รูปแบบการดำเนินชีวิต การเปิดเผยตนเองในเฟซบุ๊ก และพฤติกรรมการซื้อสินค้าและบริการทางออนไลน์ของกลุ่มชายรักชาย
Publisher
Issued Date
2016
Available Date
Copyright Date
Resource Type
Series
Edition
Language
tha
File Type
application/pdf
No. of Pages/File Size
222 แผ่น
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Other identifier(s)
b199691
Identifier(s)
Access Rights
Access Status
Rights
ผลงานนี้เผยแพร่ภายใต้ สัญญาอนุญาตครีเอทีฟคอมมอนส์แบบ แสดงที่มา-ไม่ใช้เพื่อการค้า-ไม่ดัดแปลง 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0)
Rights Holder(s)
Physical Location
สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์. สำนักบรรณสารการพัฒนา
Bibliographic Citation
Citation
ปรภัต จูตระกูล (2016). รูปแบบการดำเนินชีวิต การเปิดเผยตนเองในเฟซบุ๊ก และพฤติกรรมการซื้อสินค้าและบริการทางออนไลน์ของกลุ่มชายรักชาย. Retrieved from: http://repository.nida.ac.th/handle/662723737/3764.
Title
รูปแบบการดำเนินชีวิต การเปิดเผยตนเองในเฟซบุ๊ก และพฤติกรรมการซื้อสินค้าและบริการทางออนไลน์ของกลุ่มชายรักชาย
Alternative Title(s)
Lifestyle, self-disclosure on facebook and online purchase behavior of male homosexual
Author(s)
Editor(s)
Advisor(s)
Advisor's email
Contributor(s)
Contributor(s)
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อหาลักษณะของรูปแบบการดำเนินชีวิต การเปิดเผยตนเองในเฟซบุ๊ก และพฤติกรรมการซื้อสินค้าและบริการทางออนไลน์ของกลุ่มชายรักชาย 2) เพื่อศึกษาความแตกต่างของกลุ่มรูปแบบการดำเนินชีวิต และการเปิดเผยตนเองในเฟซบุ๊กของกลุ่มชายรักชาย 3) เพื่อศึกษาความแตกต่างของกลุ่มรูปแบบการดำเนินชีวิต และพฤติกรรมการซื้อสินค้าและบริการทางออนไลน์ ของกลุ่มชายรักชาย โดยเป็นงานวิจัยแบบผสมผสาน เก็บรวบรวมข้อมูลเชิงคุณภาพโดยใช้การสัมภาษณ์กลุ่ม จากกลุ่มชายรักชายอายุระหว่าง 20-35 ปี จำนวน 13 คน เก็บรวบรวมข้อมูลเชิงปริมาณโดยใช้แบบสอบถามออนไลน์ จากกลุ่มชายรักชาย 400 คน ที่มีการใช้งานเฟซบุ๊ก และมีประสบการณ์การซื้อสินค้าหรือบริการทางออนไลน์อย่างน้อย 1 ครั้ง วิเคราะห์ข้อมูลทางสถิติด้วยการวิเคราะห์เชิงพรรณนา การวิเคราะห์ปัจจัยและจัดกลุ่ม การวิเคราะห์ความแปรปรวน เพื่อวิเคราะห์หาความแตกต่างระหว่างกลุ่มด้วยการประมวลผลจากโปรแกรมคอมพิวเตอร์สำเร็จรูป SPSS
ผลการวิจัยสามารถแบ่งรูปแบบการดำเนินชีวิตของกลุ่มชายรักชายออกเป็น 6 กลุ่ม คือ กลุ่มตามบรรทัดฐานสังคม กลุ่มไฮเทคออนไลน์ กลุ่มชาตินิยม กลุ่มวันไนท์สแตนด์ กลุ่มโลกสวย และกลุ่มรักสงบ
ในส่วนของการเปิดเผยตนเองในเฟซบุ๊กของกลุ่มชายรักชายอยู่ในระดับมาก และเมื่อเปรียบเทียบตามกลุ่มรูปแบบการดำเนินชีวิตพบว่าไม่แตกต่างกัน
สินค้าและบริการที่กลุ่มชายรักชายเลือกซื้อผ่านทางออนไลน์มากที่สุดได้แก่ เสื้อผ้า เครื่องแต่งกาย และเมื่อเปรียบเทียบตามกลุ่มรูปแบบการดำเนินชีวิตพบว่า มีความแตกต่างกันในสินค้ากลุ่มสุขภาพ แต่สินค้ากลุ่มแฟชั่น กลุ่มไฮเทค กลุ่มบันเทิง และกลุ่มเพศ ไม่แตกต่างกัน
The aims of this research were 1) to study lifestyle, self-disclosure on Facebook and online purchasing behavior of male homosexuals 2) to study the differences of Gay lifestyles and self-disclosure on Facebook and 3) to study the differences of Gay lifestyles and online purchasing behaviors. The study employed mixed methods. The group interviews were used in qualitative research, the sampling were 13 male homosexuals, aged between 20-35 years. The Quantitative research was conducted by using an online questionnaire, the sampling were 400 male homosexuals who had used Facebook and had experienced purchasing online at least 1 time. Descriptive analysis, factor analysis and ANOVA Analysis were used to analyze data through SPSS program. The result showed that the lifestyles of male homosexuals could be categorized into 6 groups namely Normalcy Lifestyle, High-Tech online Lifestyle, Nationalism Lifestyle, One Night Stand Lifestyle, Optimistic Lifestyle and Peaceful Lifestyle. In terms of self-disclosure on Facebook, the study found that the disclosure rate was high among male homosexuals and didn’t make any differences with Gay lifestyles According to their online purchasing behaviors, the study found that clothing products were the most popular items purchased online. Finally, the study investigated that the differences of gays’ lifestyles did not make any differences with online purchasing behaviors for fashion, technology, entertainment and sexual products. However, the study showed that the differences of their lifestyles had an impact on their online purchasing behaviors for health products.
The aims of this research were 1) to study lifestyle, self-disclosure on Facebook and online purchasing behavior of male homosexuals 2) to study the differences of Gay lifestyles and self-disclosure on Facebook and 3) to study the differences of Gay lifestyles and online purchasing behaviors. The study employed mixed methods. The group interviews were used in qualitative research, the sampling were 13 male homosexuals, aged between 20-35 years. The Quantitative research was conducted by using an online questionnaire, the sampling were 400 male homosexuals who had used Facebook and had experienced purchasing online at least 1 time. Descriptive analysis, factor analysis and ANOVA Analysis were used to analyze data through SPSS program. The result showed that the lifestyles of male homosexuals could be categorized into 6 groups namely Normalcy Lifestyle, High-Tech online Lifestyle, Nationalism Lifestyle, One Night Stand Lifestyle, Optimistic Lifestyle and Peaceful Lifestyle. In terms of self-disclosure on Facebook, the study found that the disclosure rate was high among male homosexuals and didn’t make any differences with Gay lifestyles According to their online purchasing behaviors, the study found that clothing products were the most popular items purchased online. Finally, the study investigated that the differences of gays’ lifestyles did not make any differences with online purchasing behaviors for fashion, technology, entertainment and sexual products. However, the study showed that the differences of their lifestyles had an impact on their online purchasing behaviors for health products.
Table of contents
Description
วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม. (นิเทศศาสตร์และนวัตกรรม))--สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์, 2559