• English
    • ไทย
  • English 
    • English
    • ไทย
  • Login
View Item 
  •   Wisdom Repository Home
  • หน่วยงาน
  • สำนักบรรณสารการพัฒนา
  • In Processing
  • Dissertations, Theses, Term Papers
  • View Item
  •   Wisdom Repository Home
  • หน่วยงาน
  • สำนักบรรณสารการพัฒนา
  • In Processing
  • Dissertations, Theses, Term Papers
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of Wisdom RepositoryCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit DateResource TypesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit DateResource Types

My Account

Login

Identification Construction and Identity Communication of Women Dress in Thai Fabric 

กระบวนการสร้างอัตลักษณ์และการสื่อสารอัตลักษณ์ของผู้หญิงที่แต่งกายด้วยผ้าไทย

by Onusa Buaban; อรอุษา บัวบาน; Bu-nga Chaisuwan; บุหงา ชัยสุวรรณ; National Institute of Development Administration. The Graduate School of Communication Arts and Management Innovation

Title:

Identification Construction and Identity Communication of Women Dress in Thai Fabric 
กระบวนการสร้างอัตลักษณ์และการสื่อสารอัตลักษณ์ของผู้หญิงที่แต่งกายด้วยผ้าไทย

Contributor(s):

National Institute of Development Administration. The Graduate School of Communication Arts and Management Innovation

Advisor:

Bu-nga Chaisuwan
บุหงา ชัยสุวรรณ

Issued date:

7/1/2023

Publisher:

National Institute of Development Administration

Abstract:

The research titled “Identification Construction of Women Dress in Thai Fabric”. The objective of this study was an Identification Construction of Women Dress in Thai Fabric. This qualitative study gathered the concept of Hermeneutic Phenomenology data by using In-depth Interviews from a group of Women Dress in Thai Fabric 9 key informants. And Textual Analysis from information groups communicate through social media on Facebook. Findings: The Identification Construction of Women Dress in Thai Fabric, which is composed of identity can be divided into 6 groups: 1) Communication and Language Systems, 2) Gestures and Dress, 3) Time and Realization, 4) Relationship, 5) Feeling of self and Distance, and 6) Beliefs and Attitudes. The Identity Communication of Women Dress in Thai Fabric. The creation of textual identity communication on social media on Facebook take two forms: 1) Identity communication from Social Construction of Reality that is social identity communication. 2) Identity communication from Narrative that is personal identity communication. According to the research, That can be explain as the group of informant identities that identity is something occurs over a period of time and accumulated form the background that one aspect of identity. The person will choose to bring the identity is outstanding in expressing one's identity to show others the identity of the person. The identity is a dynamic or identifiable constraint.
งานวิจัยเรื่อง “กระบวนการสร้างและการสื่อสารอัตลักษณ์ของผู้หญิงที่แต่งกายด้วยผ้าไทย” มีวัตถุประสงค์คือ 1) เพื่อศึกษากระบวนการสร้างอัตลักษณ์ของผู้หญิงที่แต่งกายด้วยผ้าไทย 2) เพื่อศึกษาการสื่อสารอัตลักษณ์ของผู้หญิงที่แต่งกายด้วยผ้าไทย ซึ่งเป็นงานวิจัยเชิงคุณภาพโดยใช้แนวคิดการศึกษาเชิงปรากฏการณ์วิทยาแนวอรรถปริวรรตที่มุ่งเน้นการตีความปรากฏการณ์ที่เกิดขึ้นกับแต่ละบุคคล งานวิจัยนี้ใช้เครื่องมือวิจัย 2 วิธี คือ การสัมภาษณ์เชิงลึกจากกลุ่มผู้หญิงที่แต่งกายด้วยผ้าไทยทอมือทั้งหมด 9 คน และการวิเคราะห์ตัวบทจากสิ่งที่กลุ่มผู้ให้ข้อมูลสื่อสารผ่านสื่อสังคมออนไลน์เฟซบุ๊ก ผลการวิจัยพบว่า กระบวนการสร้างอัตลักษณ์ของผู้หญิงที่แต่งกายด้วยผ้าไทยทอมือ มีการประกอบสร้างอัตลักษณ์แบ่งออกเป็น 6 กลุ่ม คือ 1) ระบบการสื่อสารและภาษา 2) ลักษณะท่าทางและการแต่งกาย 3) เวลาและสำนึก 4) ความสัมพันธ์ 5) ความรู้สึกเป็นตัวเองและระยะห่าง 6) ความเชื่อและทัศนคติ และการสื่อสารอัตลักษณ์ของผู้หญิงที่แต่งกายด้วยผ้าไทยทอมือ มีการสร้างตัวบทในการสื่อสารอัตลักษณ์ผ่านสื่อสังคมออนไลน์เฟซบุ๊กด้วยกัน 2 รูปแบบ 1) การสื่อสารอัตลักษณ์จากการประกอบสร้างความเป็นจริงทางสังคมที่เป็นการสื่อสารอัตลักษณ์ทางสังคม 2) การสื่อสารอัตลักษณ์จากการเล่าเรื่องที่เป็นการสื่อสารอัตลักษณ์ส่วนบุคคล จากผลการวิจัยสามารถอธิบายได้ว่าอัตลักษณ์ของบุคคลเป็นสิ่งที่เกิดขึ้นในช่วงระยะเวลาหนึ่งและถูกสั่งสมจนเกิดเป็นภูมิหลังที่ก่อตัวให้เกิดอัตลักษณ์ด้านใดด้านหนึ่ง โดยบุคคลจะเลือกนำอัตลักษณ์ที่โดดเด่นในการแสดงความเป็นตัวตนออกมาให้ผู้อื่นได้เห็น โดยการเกิดอัตลักษณ์เป็นสิ่งที่ไม่หยุดนิ่งหรือหาข้อจำกัดที่สามารถระบุได้ตายตัว

Description:

Master of Arts (Communication Arts and Innovation) (M.A.(Communication Arts and Innovation))
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต (นิเทศศาสตร์และนวัตกรรม) (ศศ.ม.(นิเทศศาสตร์และนวัตกรรม))

Keyword(s):

การสร้างอัตลักษณ์
การสื่อสารอัตลักษณ์
การแต่งกายด้วยผ้าไทยทอมือ
Identification Construction
Identity Communication
Women Dress in Thai Fabric

Type:

Thesis
วิทยานิพนธ์

Language:

th

Rights:

National Institute of Development Administration

URI:

https://repository.nida.ac.th/handle/662723737/6185
Show full item record

Files in this item (CONTENT)

Thumbnail
View
  • 6111811005.pdf ( 7,793.83 KB )

ทรัพยากรสารสนเทศทั้งหมดในคลังปัญญา ใช้เพื่อประโยชน์ทางการเรียนการสอนและการค้นคว้าเท่านั้น และต้องมีการอ้างอิงแหล่งที่มาทุกครั้งที่นำไปใช้ ห้ามดัดแปลงเนื้อหา และทำสำเนาต่อ รวมถึงไม่ให้อนุญาตนำไปใช้ประโยชน์เพื่อการค้า ไม่ว่ากรณีใด ๆ ทั้งสิ้น



This item appears in the following Collection(s)

  • Dissertations, Theses, Term Papers [242]

Except where otherwise noted, content on this site is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license.

Copyright © National Institute of Development Administration | สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์
Library and Information Center | สำนักบรรณสารการพัฒนา
Email: NIDAWR@nida.ac.th    Chat: Facebook Messenger    Facebook: NIDAWisdomRepository
 

 

Except where otherwise noted, content on this site is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license.

Copyright © National Institute of Development Administration | สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์
Library and Information Center | สำนักบรรณสารการพัฒนา
Email: NIDAWR@nida.ac.th    Chat: Facebook Messenger    Facebook: NIDAWisdomRepository
 

 

‹›×