การศึกษาการแพร่ระบาดของไวรัสโคโรนา (Covid-19) ส่งผลต่อพฤติกรรมการชำระเงินอิเล็กทรอนิกส์ของ Generation Y และ Z ในประเทศไทย และการรับรู้การก้าวสู่สังคมไร้เงินสด (Cashless Society)
Files
Publisher
Issued Date
2021
Available Date
Copyright Date
Resource Type
Series
Edition
Language
tha
File Type
application/pdf
No. of Pages/File Size
108 leaves
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Other identifier(s)
b214299
Identifier(s)
Access Rights
Access Status
Rights
ผลงานนี้เผยแพร่ภายใต้ สัญญาอนุญาตครีเอทีฟคอมมอนส์แบบ แสดงที่มา-ไม่ใช้เพื่อการค้า-ไม่ดัดแปลง 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0)
Rights Holder(s)
Physical Location
สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์. สำนักบรรณสารการพัฒนา
Bibliographic Citation
Citation
จุฑามาศ เข็มเงิน (2021). การศึกษาการแพร่ระบาดของไวรัสโคโรนา (Covid-19) ส่งผลต่อพฤติกรรมการชำระเงินอิเล็กทรอนิกส์ของ Generation Y และ Z ในประเทศไทย และการรับรู้การก้าวสู่สังคมไร้เงินสด (Cashless Society). Retrieved from: https://repository.nida.ac.th/handle/662723737/6059.
Title
การศึกษาการแพร่ระบาดของไวรัสโคโรนา (Covid-19) ส่งผลต่อพฤติกรรมการชำระเงินอิเล็กทรอนิกส์ของ Generation Y และ Z ในประเทศไทย และการรับรู้การก้าวสู่สังคมไร้เงินสด (Cashless Society)
Alternative Title(s)
A Study on the spread of coronavirus (Covid-19) affecting Generation Y and Z's electronic payment behavior in Thailand and the perception to step into a Cashless Society.
Author(s)
Editor(s)
Advisor(s)
Advisor's email
Contributor(s)
Contributor(s)
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) ความสัมพันธ์ของการแพร่ระบาดของไวรัสโคโรนา (Covid-19) ส่งผลต่อพฤติกรรมการชำระเงินอิเล็กทรอนิกส์ของ Generation Y และ Z ในประเทศไทย และ 2) การรับรู้การก้าวเข้าสู่สังคมไร้เงินสด (Cashless Society) จากพฤติกรรมการชำระเงินอิเล็กทรอนิกส์ของ Generation Y และ Z ในประเทศไทย
การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงสำรวจกลุ่มตัวอย่าง โดยใช้เทคนิคการเก็บข้อมูลจากการสำรวจ (Sample Survey ซึ่งกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการเก็บข้อมูล ได้แก่ กลุ่ม Generation Y (พ.ศ. 2524-2537) และกลุ่ม Generation Z (พ.ศ. 2538-2553) โดยเป็นการสุ่มตัวอย่างแบบแบ่งชั้นภูมิ (Stratified Sampling) คือ การสุ่มตัวอย่างชนิดแบ่งกลุ่มประชากร และจากนั้นผู้วิจัยใช้วิธีการเก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างแบบสะดวก (Convenience Sampling) จำนวน 400 ตัวอย่าง โดยผู้วิจัยใช้แบบสอบถาม (Questionnaire) เป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล โดยสร้างแบบสอบถามผ่าน Google Form) สำหรับการวิเคราะห์ข้อมูลผู้วิจัยใช้สถิติค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ตัวแปรหุ่น ค่าสัมประสิทธ์สหสัมพันธ์เพียร์สัน การวิเคราะห์การถดถอยอย่างง่าย และการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณ ในการวิเคราะห้อมูล
ผลการวิจัย พบว่า กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่ร้อยละ 64 เป็นเพศหญิง และเกิดช่วง พ.ศ. 2524-2537 ร้อยละ 59 กลุ่มตัวอย่างร้อยละ 100 เคยหรือทำธุรกรรมทางการเงินผ่านระบบการชำระเงินอิเล็กทรอนิกส์ โดยใช้ช่องทางผ่าน Mobile Banking มากที่สุด ร้อยละ 69.8 โดยความถี่ในการทำธุรกรรมทางการเงินผ่านระบบการชำระเงินอิเล็กทรอนิกส์สัปดาห์ละครั้งมากที่สุด ร้อยละ 48.5 และมูลค่าในการชำระเงินค่าสินค้าและบริการผ่านระบบการชำระเงินอิเล็กทรอนิกส์เฉลี่ยต่อครั้งอยู่ที่ 200 บาท/ครั้งมากที่สุด ร้อยละ 29.3 (x̄ = 347.5, S.D.= 219.98) และในภาพรวมด้านความตั้งใจใช้งาน กลุ่มตัวอย่างมีระดับความคิดเห็นด้านความตั้งใจใช้งาน อยู่ในระดับมากที่สุด (x̄ = 4.50, S.D. = 0.459) รองลงมา คือ ด้านสถาการณ์การแพร่ระบาดของโควิด 19 ในประเทศไทย มีระดับความคิดเห็นด้านสถาการณ์การแพร่ระบาดของโควิด 19 ในประเทศไทย อยู่ในระดับมากที่สุด (x̄ = 4.24, S.D. = 0.472) ด้านมาตรการที่ภาครัฐประกาศจากการแพร่ระบาดของโควิด 19 มีระดับความคิดเห็นด้านมาตรการที่ภาครัฐประกาศจากการแพร่ระบาดของโควิด 19 อยู่ในระดับมาก (x̄= 4.13, S.D. = 0.372) ด้านการยอมรับเทคโนโลยี มีระดับความคิดเห็นด้านการยอมรับเทคโนโลยี อยู่ในระดับมาก (x̄ = 4.13, S.D. = 0.364) และด้านการรับรู้ความปลอดภัยและเชื่อมั่น มีระดับความคิดเห็นด้านการรับรู้ความปลอดภัยและเชื่อมั่น อยู่ในระดับมาก (x̄ = 3.92, S.D. = 0.291) ตามลำดับ นอกจากนี้กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่ ร้อยละ 39.3 (x̄ = 4.28, S.D = 1.841) มีความคิดเห็นว่าประเทศไทยจะสามารถก้าวเข้าสู่สังคมไร้เงินสดภายใน 5 ปี นอกจากนี้ผลการวิจัย ยังพบว่า ปัจจัยด้านช่วงปีเกิด และปัจจัยด้านสถานการณ์การแพร่ระบาดของโคโรน่าไวรัส (Covid 19) มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการชำระเงินอิเล็กทรอนิกส์ (e-Payment) ของ Generation Y และ Z ในประเทศไทย อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 โดยเมื่อพิจารณาตัวแปรอิสระที่มีอำนาจในการพยากรณ์การเปลี่ยนแปลงพฤติกรรมการชำระเงินอิเล็กทรอนิกส์ของ Generation Y และ Z ในประเทศไทย ได้ดีที่สุด คือ ปัจจัยด้านสถานการณ์การแพร่ระบาดของโคโรน่าไวรัส (Covid 19) ซึ่งสามารถพยากรณ์การเปลี่ยนแปลงพฤติกรรมการชำระเงินอิเล็กทรอนิกส์ของ Generation Y และ Z ในประเทศไทย ได้ร้อยละ 28.8 รองลงมาคือ ปัจจัยด้านช่วงปีเกิด สามารถการพยากรณ์การเปลี่ยนแปลงพฤติกรรมการชำระเงินอิเล็กทรอนิกส์ของ Generation Y และ Z ในประเทศไทย ได้ร้อยละ 12.7 ตามลำดับ และพฤติกรรมการชำระเงินอิเล็กทรอนิกส์ (e-Payment) ของ Generation Y และ Z ในประเทศไทย (ความตั้งใจใช้งาน) มีความสัมพันธ์กับการก้าวสู่สังคมไร้เงินสด (Cashless Society) อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 โดยสามารถอธิบายความผันแปรในการก้าวเข้าสู่สังคมไร้เงินสด (Cashless Society) ได้ร้อยละ 2.8
The objectives of this research were to study 1) The relationship of the Coronavirus (Covid-19) epidemic affecting Generation Y and Z's electronic payment behavior in Thailand and 2) the perception of entering a cashless society from the behavior. Generation Y and Z electronic payments in Thailand. This research is a survey research. By using the technique of collecting data from the survey (Sample Survey), the samples used to collect data are Generation Y (1981-1994) and Generation Z (1995-2010) by random sampling. Stratified Sampling is a random sampling of a population group. and then the researcher used a method of collecting data from a convenient sample (Convenience Sampling) of 400 samples. (Questionnaire) is a tool for collecting information. The data were analyzed using percentage, mean, standard deviation, puppet variable, Pearson's correlation coefficient. simple regression and multiple regression The results of the research found that 64 percent of the sample group were female and 59 percent were born during the period 1981-1994. 100 percent of the sample group had or performed financial transactions via electronic payment systems. The most used channel via Mobile Banking at 69.8 percent, with the frequency of transactions via electronic payment systems once a week the most, 48.5 percent, and the value of payments for goods and services via electronic payment systems. The average per time was at 200 baht/time, the most 29.3 percent (x̄ = 347.5, SD = 219.98) and in the overall view of intention to use The sample group had a high level of opinion on the willingness to use it. At the highest level (x̄ = 4.50, SD = 0.459), followed by the situation of the Covid 19 epidemic in Thailand. The opinion level of the situation of the Covid 19 epidemic in Thailand was in The highest level (x̄ = 4.24, SD = 0.472). Regarding the measures announced by the government due to the Covid-19 epidemic, there was a high level of opinion on the measures announced by the government due to the Covid-19 epidemic (x̄ = 4.13, SD = 0.372) Technology acceptance aspect There is a level of opinion on technology acceptance. It was at a high level (x̄ = 4.13, S.D. = 0.364) and in terms of perceived safety and confidence. There is a level of opinion regarding safety awareness and trust. At a high level (x̄ = 3.92, SD = 0.291), respectively. In addition, the majority of the sample, 39.3% (x̄ = 4.28, SD = 1.841) believed that Thailand would be able to enter a cashless society within 5 years. The results of this research also found that factors in the year of birth And the situation factor of the coronavirus epidemic (Covid 19) was correlated with the spending behavior through e-payment systems of Generation Y and Z in Thailand with a statistical significance of .05. When considering the independent variable that has the power to best predict the change in spending behavior through the e-payment systems of Generation Y and Z in Thailand , is the situation factor of the coronavirus (Covid 19) epidemic, which can predict the change in spending behavior through electronic payment systems of Generation Y and Z in Thailand was 28.8 percent, followed by birth year factor. The change in spending behavior through e-payment systems of Generation Y and Z in Thailand was predicted by 12.7 percent, respectively, and spending behavior through e-payments of Generation Y and Z in Thailand (intention to use work) was correlated with the stepping into a cashless society with a statistical significance of .05 level, which could explain the 2.8 percent variation in entering a cashless society.
The objectives of this research were to study 1) The relationship of the Coronavirus (Covid-19) epidemic affecting Generation Y and Z's electronic payment behavior in Thailand and 2) the perception of entering a cashless society from the behavior. Generation Y and Z electronic payments in Thailand. This research is a survey research. By using the technique of collecting data from the survey (Sample Survey), the samples used to collect data are Generation Y (1981-1994) and Generation Z (1995-2010) by random sampling. Stratified Sampling is a random sampling of a population group. and then the researcher used a method of collecting data from a convenient sample (Convenience Sampling) of 400 samples. (Questionnaire) is a tool for collecting information. The data were analyzed using percentage, mean, standard deviation, puppet variable, Pearson's correlation coefficient. simple regression and multiple regression The results of the research found that 64 percent of the sample group were female and 59 percent were born during the period 1981-1994. 100 percent of the sample group had or performed financial transactions via electronic payment systems. The most used channel via Mobile Banking at 69.8 percent, with the frequency of transactions via electronic payment systems once a week the most, 48.5 percent, and the value of payments for goods and services via electronic payment systems. The average per time was at 200 baht/time, the most 29.3 percent (x̄ = 347.5, SD = 219.98) and in the overall view of intention to use The sample group had a high level of opinion on the willingness to use it. At the highest level (x̄ = 4.50, SD = 0.459), followed by the situation of the Covid 19 epidemic in Thailand. The opinion level of the situation of the Covid 19 epidemic in Thailand was in The highest level (x̄ = 4.24, SD = 0.472). Regarding the measures announced by the government due to the Covid-19 epidemic, there was a high level of opinion on the measures announced by the government due to the Covid-19 epidemic (x̄ = 4.13, SD = 0.372) Technology acceptance aspect There is a level of opinion on technology acceptance. It was at a high level (x̄ = 4.13, S.D. = 0.364) and in terms of perceived safety and confidence. There is a level of opinion regarding safety awareness and trust. At a high level (x̄ = 3.92, SD = 0.291), respectively. In addition, the majority of the sample, 39.3% (x̄ = 4.28, SD = 1.841) believed that Thailand would be able to enter a cashless society within 5 years. The results of this research also found that factors in the year of birth And the situation factor of the coronavirus epidemic (Covid 19) was correlated with the spending behavior through e-payment systems of Generation Y and Z in Thailand with a statistical significance of .05. When considering the independent variable that has the power to best predict the change in spending behavior through the e-payment systems of Generation Y and Z in Thailand , is the situation factor of the coronavirus (Covid 19) epidemic, which can predict the change in spending behavior through electronic payment systems of Generation Y and Z in Thailand was 28.8 percent, followed by birth year factor. The change in spending behavior through e-payment systems of Generation Y and Z in Thailand was predicted by 12.7 percent, respectively, and spending behavior through e-payments of Generation Y and Z in Thailand (intention to use work) was correlated with the stepping into a cashless society with a statistical significance of .05 level, which could explain the 2.8 percent variation in entering a cashless society.
Table of contents
Description
วิทยานิพนธ์ (รอ.ม.)--สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์, 2564