• English
    • ไทย
  • English 
    • English
    • ไทย
  • Login
View Item 
  •   Wisdom Repository Home
  • หน่วยงาน
  • สำนักบรรณสารการพัฒนา
  • In Processing
  • Dissertations, Theses, Term Papers
  • View Item
  •   Wisdom Repository Home
  • หน่วยงาน
  • สำนักบรรณสารการพัฒนา
  • In Processing
  • Dissertations, Theses, Term Papers
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of Wisdom RepositoryCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit DateResource TypesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit DateResource Types

My Account

Login

Board game for developing self-awarenessthrough design thinking process in learning

การพัฒนาการตระหนักรู้ในตนเองด้วยบอร์ดเกมผ่านกระบวนการคิดเชิงออกแบบในการเรียนรู้

by Prang Kiatsoonsong; ปราง เกียรติสูงส่ง; Juthamas Kaewpijit; จุฑามาศ แก้วพิจิตร; National Institute of Development Administration. School of Human Resource Development

Title:

Board game for developing self-awarenessthrough design thinking process in learning
การพัฒนาการตระหนักรู้ในตนเองด้วยบอร์ดเกมผ่านกระบวนการคิดเชิงออกแบบในการเรียนรู้

Contributor(s):

National Institute of Development Administration. School of Human Resource Development

Advisor:

Juthamas Kaewpijit
จุฑามาศ แก้วพิจิตร

Issued date:

3/6/2022

Publisher:

National Institute of Development Administration

Abstract:

The purpose of this study was to learn life skills and to apply design thinking process with inmates. The research method was action research. The sample consisted of 20 inmates aged 17 to 20 in Bannkaruna Juvenile Vocational Training Centre for Boys. The instruments used in this study include in-depth interview and design thinking process. The results were as follow: the subjects have low self-awareness and empathy than any other life skill component. An analysis of interview and Persona reveal that they lack of confidence, Pessimism and lack of courage to make decisions, and tend to see themselves as a group that is not given opportunities from society.  This self-view is related to internal factors such as values, attitudes and external factors such as people around them or the living environment. Thus, developing self-awareness and empathy is very importance to living their life. Design thinking process helped the subjects to learn awareness and empathy. The process starts from the researcher interviewed and observed the sample to understand the problem. Then, they brainstormed to find suitable learning styles. The last stages are Prototype. We used game-based learning theory to created board games. The aim to educating the subjects about self-awareness, individual differences, and social responsibility. The testing results reveals that board games can build awareness and attract the attention of subjects. The pre-test showed that the subjects did not have any perception and understanding of this skill. Before they do not see their self-worth and ignore their talents. While, after post-test showed that they have a better understanding of their skills. Future research should study design thinking integrating with other learning process and focus on the development of self-awareness and empathy in inmates.
การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยปฏิบัติการมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาทักษะชีวิตของเด็กและเยาวชนในศูนย์ฝึกและอบรมเด็กและเยาวชนชายบ้านกรุณา และศึกษาการใช้กระบวนการเรียนรู้ทักษะชีวิตผ่านแนวคิดการคิดเชิงออกแบบ โดยทำการศึกษากับกลุ่มตัวอย่างชายอายุ 17-20 ปีจำนวน 20 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย แบบสัมภาษณ์เชิงลึก และแผนการดำเนินงานตามกระบวนการคิดเชิงออกแบบ กระบวนการวิจัยเริ่มต้นจากการวิเคราะห์ทักษะชีวิตของกลุ่มตัวอย่างเพื่อค้นหาว่าทักษะใดเป็นทักษะที่กลุ่มตัวอย่างมีน้อยที่สุด จากการวิเคราะห์ข้อมูลพบว่าทักษะด้านการตระหนักรู้ในตนเองและการเห็นอกเห็นใจผู้อื่นเป็นทักษะที่ควรได้รับการพัฒนามากที่สุด เนื่องจากกลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่มีความมั่นใจในการดำเนินชีวิตต่ำ ขาดความกล้าตัดสินใจในเรื่องต่างๆ และมักจะลดทอนคุณค่าของตนเองให้ต่ำกว่าคนทั่วไป  เมื่อได้องค์ประกอบหลักแล้วจึงดำเนินการตามกระบวนการคิดเชิงออกแบบต่อไปจนได้ตัวต้นแบบซึ่งเป็นบอร์ดเกมที่มีกลไกการเล่นไม่ซับซ้อนมีจุดมุ่งหมายเพื่อเสริมสร้างความเข้าใจเกี่ยวกับทักษะดังกล่าว ผลการทดสอบตัวต้นแบบพบว่าการเล่นบอร์ดเกมช่วยให้กลุ่มตัวอย่างตระหนักรู้ทักษะชีวิตเบื้องต้นได้ดี แต่การพัฒนาทักษะนั้นไม่สามารถอาศัยเพียงบอร์ดเกมอย่างเดียวได้ต้องอาศัยรูปแบบการเรียนรู้อื่นๆ เข้ามาร่วมด้วยจึงจะเกิดประสิทธิภาพสูงสุด อย่างไรก็ดีข้อเสนอแนะในการวิจัยครั้งต่อไป คือ ควรมีการศึกษาการใช้บอร์ดเกมร่วมกับกระบวนการเรียนรู้แบบอื่นๆ และศึกษาทักษะชีวิตด้านการตระหนักในตนเองและการเห็นอกเห็นใจผู้อื่นในศูนย์ฝึกและสถานพินิจต่างๆ ให้มากขึ้น

Description:

Master of Science (Human Resource and Organization Development) (M.S.(Human Resource and Organization Development))
วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต (การพัฒนาทรัพยากรมนุษย์และองค์การ) (วท.ม.(การพัฒนาทรัพยากรมนุษย์และองค์การ))

Keyword(s):

การคิดเชิงออกแบบ
การกระทำความผิดของเด็กและเยาวชน
ศูนย์ฝึกและอบรมเด็กและเยาวชนชายบ้านกรุณา
บอร์ดเกม
ทักษะชีวิต
Design Thinking
Human Development
life skills
Juvenile
self-awareness
empathy

Type:

Thesis
วิทยานิพนธ์

Language:

th

Rights:

National Institute of Development Administration

URI:

https://repository.nida.ac.th/handle/662723737/6068
Show full item record

Files in this item (CONTENT)

Thumbnail
View
  • 6010611006.pdf ( 2,667.18 KB )

ทรัพยากรสารสนเทศทั้งหมดในคลังปัญญา ใช้เพื่อประโยชน์ทางการเรียนการสอนและการค้นคว้าเท่านั้น และต้องมีการอ้างอิงแหล่งที่มาทุกครั้งที่นำไปใช้ ห้ามดัดแปลงเนื้อหา และทำสำเนาต่อ รวมถึงไม่ให้อนุญาตนำไปใช้ประโยชน์เพื่อการค้า ไม่ว่ากรณีใด ๆ ทั้งสิ้น



This item appears in the following Collection(s)

  • Dissertations, Theses, Term Papers [191]

Except where otherwise noted, content on this site is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license.

Copyright © National Institute of Development Administration | สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์
Library and Information Center | สำนักบรรณสารการพัฒนา
Email: NIDAWR@nida.ac.th    Chat: Facebook Messenger    Facebook: NIDAWisdomRepository
 

 

Except where otherwise noted, content on this site is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license.

Copyright © National Institute of Development Administration | สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์
Library and Information Center | สำนักบรรณสารการพัฒนา
Email: NIDAWR@nida.ac.th    Chat: Facebook Messenger    Facebook: NIDAWisdomRepository
 

 

‹›×