แนวทางการพัฒนาการให้บริการของสนามบินนานาชาติอู่ตะเภา ระยอง พัทยา
Files
Publisher
Issued Date
2019
Available Date
Copyright Date
Resource Type
Series
Edition
Language
tha
File Type
application/pdf
No. of Pages/File Size
242 แผ่น
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Other identifier(s)
b211012
Identifier(s)
Access Rights
Access Status
Rights
ผลงานนี้เผยแพร่ภายใต้ สัญญาอนุญาตครีเอทีฟคอมมอนส์แบบ แสดงที่มา-ไม่ใช้เพื่อการค้า-ไม่ดัดแปลง 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0)
Rights Holder(s)
Physical Location
สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์. สำนักบรรณสารการพัฒนา
Bibliographic Citation
Citation
ฐิตวัฒน์ ขันทอง (2019). แนวทางการพัฒนาการให้บริการของสนามบินนานาชาติอู่ตะเภา ระยอง พัทยา. Retrieved from: https://repository.nida.ac.th/handle/662723737/5249.
Title
แนวทางการพัฒนาการให้บริการของสนามบินนานาชาติอู่ตะเภา ระยอง พัทยา
Alternative Title(s)
Guidelines of improving services for U-Tapao Rayong- Pattaya International Airport
Author(s)
Editor(s)
Advisor(s)
Advisor's email
Contributor(s)
Contributor(s)
Abstract
การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาปัจจัยส่วนบุคคลของผู้โดยสารที่ส่งผลต่อการใช้บริการสนามบินนานาชาติอู่ตะเภา ระยอง พัทยา 2) ศึกษาพฤติกรรมของผู้โดยสารที่ส่งผลต่อการใช้บริการสนามบินนานาชาติอู่ตะเภา ระยอง พัทยา 3) เปรียบเทียบข้อมูลระหว่างผู้โดยสารชาวไทยกับชาวต่างชาติในการใช้บริการสนามบินนานาชาติอู่ตะเภา ระยอง พัทยา และ 4) ศึกษาแนวทางการพัฒนาการให้บริการของสนามบินนานาชาติอู่ตะเภา ระยอง พัทยา
การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงปริมาณ เก็บข้อมูลโดยใช้แบบสอบถามจากประชากร คือ นักท่องเที่ยวชาวไทยและนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติที่เดินทางมาใช้บริการที่สนามบินนานาชาติอู่ตะเภา ระยอง พัทยา มีขนาดตัวอย่างประชากร 400 คน
ผลการวิจัย พบว่ากลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นเพศชาย มีอายุระหว่าง 31 – 40 ปี สถานภาพสมรส มีระดับการศึกษาปริญญาตรีเป็นส่วนใหญ่ และประกอบอาชีพข้าราชการหรือรัฐวิสาหกิจ ส่วนใหญ่มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนอยู่ที่ 30,001 - 40,000 บาท มีเชื้อชาติไทย ซึ่งจากพฤติกรรมการใช้บริการสนามบินนานาชาติอู่ตะเภา ระยอง พัทยา พบว่า ส่วนใหญ่เลือกใช้บริการด้วยเหตุผลด้านทำเลที่ตั้งที่สอดคล้องกับความต้องการในการเดินทางท่องเที่ยว โดยความถี่ในการใช้บริการอยู่ที่ 1 - 2 ครั้งต่อเดือน ส่วนใหญ่ผู้ตอบแบบสอบถามมีวัตถุประสงค์เพื่อเดินทางท่องเที่ยว ซึ่งใช้ระยะเวลาในการเดินทางไปสนามบินน้อยกว่า 1 ชั่วโมง และมีค่าใช้จ่ายเฉลี่ยแต่ละครั้งในการใช้บริการสนามบินอยู่ที่ 501 – 1,000 บาท ช่วงเวลาที่มาใช้บริการบ่อยที่สุดคือช่วง 12.01 - 18.00 น. และส่วนใหญ่เดินทางครั้งละ 2 - 3 คน ผู้ร่วมเดินทางส่วนใหญ่คือเพื่อน และเข้าถึงแหล่งข้อมูลในการรับข่าวสารเกี่ยวกับสนามบินผ่านอินเตอร์เน็ต
เมื่อทำการวิเคราะห์ด้วยสถิติสถิติทดสอบความสัมพันธ์ของค่าสถิติไคสแควร์ (Chi-Square) เพื่อวิเคราะห์ความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยส่วนบุคคล กับพฤติกรรมการใช้บริการสนามบินนานาชาติอู่ตะเภา ระยอง พัทยา พบว่า 1) ปัจจัยส่วนบุคคลด้านเพศ อายุ ระดับการศึกษา สถานภาพ อาชีพ รายได้ ภูมิลำเนา มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการใช้บริการสนามบินนานาชาติอู่ตะเภา ระยอง พัทยา
นอกจากนี้ เมื่อวิเคราะห์ความแตกต่างของค่าที (t-Test) และทดสอบค่าเอฟ (F-Test) ด้วยการวิเคราะห์ความแปรปรวน (One-Way ANOVA) พบว่า 1) ระดับการศึกษา อาชีพ รายได้ที่แตกต่างกัน มีผลต่อการเลือกใช้บริการสนามบินในด้านสถานที่แตกต่างกัน 2) อาชีพ รายได้ที่แตกต่างกัน มีผลต่อการเลือกใช้บริการสนามบินในด้านสิ่งอำนวยความสะดวกแตกต่างกัน 3) อายุ สถานภาพ ระดับการศึกษา อาชีพ ภูมิลำเนาที่แตกต่างกัน มีผลต่อการเลือกใช้บริการสนามบินในด้านความปลอดภัยแตกต่างกัน 4) ระดับการศึกษา อาชีพ ภูมิลำเนาแตกต่างกันมีผลต่อการใช้บริการสนามบินในด้านคมนาคมแตกต่างกัน
ในส่วนของพฤติกรรมการใช้บริการสนามบิน พบว่า 1) เหตุผลที่เลือกใช้บริการ ระยะเวลาเดินทาง ค่าใช้จ่ายเฉลี่ย ช่วงเวลาที่ใช้บริการ และแหล่งในการรับข้อมูลข่าวสารต่างกัน มีผลทำให้ระดับความคิดเห็นต่อการใช้บริการของสนามบินนานาชาติอู่ตะเภา ระยอง พัทยา ต่างกัน ในด้านสถานที่ 2) เหตุผล ความถี่ ในการเลือกใช้บริการ ระยะเวลาเดินทาง ค่าใช้จ่ายเฉลี่ย ช่วงเวลาที่ใช้บริการ ลักษณะการเดินทาง และแหล่งข้อมูลในการรับข่าวสาร ต่างกันมีผลทำให้ระดับความคิดเห็นต่อการใช้บริการของสนามบินนานาชาติอู่ตะเภา ระยอง พัทยา ต่างกัน ในด้านสิ่งอำนวยความสะดวก 3) วัตถุประสงค์ในการเดินทาง ค่าใช้จ่ายเฉลี่ย จำนวนผู้ร่วมเดินทาง และแหล่งข้อมูลการรับข่าวสารต่างกันมีผลทำให้ระดับความคิดเห็นต่อการใช้บริการของสนามบินนานาชาติอู่ตะเภา ระยอง พัทยา ต่างกัน ในด้านความปลอดภัย 4) เหตุผลในการเลือกใช้บริการ วัตถุประสงค์ในการเดินทาง จำนวนผู้ร่วมเดินทาง และลักษณะการเดินทางต่างกันมีผลทำให้ระดับความคิดเห็นต่อการใช้บริการของสนามบินนานาชาติอู่ตะเภา ระยอง พัทยา ต่างกัน ในด้านการคมนาคม
The purposes of this research were to 1) study characteristic factors that affected to the selecting for U-Tapao Rayong - Pattaya international airport. 2) study traveler behaviors that affected to the selecting for U-Tapao Rayong - Pattaya international airport. 3) to compare data between Thai and international traveler and 4) study guidelines of improving services for U-Tapao Rayong-Pattaya International Airport. Quantitative research collected data by a questionnaire from Thai and international travelers of the airport, the sample size was 400. The study found that the majority of travelers were male with age ranging from 31 – 40 years old and their status was married. The average level of education was Bachelor’s degree, most of them work as civil servant or government enterprise officer. Besides, their average income was between 30,001 – 40,000 THB while their domicile was Thai. Regarding the results of selecting behavior analysis, showed that the reason for choosing the airport of most travelers was about convenient location to travel, frequency of using service was 1 - 2 times a month. Furthermore, the purpose of travel of most travelers was to travel, the period of time to the airport was less than an hour and the average expense was 501-1,000 THB. Most of travelers was at the airport at 12.01 – 6.00 p.m. with 2 - 3 friends and received to the airport’s news from internet. The study of the characteristic factors that affected to the selecting behavior for U - Tapao Rayong - Pattaya International Airport were analyzed by Chi-Square, found that sex, age, education, marital status, occupation, income and country of Residence affected to the selecting behavior for U - Tapao Rayong - Pattaya International Airport Moreover, The study of the factors that affected to the selecting for U - Tapao Rayong - Pattaya International Airport were analyzed by t-test, F-test: One-Way ANOVA analysis and found that 1) Education, occupation and income affected to the selecting for the airport in location factor. 2) Occupation and income affected to the selecting for the airport in facilities factor 3) Age, education, occupation and domicile affected to the selecting for the airport in security factor and 4) Education, occupation and country of Residence affected to the selecting for the airport in transportation factor. Lastly, traveler behaviors for the selecting for U - Tapao Rayong - Pattaya International Airport were analyzed by t-test, F-test: One-Way ANOVA analysis as well and found that 1) The reason for choosing the airport, period of time to the airport, average cost, the most frequently time for using service and data source in receiving the airport news affected to the selecting for the airport in location factor. 2) The reason for choosing the airport, frequency of using the airport, period of time to the airport, average cost, the most frequently time for using service, characteristics of the trip and data source in receiving the airport news affected to the selecting for the airport in facility factor 3) The purpose of travel, average cost, number of passengers, and data source in receiving the airport news affected to the selecting for the airport in security factor and 4) The reason for choosing the airport, purpose of travel, number of passengers and characteristics of the trip affected to the selecting for the airport in transportation factor.
The purposes of this research were to 1) study characteristic factors that affected to the selecting for U-Tapao Rayong - Pattaya international airport. 2) study traveler behaviors that affected to the selecting for U-Tapao Rayong - Pattaya international airport. 3) to compare data between Thai and international traveler and 4) study guidelines of improving services for U-Tapao Rayong-Pattaya International Airport. Quantitative research collected data by a questionnaire from Thai and international travelers of the airport, the sample size was 400. The study found that the majority of travelers were male with age ranging from 31 – 40 years old and their status was married. The average level of education was Bachelor’s degree, most of them work as civil servant or government enterprise officer. Besides, their average income was between 30,001 – 40,000 THB while their domicile was Thai. Regarding the results of selecting behavior analysis, showed that the reason for choosing the airport of most travelers was about convenient location to travel, frequency of using service was 1 - 2 times a month. Furthermore, the purpose of travel of most travelers was to travel, the period of time to the airport was less than an hour and the average expense was 501-1,000 THB. Most of travelers was at the airport at 12.01 – 6.00 p.m. with 2 - 3 friends and received to the airport’s news from internet. The study of the characteristic factors that affected to the selecting behavior for U - Tapao Rayong - Pattaya International Airport were analyzed by Chi-Square, found that sex, age, education, marital status, occupation, income and country of Residence affected to the selecting behavior for U - Tapao Rayong - Pattaya International Airport Moreover, The study of the factors that affected to the selecting for U - Tapao Rayong - Pattaya International Airport were analyzed by t-test, F-test: One-Way ANOVA analysis and found that 1) Education, occupation and income affected to the selecting for the airport in location factor. 2) Occupation and income affected to the selecting for the airport in facilities factor 3) Age, education, occupation and domicile affected to the selecting for the airport in security factor and 4) Education, occupation and country of Residence affected to the selecting for the airport in transportation factor. Lastly, traveler behaviors for the selecting for U - Tapao Rayong - Pattaya International Airport were analyzed by t-test, F-test: One-Way ANOVA analysis as well and found that 1) The reason for choosing the airport, period of time to the airport, average cost, the most frequently time for using service and data source in receiving the airport news affected to the selecting for the airport in location factor. 2) The reason for choosing the airport, frequency of using the airport, period of time to the airport, average cost, the most frequently time for using service, characteristics of the trip and data source in receiving the airport news affected to the selecting for the airport in facility factor 3) The purpose of travel, average cost, number of passengers, and data source in receiving the airport news affected to the selecting for the airport in security factor and 4) The reason for choosing the airport, purpose of travel, number of passengers and characteristics of the trip affected to the selecting for the airport in transportation factor.
Table of contents
Description
วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม. (การจัดการการท่องเที่ยวแบบบูรณาการ))--สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์, 2562