กระบวนการสร้างอัตลักษณ์และการสื่อสารอัตลักษณ์ของผู้หญิงที่แต่งกายด้วยผ้าไทย
Publisher
Issued Date
Available Date
Copyright Date
Resource Type
Series
Edition
Language
tha
File Type
application/pdf
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Other identifier(s)
Identifier(s)
Access Rights
Access Status
Rights
ผลงานนี้เผยแพร่ภายใต้ สัญญาอนุญาตครีเอทีฟคอมมอนส์แบบ แสดงที่มา-ไม่ใช้เพื่อการค้า-ไม่ดัดแปลง 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0)
Rights Holder(s)
Physical Location
สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์. สำนักบรรณสารการพัฒนา
Bibliographic Citation
Citation
อรอุษา บัวบาน กระบวนการสร้างอัตลักษณ์และการสื่อสารอัตลักษณ์ของผู้หญิงที่แต่งกายด้วยผ้าไทย. Retrieved from: https://repository.nida.ac.th/handle/662723737/6185.
Title
กระบวนการสร้างอัตลักษณ์และการสื่อสารอัตลักษณ์ของผู้หญิงที่แต่งกายด้วยผ้าไทย
Alternative Title(s)
Identification Construction and Identity Communication of Women Dress in Thai Fabric
Author(s)
Editor(s)
Advisor(s)
Advisor's email
Contributor(s)
Contributor(s)
Abstract
งานวิจัยเรื่อง “กระบวนการสร้างและการสื่อสารอัตลักษณ์ของผู้หญิงที่แต่งกายด้วยผ้าไทย” มีวัตถุประสงค์คือ 1) เพื่อศึกษากระบวนการสร้างอัตลักษณ์ของผู้หญิงที่แต่งกายด้วยผ้าไทย 2) เพื่อศึกษาการสื่อสารอัตลักษณ์ของผู้หญิงที่แต่งกายด้วยผ้าไทย ซึ่งเป็นงานวิจัยเชิงคุณภาพโดยใช้แนวคิดการศึกษาเชิงปรากฏการณ์วิทยาแนวอรรถปริวรรตที่มุ่งเน้นการตีความปรากฏการณ์ที่เกิดขึ้นกับแต่ละบุคคล งานวิจัยนี้ใช้เครื่องมือวิจัย 2 วิธี คือ การสัมภาษณ์เชิงลึกจากกลุ่มผู้หญิงที่แต่งกายด้วยผ้าไทยทอมือทั้งหมด 9 คน และการวิเคราะห์ตัวบทจากสิ่งที่กลุ่มผู้ให้ข้อมูลสื่อสารผ่านสื่อสังคมออนไลน์เฟซบุ๊ก ผลการวิจัยพบว่า
กระบวนการสร้างอัตลักษณ์ของผู้หญิงที่แต่งกายด้วยผ้าไทยทอมือ มีการประกอบสร้างอัตลักษณ์แบ่งออกเป็น 6 กลุ่ม คือ 1) ระบบการสื่อสารและภาษา 2) ลักษณะท่าทางและการแต่งกาย 3) เวลาและสำนึก 4) ความสัมพันธ์ 5) ความรู้สึกเป็นตัวเองและระยะห่าง 6) ความเชื่อและทัศนคติ และการสื่อสารอัตลักษณ์ของผู้หญิงที่แต่งกายด้วยผ้าไทยทอมือ มีการสร้างตัวบทในการสื่อสารอัตลักษณ์ผ่านสื่อสังคมออนไลน์เฟซบุ๊กด้วยกัน 2 รูปแบบ 1) การสื่อสารอัตลักษณ์จากการประกอบสร้างความเป็นจริงทางสังคมที่เป็นการสื่อสารอัตลักษณ์ทางสังคม 2) การสื่อสารอัตลักษณ์จากการเล่าเรื่องที่เป็นการสื่อสารอัตลักษณ์ส่วนบุคคล
จากผลการวิจัยสามารถอธิบายได้ว่าอัตลักษณ์ของบุคคลเป็นสิ่งที่เกิดขึ้นในช่วงระยะเวลาหนึ่งและถูกสั่งสมจนเกิดเป็นภูมิหลังที่ก่อตัวให้เกิดอัตลักษณ์ด้านใดด้านหนึ่ง โดยบุคคลจะเลือกนำอัตลักษณ์ที่โดดเด่นในการแสดงความเป็นตัวตนออกมาให้ผู้อื่นได้เห็น โดยการเกิดอัตลักษณ์เป็นสิ่งที่ไม่หยุดนิ่งหรือหาข้อจำกัดที่สามารถระบุได้ตายตัว
The research titled “Identification Construction of Women Dress in Thai Fabric”. The objective of this study was an Identification Construction of Women Dress in Thai Fabric. This qualitative study gathered the concept of Hermeneutic Phenomenology data by using In-depth Interviews from a group of Women Dress in Thai Fabric 9 key informants. And Textual Analysis from information groups communicate through social media on Facebook. Findings: The Identification Construction of Women Dress in Thai Fabric, which is composed of identity can be divided into 6 groups: 1) Communication and Language Systems, 2) Gestures and Dress, 3) Time and Realization, 4) Relationship, 5) Feeling of self and Distance, and 6) Beliefs and Attitudes. The Identity Communication of Women Dress in Thai Fabric. The creation of textual identity communication on social media on Facebook take two forms: 1) Identity communication from Social Construction of Reality that is social identity communication. 2) Identity communication from Narrative that is personal identity communication. According to the research, That can be explain as the group of informant identities that identity is something occurs over a period of time and accumulated form the background that one aspect of identity. The person will choose to bring the identity is outstanding in expressing one's identity to show others the identity of the person. The identity is a dynamic or identifiable constraint.
The research titled “Identification Construction of Women Dress in Thai Fabric”. The objective of this study was an Identification Construction of Women Dress in Thai Fabric. This qualitative study gathered the concept of Hermeneutic Phenomenology data by using In-depth Interviews from a group of Women Dress in Thai Fabric 9 key informants. And Textual Analysis from information groups communicate through social media on Facebook. Findings: The Identification Construction of Women Dress in Thai Fabric, which is composed of identity can be divided into 6 groups: 1) Communication and Language Systems, 2) Gestures and Dress, 3) Time and Realization, 4) Relationship, 5) Feeling of self and Distance, and 6) Beliefs and Attitudes. The Identity Communication of Women Dress in Thai Fabric. The creation of textual identity communication on social media on Facebook take two forms: 1) Identity communication from Social Construction of Reality that is social identity communication. 2) Identity communication from Narrative that is personal identity communication. According to the research, That can be explain as the group of informant identities that identity is something occurs over a period of time and accumulated form the background that one aspect of identity. The person will choose to bring the identity is outstanding in expressing one's identity to show others the identity of the person. The identity is a dynamic or identifiable constraint.