สิทธิชุมชนและการมีส่วนร่วมของประชาชนในการคุ้มครองบริเวณพื้นที่มรดกโลกทางธรรมชาติ
Publisher
Issued Date
2018
Issued Date (B.E.)
2561
Available Date
Copyright Date
Resource Type
Series
Edition
Language
tha
File Type
application/pdf
No. of Pages/File Size
307 แผ่น
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Other identifier(s)
b208155
Identifier(s)
Access Rights
Access Status
Rights
ผลงานนี้เผยแพร่ภายใต้ สัญญาอนุญาตครีเอทีฟคอมมอนส์แบบ แสดงที่มา-ไม่ใช้เพื่อการค้า-ไม่ดัดแปลง 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0)
Rights Holder(s)
Physical Location
สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์. สำนักบรรณสารการพัฒนา
Bibliographic Citation
Citation
วรพรรณ เชื้อสุนทรโสภณ (2018). สิทธิชุมชนและการมีส่วนร่วมของประชาชนในการคุ้มครองบริเวณพื้นที่มรดกโลกทางธรรมชาติ. Retrieved from: https://repository.nida.ac.th/handle/662723737/5035.
Title
สิทธิชุมชนและการมีส่วนร่วมของประชาชนในการคุ้มครองบริเวณพื้นที่มรดกโลกทางธรรมชาติ
Alternative Title(s)
Community rights and public participation on the protection of natural heritage area
Author(s)
Advisor(s)
Editor(s)
item.page.dc.contrubutor.advisor
Advisor's email
Contributor(s)
Contributor(s)
Abstract
การศึกษาวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาแนวคิด ทฤษฎี ประวัติความเป็นมาของสิทธิชุมชน และการมีส่วนร่วมของประชาชนในการคุ้มครองบริเวณพื้นที่มรดกโลกทางธรรมชาติ ตลอดจนศึกษาหลักเกณฑ์กฎหมายระหว่างประเทศและกฎหมายต่างประเทศ เช่นกฎหมายประเทศออสเตรเลีย และกฎหมายอินเดีย เพื่อนำมาเปรียบเทียบกับบริบททางกฎหมายไทย นอกจากนี้ยังมีการศึกษา และวิเคราะห์สภาพปัญหากฎหมายที่เกิดขึ้นในทางสังคมไทย รวมถึงการจัดทำข้อเสนอแนะแนวทางแก้ไขปรับปรุงกฎหมายให้เหมาะสมและมีประสิทธิภาพมากยิ่งขึ้น ซึ่งมีความสอดคล้องกับสถานการณ์กฎหมายในปัจจุบัน
จากการศึกษาพบว่า ประเทศไทยควรมีแนวทางแก้ไขปัญหาทางกฎหมายเกี่ยวกับสิทธิชุมชน และการมีส่วนร่วมของประชาชนในการคุ้มครองบริเวณพื้นที่โดยรอบมรดกโลกทางธรรมชาติ ดังต่อไปนี้ 1) การตรากฎหมายเกี่ยวกับสิทธิชุมชนและการมีส่วนร่วมของประชาชนเกี่ยวกับการคุ้มครองมรดกโลกทางธรรมชาติที่มีความชัดเจนมากยิ่งขึ้น นอกเหนือจากระบุไว้ในรัฐธรรมนูญแห่งราชอาณาจักรไทย พุทธศักราช 2560 2) หน่วยงานของรัฐควรสนับสนุนให้มีการจัดตั้งหน่วยงานที่รับผิดชอบโดยตรง และสามารถใช้อำนาจทางกฎหมายในทางปฏิบัติได้เหมาะสม อาทิการจัดตั้งคณะกรรมการวินิจฉัยชุมชน ซึ่งกรรมการมาจากอธิบดีกรมอุทยานสัตว์ป่า และพันธุ์พืช หรืออธิบดีกรมป่าไม้ หัวหน้าของชุมชน ตัวแทนของกระทรวงที่เกี่ยวข้อง ในการจัดทำข้อกำหนดกฎกติกาเกี่ยวกับสิทธิชุมชนให้มีส่วนร่วมในมรดกโลกทางธรรมชาติ รวมถึงการกำหนดบทลงโทษหากมีฝ่าฝืนในสิทธิและเสรีภาพดังกล่าว หรือกรณีหน่วยงานของรัฐ หรือเจ้าหน้าที่ของรัฐละเลยในการปฏิบัติหน้าที่ตามที่ได้รับมอบหมาย 3) ประเทศไทยมีการกำหนดจัดทำนโยบายของชุมชน โดยให้คนเข้ามีส่วนร่วมกับรัฐในการกำหนดวิธี ขั้นตอน กฎกติกาชุมชน หรือการใช้หลักการนำชุมชนให้เข้าร่วมกระบวนการดูแลมรดกโลกทางธรรมชาติ (วิธีการจากประสบการณ์ โดย Compact ซึ่งเป็นโครงการที่เกี่ยวกับการนำประสบการณ์การจัดการชุมชนที่อาศัยพื้นที่อนุรักษ์ และดูแลมรดกโลกทางธรรมชาติจากประเทศ ต่างๆ (Community Management of Protected Areas Conservation: COMPACT) โดยให้ความสำคัญของการมีส่วนร่วมของชุมชนเข้ามาเป็นแนวทางปฎิบัติคุ้มครองแหล่งมรดกโลก ซึ่งมีความครอบคลุมทุกๆ ขั้นตอนของกระบวนการมรดกโลก นับตั้งแต่การเสนอชื่อ การจัดการ ติดตาม ตลอดจนการรายงานผล เพื่อต้องการให้แหล่งมรดกโลกอยู่อย่างยั่งยืน และได้รับการสนับสนุนจากหน่วยงานเข้ามาช่วยกำกับดูแลมรดกโลกทางธรรมชาติ) มาประยุกต์กับบริบททางสังคมไทย เช่น การกำหนดให้ชุมชนผู้อาศัยมรดกโลกเป็นผู้มีส่วนได้เสียในพื้นที่ ไม่ว่าจะเป็นการเสนอชื่อ หรือการปกป้องทรัพย์สินที่เป็นมรดกโลกทางธรรมชาติ เป็นต้น
This research aims to study the concepts, the theories, and the history of community rights and the participation of people in the protection of Natural World Heritage. This includes the study of international and foreign laws such as Australia’s law and India’ law in order to compare with Thailand’s legal context. It analyses legal issues related to community rights and the participation of people in the protection of Natural World Heritage. The dissertation also provides recommendations to improve legal to be more appropriate for community and current situation. The study shows the best solutions for Thailand in the area of community’s legal rights and the participation of people in the protection of Natural World Heritage are: 1) The law should be enacted to clearly identify the rights of community and how it could participate in the protection of Natural World Heritage, other than those specified in the Constitution of the Kingdom of Thailand Buddhist Era 2560 (2017) . 2) The Thai Government should establish a committee with direct responsibilities and full law enforcement authority. In the researcher’s point of view, the committee should include the Director General of The National Parks, Wildlife and Plant Conservation Department or The Director General of The Royal Forest Department, community’s leader and representatives from related Ministry. This committee will propose practical community’s participation and right and punishment when the law is broken. This extends to government agency and public officer due to its ignorance. 3) Thailand should improve community’s policy, allowing Engaging Local Communities in Stewardship of World Heritage. (A methodology based on the COMPACT experiencea is the project related to the experience of community management that relies on conservation areas And take care of the natural heritage from various countries (Community Protected Areas Conservation: COMPACT) by giving importance to community participation as a guideline for the protection of world heritage sites Which has every coverage Steps of the World Heritage Process From nomination, Follow-up management and reporting Want the world heritage site to be sustainable And received support from agencies to help supervise the natural world heritage) For example, public is allowed to propose how the Natural World Heritage should be protected.
This research aims to study the concepts, the theories, and the history of community rights and the participation of people in the protection of Natural World Heritage. This includes the study of international and foreign laws such as Australia’s law and India’ law in order to compare with Thailand’s legal context. It analyses legal issues related to community rights and the participation of people in the protection of Natural World Heritage. The dissertation also provides recommendations to improve legal to be more appropriate for community and current situation. The study shows the best solutions for Thailand in the area of community’s legal rights and the participation of people in the protection of Natural World Heritage are: 1) The law should be enacted to clearly identify the rights of community and how it could participate in the protection of Natural World Heritage, other than those specified in the Constitution of the Kingdom of Thailand Buddhist Era 2560 (2017) . 2) The Thai Government should establish a committee with direct responsibilities and full law enforcement authority. In the researcher’s point of view, the committee should include the Director General of The National Parks, Wildlife and Plant Conservation Department or The Director General of The Royal Forest Department, community’s leader and representatives from related Ministry. This committee will propose practical community’s participation and right and punishment when the law is broken. This extends to government agency and public officer due to its ignorance. 3) Thailand should improve community’s policy, allowing Engaging Local Communities in Stewardship of World Heritage. (A methodology based on the COMPACT experiencea is the project related to the experience of community management that relies on conservation areas And take care of the natural heritage from various countries (Community Protected Areas Conservation: COMPACT) by giving importance to community participation as a guideline for the protection of world heritage sites Which has every coverage Steps of the World Heritage Process From nomination, Follow-up management and reporting Want the world heritage site to be sustainable And received support from agencies to help supervise the natural world heritage) For example, public is allowed to propose how the Natural World Heritage should be protected.
Table of contents
Description
วิทยานิพนธ์ (น.ม.)--สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์, 2561