รูปแบบการธำรงรักษาบุคลากรนักบินของสายการบินต้นทุนต่ำในประเทศไทย
Publisher
Issued Date
2019
Issued Date (B.E.)
2562
Available Date
Copyright Date
Resource Type
Series
Edition
Language
tha
File Type
application/pdf
No. of Pages/File Size
430 แผ่น
ISBN
ISSN
eISSN
Other identifier(s)
b210709
Identifier(s)
Access Rights
Access Status
Rights
ผลงานนี้เผยแพร่ภายใต้ สัญญาอนุญาตครีเอทีฟคอมมอนส์แบบ แสดงที่มา-ไม่ใช้เพื่อการค้า-ไม่ดัดแปลง 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0)
Rights Holder(s)
Physical Location
สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์. สำนักบรรณสารการพัฒนา
Bibliographic Citation
Citation
ธัญญา ญาณภักดี (2019). รูปแบบการธำรงรักษาบุคลากรนักบินของสายการบินต้นทุนต่ำในประเทศไทย. Retrieved from: https://repository.nida.ac.th/handle/662723737/5122.
Title
รูปแบบการธำรงรักษาบุคลากรนักบินของสายการบินต้นทุนต่ำในประเทศไทย
Alternative Title(s)
A model of pilot retention of low cost airlines in Thailand
Author(s)
Advisor(s)
Editor(s)
item.page.dc.contrubutor.advisor
Advisor's email
Contributor(s)
Contributor(s)
Abstract
งานวิจัยชิ้นนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อตรวจสอบปัจจัยเชิงสาเหตุของ ทรัพยากรของงาน ทรัพยากรส่วนบุคคล และค่าตอบแทนที่เป็นตัวเงินที่มีต่อการธำรงรักษาบุคลากรนักบินของสายการบินต้นทุนต่ำในประเทศไทย ผ่านตัวแปรคั่นกลางความผูกพันในงาน ซึ่งเก็บรวบรวมข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างจากนักบินของสายการบินต้นทุนต่ำในประเทศไทย จำนวนทั้งสิ้น 317 คน ด้วยแบบสอบถามและการสัมภาษณ์ โดยอาศัยสถิติเป็นตัวอธิบายผลการวิเคราะห์ข้อมูล จากโปรแกรมสำเร็จรูป SPSS version 22 และการวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยัน และการวิเคราะห์โมเดลสมการโครงสร้างโดยใช้โปรแกรม Mplus 7
ผลการวิเคราะห์ องค์ประกอบเชิงยืนยันของงานวิจัยพบว่าตัวแปรแฝงทุกตัวมีความสอดคล้องกลมกลืนของโมเดลและข้อมูลเชิงประจักษ์ดีมาก มีความน่าเชื่อถือ มีความเฉพาะเจาะจง และมีความเที่ยงตรงเชิงจำแนก โมเดลสมการโครงสร้างมีความสอดคล้องกลมกลืนกับข้อมูล (Chi-Square = 1475.017, df = 846, Chi-Square / df = 1.743, p-value = 0.000 , RMSEA = 0.048, CFI = 0.916, TLI = 0.910 และ SRMR = 0.071) การศึกษาเส้นทางอิทธิพลของการธำรงรักษาบุคลากรต่อ ความผูกพันในงาน ทรัพยากรของงาน ทรัพยากรส่วนบุคคล และค่าตอบแทนที่เป็นตัวเงิน พบว่าปัจจัย ความผูกพันในงาน ทรัพยากรของงาน และค่าตอบแทนที่เป็นตัวเงินมิอิทธิพลทางตรงต่อการธำรงรักษาพนักงาน และทรัพยากรส่วนบุคคลมีอิทธิพลทางอ้อมต่อการธำรงรักษาบุคลากรผ่านตัวแปรความผูกพันในงาน โดยโมเดลนี้สามารถอธิบายการธำรงรักษาบุคลากรนักบินในสายการบินต้นทุนต่ำในประเทศไทยได้ร้อยละ 46.5 อย่างมีระดับนัยสำคัญทางสถิติ 0.05
The objective of ‘A Model of Pilot Retention of Low Cost Airlines in Thailand’ were to verify a model and investigate causal factors of pilot retention affecting to Work Engagement, Job Resources, Personal Resources and Financial Compensation. The study was based on a questionnaire survey collected from 317 pilot who work in low cost airlines in Thailand. Data were collected through questionnaires survey, interviews and use statistic to describe data analysis with SPSS version 22 and analyzed with confirmatory factor analysis (CFA) technique and structural equation modeling (SEM) technique with Mplus 7 The result indicated that all observed variables of Work Engagement, Job Resources, Personal Resources and Financial Compensation had construct validity or consistency with the empirical data. The structural model had fit well with the empirical data set (Chi-Square = 1475.017, df = 846, Chi-Square / df = 1.743, p-value = 0.000 , RMSEA = 0.048, CFI = 0.916, TLI = 0.910 and SRMR = 0.071) The statistical analysis showed that Work Engagement, Job Resources and Financial Compensation had direct effect on Pilot Retention and Personal Resources had indirect effect with Pilot Retention through Work Engagement. This causal model can predict pilot retention for low cost airlines in Thailand variable 46.5 percent and significant in 0.05
The objective of ‘A Model of Pilot Retention of Low Cost Airlines in Thailand’ were to verify a model and investigate causal factors of pilot retention affecting to Work Engagement, Job Resources, Personal Resources and Financial Compensation. The study was based on a questionnaire survey collected from 317 pilot who work in low cost airlines in Thailand. Data were collected through questionnaires survey, interviews and use statistic to describe data analysis with SPSS version 22 and analyzed with confirmatory factor analysis (CFA) technique and structural equation modeling (SEM) technique with Mplus 7 The result indicated that all observed variables of Work Engagement, Job Resources, Personal Resources and Financial Compensation had construct validity or consistency with the empirical data. The structural model had fit well with the empirical data set (Chi-Square = 1475.017, df = 846, Chi-Square / df = 1.743, p-value = 0.000 , RMSEA = 0.048, CFI = 0.916, TLI = 0.910 and SRMR = 0.071) The statistical analysis showed that Work Engagement, Job Resources and Financial Compensation had direct effect on Pilot Retention and Personal Resources had indirect effect with Pilot Retention through Work Engagement. This causal model can predict pilot retention for low cost airlines in Thailand variable 46.5 percent and significant in 0.05
Table of contents
Description
วิทยานิพนธ์ (กจ.ม. (การจัดการการท่องเที่ยวและบริการแบบบูรณาการ))--สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์, 2562