Board game for developing self-awarenessthrough design thinking process in learning
การพัฒนาการตระหนักรู้ในตนเองด้วยบอร์ดเกมผ่านกระบวนการคิดเชิงออกแบบในการเรียนรู้
by Prang Kiatsoonsong; ปราง เกียรติสูงส่ง; Juthamas Kaewpijit; จุฑามาศ แก้วพิจิตร; National Institute of Development Administration. School of Human Resource Development
Title: | Board game for developing self-awarenessthrough design thinking process in learning การพัฒนาการตระหนักรู้ในตนเองด้วยบอร์ดเกมผ่านกระบวนการคิดเชิงออกแบบในการเรียนรู้ |
Contributor(s): | National Institute of Development Administration. School of Human Resource Development |
Advisor: | Juthamas Kaewpijit
จุฑามาศ แก้วพิจิตร |
Issued date: | 3/6/2022 |
Publisher: | National Institute of Development Administration |
Abstract: |
The purpose of this study was to learn life skills and to apply design thinking process with inmates. The research method was action research. The sample consisted of 20 inmates aged 17 to 20 in Bannkaruna Juvenile Vocational Training Centre for Boys. The instruments used in this study include in-depth interview and design thinking process.
The results were as follow: the subjects have low self-awareness and empathy than any other life skill component. An analysis of interview and Persona reveal that they lack of confidence, Pessimism and lack of courage to make decisions, and tend to see themselves as a group that is not given opportunities from society. This self-view is related to internal factors such as values, attitudes and external factors such as people around them or the living environment. Thus, developing self-awareness and empathy is very importance to living their life.
Design thinking process helped the subjects to learn awareness and empathy. The process starts from the researcher interviewed and observed the sample to understand the problem. Then, they brainstormed to find suitable learning styles. The last stages are Prototype. We used game-based learning theory to created board games. The aim to educating the subjects about self-awareness, individual differences, and social responsibility. The testing results reveals that board games can build awareness and attract the attention of subjects. The pre-test showed that the subjects did not have any perception and understanding of this skill. Before they do not see their self-worth and ignore their talents. While, after post-test showed that they have a better understanding of their skills. Future research should study design thinking integrating with other learning process and focus on the development of self-awareness and empathy in inmates. |
Description: |
Master of Science (Human Resource and Organization Development) (M.S.(Human Resource and Organization Development)) |
Keyword(s): | การคิดเชิงออกแบบ
การกระทำความผิดของเด็กและเยาวชน ศูนย์ฝึกและอบรมเด็กและเยาวชนชายบ้านกรุณา บอร์ดเกม ทักษะชีวิต Design Thinking Human Development life skills Juvenile self-awareness empathy |
Type: | Thesis วิทยานิพนธ์ |
Language: | th |
Rights: | National Institute of Development Administration |
URI: | https://repository.nida.ac.th/handle/662723737/6068 |
Files in this item (CONTENT) |
|
View ทรัพยากรสารสนเทศทั้งหมดในคลังปัญญา ใช้เพื่อประโยชน์ทางการเรียนการสอนและการค้นคว้าเท่านั้น และต้องมีการอ้างอิงแหล่งที่มาทุกครั้งที่นำไปใช้ ห้ามดัดแปลงเนื้อหา และทำสำเนาต่อ รวมถึงไม่ให้อนุญาตนำไปใช้ประโยชน์เพื่อการค้า ไม่ว่ากรณีใด ๆ ทั้งสิ้น
|
This item appears in the following Collection(s) |
|