• English
    • ไทย
  • English 
    • English
    • ไทย
  • Login
View Item 
  •   Wisdom Repository Home
  • คณะและวิทยาลัย
  • คณะนิเทศศาสตร์และนวัตกรรมการจัดการ
  • GSCM: Theses
  • View Item
  •   Wisdom Repository Home
  • คณะและวิทยาลัย
  • คณะนิเทศศาสตร์และนวัตกรรมการจัดการ
  • GSCM: Theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of Wisdom RepositoryCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit DateResource TypesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit DateResource Types

My Account

Login

รูปแบบการดำเนินชีวิต การเปิดเผยตนเองในเฟซบุ๊ก และพฤติกรรมการซื้อสินค้าและบริการทางออนไลน์ของกลุ่มชายรักชาย

by ปรภัต จูตระกูล

Title:

รูปแบบการดำเนินชีวิต การเปิดเผยตนเองในเฟซบุ๊ก และพฤติกรรมการซื้อสินค้าและบริการทางออนไลน์ของกลุ่มชายรักชาย

Other title(s):

Lifestyle, self-disclosure on facebook and online purchase behavior of male homosexual

Author(s):

ปรภัต จูตระกูล

Advisor:

บุหงา ชัยสุวรรณ

Degree name:

ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต

Degree level:

Master's

Degree discipline:

นิเทศศาสตร์และนวัตกรรม

Degree department:

คณะนิเทศศาสตร์และนวัตกรรมการจัดการ

Degree grantor:

สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์

Issued date:

2016

Publisher:

สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์

Abstract:

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อหาลักษณะของรูปแบบการดำเนินชีวิต การเปิดเผยตนเองในเฟซบุ๊ก และพฤติกรรมการซื้อสินค้าและบริการทางออนไลน์ของกลุ่มชายรักชาย 2) เพื่อศึกษาความแตกต่างของกลุ่มรูปแบบการดำเนินชีวิต และการเปิดเผยตนเองในเฟซบุ๊กของกลุ่มชายรักชาย 3) เพื่อศึกษาความแตกต่างของกลุ่มรูปแบบการดำเนินชีวิต และพฤติกรรมการซื้อสินค้าและบริการทางออนไลน์ ของกลุ่มชายรักชาย โดยเป็นงานวิจัยแบบผสมผสาน เก็บรวบรวมข้อมูลเชิงคุณภาพโดยใช้การสัมภาษณ์กลุ่ม จากกลุ่มชายรักชายอายุระหว่าง 20-35 ปี จำนวน 13 คน เก็บรวบรวมข้อมูลเชิงปริมาณโดยใช้แบบสอบถามออนไลน์ จากกลุ่มชายรักชาย 400 คน ที่มีการใช้งานเฟซบุ๊ก และมีประสบการณ์การซื้อสินค้าหรือบริการทางออนไลน์อย่างน้อย 1 ครั้ง วิเคราะห์ข้อมูลทางสถิติด้วยการวิเคราะห์เชิงพรรณนา การวิเคราะห์ปัจจัยและจัดกลุ่ม การวิเคราะห์ความแปรปรวน เพื่อวิเคราะห์หาความแตกต่างระหว่างกลุ่มด้วยการประมวลผลจากโปรแกรมคอมพิวเตอร์สำเร็จรูป SPSS ผลการวิจัยสามารถแบ่งรูปแบบการดำเนินชีวิตของกลุ่มชายรักชายออกเป็น 6 กลุ่ม คือ กลุ่มตามบรรทัดฐานสังคม กลุ่มไฮเทคออนไลน์ กลุ่มชาตินิยม กลุ่มวันไนท์สแตนด์ กลุ่มโลกสวย และกลุ่มรักสงบ ในส่วนของการเปิดเผยตนเองในเฟซบุ๊กของกลุ่มชายรักชายอยู่ในระดับมาก และเมื่อเปรียบเทียบตามกลุ่มรูปแบบการดำเนินชีวิตพบว่าไม่แตกต่างกัน สินค้าและบริการที่กลุ่มชายรักชายเลือกซื้อผ่านทางออนไลน์มากที่สุดได้แก่ เสื้อผ้า เครื่องแต่งกาย และเมื่อเปรียบเทียบตามกลุ่มรูปแบบการดำเนินชีวิตพบว่า มีความแตกต่างกันในสินค้ากลุ่มสุขภาพ แต่สินค้ากลุ่มแฟชั่น กลุ่มไฮเทค กลุ่มบันเทิง และกลุ่มเพศ ไม่แตกต่างกัน
The aims of this research were 1) to study lifestyle, self-disclosure on Facebook and online purchasing behavior of male homosexuals 2) to study the differences of Gay lifestyles and self-disclosure on Facebook and 3) to study the differences of Gay lifestyles and online purchasing behaviors. The study employed mixed methods. The group interviews were used in qualitative research, the sampling were 13 male homosexuals, aged between 20-35 years. The Quantitative research was conducted by using an online questionnaire, the sampling were 400 male homosexuals who had used Facebook and had experienced  purchasing online  at least 1 time. Descriptive analysis, factor analysis and ANOVA Analysis were used to analyze data through SPSS program. The result showed that the lifestyles of male homosexuals could be categorized into 6 groups namely Normalcy Lifestyle, High-Tech online Lifestyle, Nationalism Lifestyle, One Night Stand Lifestyle, Optimistic Lifestyle and Peaceful Lifestyle. In terms of self-disclosure on Facebook, the study found that the disclosure rate was high among male homosexuals and didn’t make any differences with Gay lifestyles According to their online purchasing behaviors, the study found that clothing products were the most popular items purchased online. Finally, the study investigated that the differences of gays’ lifestyles did not make any differences with online purchasing behaviors for fashion, technology, entertainment and sexual products.  However, the study showed that the differences of their lifestyles had an impact on their online purchasing behaviors for health products.

Description:

วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม. (นิเทศศาสตร์และนวัตกรรม))--สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์, 2559

Subject(s):

พฤติกรรมผู้บริโภค

Keyword(s):

e-Thesis
รูปแบบการดำเนินชีวิต
การเปิดเผยตนเอง
พฤติกรรมการซื้อสินค้าและบริการทางออนไลน์
ชายรักชาย
เฟซบุ๊ก

Resource type:

วิทยานิพนธ์

Extent:

222 แผ่น

Type:

Text

File type:

application/pdf

Language:

tha

Rights:

ผลงานนี้เผยแพร่ภายใต้ สัญญาอนุญาตครีเอทีฟคอมมอนส์แบบ แสดงที่มา-ไม่ใช้เพื่อการค้า-ไม่ดัดแปลง 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0)

URI:

http://repository.nida.ac.th/handle/662723737/3764
Show full item record

Files in this item (CONTENT)

Thumbnail
View
  • b199691e.pdf ( 2,654.31 KB )

ทรัพยากรสารสนเทศทั้งหมดในคลังปัญญา ใช้เพื่อประโยชน์ทางการเรียนการสอนและการค้นคว้าเท่านั้น และต้องมีการอ้างอิงแหล่งที่มาทุกครั้งที่นำไปใช้ ห้ามดัดแปลงเนื้อหา และทำสำเนาต่อ รวมถึงไม่ให้อนุญาตนำไปใช้ประโยชน์เพื่อการค้า ไม่ว่ากรณีใด ๆ ทั้งสิ้น



This item appears in the following Collection(s)

  • GSCM: Theses [175]

Except where otherwise noted, content on this site is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license.

Copyright © National Institute of Development Administration | สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์
Library and Information Center | สำนักบรรณสารการพัฒนา
Email: NIDAWR@nida.ac.th    Chat: Facebook Messenger    Facebook: NIDAWisdomRepository
 

 

Except where otherwise noted, content on this site is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license.

Copyright © National Institute of Development Administration | สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์
Library and Information Center | สำนักบรรณสารการพัฒนา
Email: NIDAWR@nida.ac.th    Chat: Facebook Messenger    Facebook: NIDAWisdomRepository
 

 

‹›×