No. of Pages/File Size
183 แผ่น
ISBN
ISSN
eISSN
Other identifier(s)
b199715
Identifier(s)
Access Rights
Access Status
Rights
ผลงานนี้เผยแพร่ภายใต้ สัญญาอนุญาตครีเอทีฟคอมมอนส์แบบ แสดงที่มา-ไม่ใช้เพื่อการค้า-ไม่ดัดแปลง 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0)
Rights Holder(s)
Physical Location
สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์. สำนักบรรณสารการพัฒนา
Bibliographic Citation
Citation
พิชชาภร จวงวาณิชย์ (2017). อิทธิพลของช่วงอายุต่อความสัมพันธ์ระหว่างผลตอบแทนรวมและความผูกพันต่อองค์กรในวิชาชีพบัญชี. Retrieved from: http://repository.nida.ac.th/handle/662723737/3788.
Title
อิทธิพลของช่วงอายุต่อความสัมพันธ์ระหว่างผลตอบแทนรวมและความผูกพันต่อองค์กรในวิชาชีพบัญชี
Alternative Title(s)
Influence of generations on the relationship between total returns and organization commitment in accounting professionals
Author(s)
Editor(s)
Advisor(s)
Advisor's email
Contributor(s)
Contributor(s)
Abstract
การศึกษาวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างผลตอบแทนรวมและความผูกพันต่อองค์กร ตลอดจนบทบาทของช่วงอายุในการเป็นตัวแปรกำกับของความสัมพันธ์ระหว่างผลตอบแทนรวมและความผูกพันต่อองค์กรในวิชาชีพบัญชี ซึ่งในการศึกษาใช้แบบสอบถามในการเก็บข้อมูลกลุ่มตัวอย่างผู้ประกอบวิชาชีพบัญชีในประเทศไทยจำนวน 500 ชุด จากนั้นนำผลมาวิเคราะห์ด้วยสถิติพรรณนาและสถิติอนุมานรวมทั้งการถดถอยแบบลำดับชั้น ผลการวิจัยพบว่า ปัจจัยด้านค่าตอบแทน การรับรู้ความยุติธรรม และผลตอบแทนเชิงความสัมพันธ์ส่งผลกระทบต่อความผูกพันต่อองค์กรอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 โดยการรับรู้ความยุติธรรมเป็นปัจจัยที่มีผลกระทบมากที่สุด (β = 0.288) อีกทั้งทุกปัจจัยสามารถอธิบายความแปรปรวนของความผูกพันต่อองค์กรได้ร้อยละ 44.8 (Adjusted R2 = .448) และงานวิจัยยังพบว่า ช่วงอายุยังแสดงบทบาทในการเป็นตัวแปรกำกับในทางลบของความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยด้านค่าตอบแทนกับความผูกพันต่อองค์กร และความสัมพันธ์ระหว่างการรับรู้ความยุติธรรมกับความผูกพันต่อองค์กร กล่าวคือ ปัจจัยด้านค่าตอบแทน และการรับรู้ความยุติธรรมส่งผลกระทบต่อระดับความผูกพันต่อองค์กรมากกว่าในช่วงอายุที่ต่ำกว่า ดังนั้นผู้ที่มีบทบาทในการวางแผนกลยุทธ์ด้านค่าตอบแทน จะต้องคำนึงถึงเรื่องค่าตอบแทนและความยุติธรรมเป็นสำคัญ ซึ่งจากผลการศึกษาชี้ให้เห็นว่าค่าตอบแทนที่น่าพึงพอใจภายใต้หลักความยุติธรรมและเหมาะสม เป็นสิ่งดึงดูดจูงใจที่สำคัญให้กับพนักงาน โดยเฉพาะพนักงานในกลุ่มเจนเนอเรชั่นวาย (Generation Y) ที่จะเข้ามาร่วมเป็นกำลังสำคัญในการพัฒนาองค์กร องค์กรจึงควรหันมาให้ความสำคัญกับสิ่งนี้ เพื่อเพิ่มประสิทธิภาพให้กับองค์กร และสร้างความได้เปรียบทางการแข่งขัน
The objectives of this research were to study the relationship between total returns and organization commitment as well as the role of the generations as a moderator of the relationship between total returns and organization commitment. The samples of this research is 500 accounting professionals and the data were collected via questionnaires. The collected data were analyzed with inferential statistics including hierarchical regression. The results indicated that compensation factors, justice and relational returns have significant effects on organization commitment (p-value = 0.01). Justice reveals the highest effects on organization commitment (β = 0.288). The variance of organization commitment can be explained by all factors at 44.8 (r2 = .448). Furthermore, generations play a significant negative moderator on the relationship between compensation factor and organization commitment include the relationship between justice and organization commitment in accounting professionals. This means compensation factor and justice have more significant effects on organization commitment in younger generation. Therefore, those who play a role of strategic compensation planning must aware of compensation and justice. The results of study indicate that satisfactory compensation must be under justice and reasonable principles. This is an important incentive for employees. Especially, Generation Y employees, who will be the major force for organizational development. The organization is recommended to focus on compensation and justice in order to increase performance of organization and create a competitive advantage.
The objectives of this research were to study the relationship between total returns and organization commitment as well as the role of the generations as a moderator of the relationship between total returns and organization commitment. The samples of this research is 500 accounting professionals and the data were collected via questionnaires. The collected data were analyzed with inferential statistics including hierarchical regression. The results indicated that compensation factors, justice and relational returns have significant effects on organization commitment (p-value = 0.01). Justice reveals the highest effects on organization commitment (β = 0.288). The variance of organization commitment can be explained by all factors at 44.8 (r2 = .448). Furthermore, generations play a significant negative moderator on the relationship between compensation factor and organization commitment include the relationship between justice and organization commitment in accounting professionals. This means compensation factor and justice have more significant effects on organization commitment in younger generation. Therefore, those who play a role of strategic compensation planning must aware of compensation and justice. The results of study indicate that satisfactory compensation must be under justice and reasonable principles. This is an important incentive for employees. Especially, Generation Y employees, who will be the major force for organizational development. The organization is recommended to focus on compensation and justice in order to increase performance of organization and create a competitive advantage.
Table of contents
Description
วิทยานิพนธ์ (วท.ม. (การพัฒนาทรัพยากรมนุษย์และองค์การ))--สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์, 2560