เสถียรภาพและความมั่นคงของกองทุนเงินให้กู้ยืมเพื่อการศึกษา
Publisher
Issued Date
2017
Issued Date (B.E.)
2560
Available Date
Copyright Date
Resource Type
Series
Edition
Language
tha
File Type
application/pdf
No. of Pages/File Size
354 แผ่น
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Other identifier(s)
b203279
Identifier(s)
Access Rights
Access Status
Rights
ผลงานนี้เผยแพร่ภายใต้ สัญญาอนุญาตครีเอทีฟคอมมอนส์แบบ แสดงที่มา-ไม่ใช้เพื่อการค้า-ไม่ดัดแปลง 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0)
Rights Holder(s)
Physical Location
สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์. สำนักบรรณสารการพัฒนา
Bibliographic Citation
Citation
วสุรัตน์ กลิ่นหอมรื่น (2017). เสถียรภาพและความมั่นคงของกองทุนเงินให้กู้ยืมเพื่อการศึกษา. Retrieved from: http://repository.nida.ac.th/handle/662723737/4091.
Title
เสถียรภาพและความมั่นคงของกองทุนเงินให้กู้ยืมเพื่อการศึกษา
Alternative Title(s)
Stability of student loan fund
Author(s)
Advisor(s)
Editor(s)
item.page.dc.contrubutor.advisor
Advisor's email
Contributor(s)
Contributor(s)
Abstract
นับแต่ก่อตั้งกยศ. มีผู้ที่เป็นหนี้เสียเป็นจำนวนมาก ในปี 2556 มีผู้กู้ที่มาชำระเพียง 72.97% มีหนี้ค้างชำระ 25,073 ล้านบาท (34.72%) และมีแนวโน้มที่เพิ่มขึ้นทุกๆปี ปัญหาเช่นนี้ส่งผลต่อสถานะเงินกองทุน และกองทุนอาจจะล้มละลายหรือมีเงินกองทุนติดลบได้ในอนาคตอันใกล้
การวิจัยครั้งนี้มีจุดประสงค์เพื่อวิเคราะห์ความยั่งยืนทางการเงินของ กยศ. และผลกระทบจากปัจจัยต่างๆเช่น 1.การได้รับเงินงบประมาณจากภาครัฐ 2.ระยะเวลาที่ได้รับเงินงบประมาณ 3.อัตราส่วนของผู้กู้ต่อจำนวนนักเรียน 4.อัตราการเพิ่มขึ้นของเงินกู้ 5.สัดส่วนของผู้ที่มาชำระหนี้ 6.อัตราการว่างงาน 7.เงื่อนไขการชำระหนี้ 8.อัตราดอกเบี้ยเงินกู้ 9.อัตราดอกเบี้ยจากการลงทุน 10.ค่าใช้จ่ายในการบริหารจัดการ โดยใช้วิธีการประเมินทางคณิตศาสตร์ประกันภัย และวิเคราะห์ความไวของเงินกองทุนจากปัจจัยต่างๆ
ผลการศึกษาพบว่าในสถานการณ์ปกติเงินกองทุนจะติดลบในปี 2563 วิธีที่สามารถแก้ไขปัญหาดังกล่าวได้คือ 1.ลดสัดส่วนของผู้กู้ลงร้อยละ 30 จะไม่ทำให้กองทุนติดลบไปตลอด 2.ลดระยะการชำระหนี้เป็น 10 ปี หรือปีละ 10% ของเงินต้น หรือชำระ 20 ปี หรือปีละ 5% ของเงินต้น จะทำให้กองทุนติดลบช้าลง 18 และ 4 ปีตามลำดับ 3.เพิ่มอัตราดอกเบี้ยเงินกู้เป็น 3% จะทำให้กองทุนติดลบช้าลง 6 ปี 4.ได้รับเงินงบประมาณจากภาครัฐเพิ่มขึ้นเป็น 25,000 ล้านบาทนับจากปี 2557 จะทำให้กองทุนติดลบช้าลง 6 ปี 5.การควบคุมอัตราการเพิ่มขึ้นของเงินกู้ให้เหลือเพียง 1% ต่อปี จะทำให้กองทุนติดลบช้าลง 5 ปี 6.เพิ่มสัดส่วนผู้มาชำระหนี้จากเดิม 50% เป็น 70% และ 90% เมื่อครบกำหนด จะทำให้กองทุนติดลบช้าลง 3 ปี และ 7 ปีตามลำดับ 7. ได้รับเงินงบประมาณจากรัฐจนถึงปี 2575 จะทำให้กองทุนติดลบช้าลง 3 ปี
Since the Student Loan Fund (SLF) inception, SLF has confronted very large number of default loans. In 2013, only 72.97% of borrowers paid their debt and the value of default debt is 25,073 million฿or 34.72% with the steady increasing trend. This problem will certainly affect financial status of SLF and will even make SLF go bankrupt or have negative capital very shortly. The objective of this research is to analysis the financial sustainability of SLF and the effects of various factors on SLF including 1.budget allocated by the government, 2.time length of governmental budget allocation, 3.ratio of the borrowers/students 4.an increasing rate of the loan, 5.proportion of debt payment, 6.unemployment rate, 7.terms of student loan payment, 8.lending rate, 9.Investment rate of return, and 10.SLF administrative expense management through actuarial valuation method and its sensitivity analysis. Research results reveals that under normal scenario, SLF’s capital will be negative within 2020. There are many resolutions such that 1. the 30% reduction on numbers of borrowers will never make capital fund negative, 2.the reduction of debt repayment period to 10 or 20 years will delay negative capital fund for 18 and 4 years, respectively. 3.an increase in the lending interest rates to 3% will delay negative capital fund for 6 years, 4.the one---shot large governmental budget increase to 25,000 million฿ in 2014 will delay negative capital fund for 6 years, 5.the stable 1% growing rate for the amount of borrower per year will delay negative capital fund for 5 years, 6.an increase in a debt payment proportion to 70% and 90% will delay negative capital fund for 3 and 7 years, respectively, and 8. the government budget allocation (at current amount) until 2032 will delay negative capital fund for 3 years.
Since the Student Loan Fund (SLF) inception, SLF has confronted very large number of default loans. In 2013, only 72.97% of borrowers paid their debt and the value of default debt is 25,073 million฿or 34.72% with the steady increasing trend. This problem will certainly affect financial status of SLF and will even make SLF go bankrupt or have negative capital very shortly. The objective of this research is to analysis the financial sustainability of SLF and the effects of various factors on SLF including 1.budget allocated by the government, 2.time length of governmental budget allocation, 3.ratio of the borrowers/students 4.an increasing rate of the loan, 5.proportion of debt payment, 6.unemployment rate, 7.terms of student loan payment, 8.lending rate, 9.Investment rate of return, and 10.SLF administrative expense management through actuarial valuation method and its sensitivity analysis. Research results reveals that under normal scenario, SLF’s capital will be negative within 2020. There are many resolutions such that 1. the 30% reduction on numbers of borrowers will never make capital fund negative, 2.the reduction of debt repayment period to 10 or 20 years will delay negative capital fund for 18 and 4 years, respectively. 3.an increase in the lending interest rates to 3% will delay negative capital fund for 6 years, 4.the one---shot large governmental budget increase to 25,000 million฿ in 2014 will delay negative capital fund for 6 years, 5.the stable 1% growing rate for the amount of borrower per year will delay negative capital fund for 5 years, 6.an increase in a debt payment proportion to 70% and 90% will delay negative capital fund for 3 and 7 years, respectively, and 8. the government budget allocation (at current amount) until 2032 will delay negative capital fund for 3 years.
Table of contents
Description
วิทยานิพนธ์ (วท.ม. (สถิติประยุกต์))--สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์, 2560