การพัฒนาการตระหนักรู้ในตนเองด้วยบอร์ดเกมผ่านกระบวนการคิดเชิงออกแบบในการเรียนรู้
Files
Publisher
Issued Date
2021
Issued Date (B.E.)
2564
Available Date
Copyright Date
Resource Type
Series
Edition
Language
tha
File Type
application/pdf
No. of Pages/File Size
152 แผ่น
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Other identifier(s)
b214302
Identifier(s)
Access Rights
Access Status
Rights
ผลงานนี้เผยแพร่ภายใต้ สัญญาอนุญาตครีเอทีฟคอมมอนส์แบบ แสดงที่มา-ไม่ใช้เพื่อการค้า-ไม่ดัดแปลง 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0)
Rights Holder(s)
Physical Location
สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์. สำนักบรรณสารการพัฒนา
Bibliographic Citation
Citation
ปราง เกียรติสูงส่ง (2021). การพัฒนาการตระหนักรู้ในตนเองด้วยบอร์ดเกมผ่านกระบวนการคิดเชิงออกแบบในการเรียนรู้. Retrieved from: https://repository.nida.ac.th/handle/662723737/6068.
Title
การพัฒนาการตระหนักรู้ในตนเองด้วยบอร์ดเกมผ่านกระบวนการคิดเชิงออกแบบในการเรียนรู้
Alternative Title(s)
Board game for developing self-awareness through design thinking process in learning
Author(s)
Advisor(s)
Editor(s)
item.page.dc.contrubutor.advisor
Advisor's email
Contributor(s)
Contributor(s)
Abstract
การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยปฏิบัติการมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาทักษะชีวิตของเด็กและเยาวชนในศูนย์ฝึกและอบรมเด็กและเยาวชนชายบ้านกรุณา และศึกษาการใช้กระบวนการเรียนรู้ทักษะชีวิตผ่านแนวคิดการคิดเชิงออกแบบ โดยทำการศึกษากับกลุ่มตัวอย่างชายอายุ 17-20 ปีจำนวน 20 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย แบบสัมภาษณ์เชิงลึก และแผนการดำเนินงานตามกระบวนการคิดเชิงออกแบบ
กระบวนการวิจัยเริ่มต้นจากการวิเคราะห์ทักษะชีวิตของกลุ่มตัวอย่างเพื่อค้นหาว่าทักษะใดเป็นทักษะที่กลุ่มตัวอย่างมีน้อยที่สุด จากการวิเคราะห์ข้อมูลพบว่าทักษะด้านการตระหนักรู้ในตนเองและการเห็นอกเห็นใจผู้อื่นเป็นทักษะที่ควรได้รับการพัฒนามากที่สุด เนื่องจากกลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่มีความมั่นใจในการดำเนินชีวิตต่ำ ขาดความกล้าตัดสินใจในเรื่องต่างๆ และมักจะลดทอนคุณค่าของตนเองให้ต่ำกว่าคนทั่วไป
เมื่อได้องค์ประกอบหลักแล้วจึงดำเนินการตามกระบวนการคิดเชิงออกแบบต่อไปจนได้ตัวต้นแบบซึ่งเป็นบอร์ดเกมที่มีกลไกการเล่นไม่ซับซ้อนมีจุดมุ่งหมายเพื่อเสริมสร้างความเข้าใจเกี่ยวกับทักษะดังกล่าว ผลการทดสอบตัวต้นแบบพบว่าการเล่นบอร์ดเกมช่วยให้กลุ่มตัวอย่างตระหนักรู้ทักษะชีวิตเบื้องต้นได้ดี แต่การพัฒนาทักษะนั้นไม่สามารถอาศัยเพียงบอร์ดเกมอย่างเดียวได้ต้องอาศัยรูปแบบการเรียนรู้อื่นๆ เข้ามาร่วมด้วยจึงจะเกิดประสิทธิภาพสูงสุด อย่างไรก็ดีข้อเสนอแนะในการวิจัยครั้งต่อไป คือ ควรมีการศึกษาการใช้บอร์ดเกมร่วมกับกระบวนการเรียนรู้แบบอื่นๆ และศึกษาทักษะชีวิตด้านการตระหนักในตนเองและการเห็นอกเห็นใจผู้อื่นในศูนย์ฝึกและสถานพินิจต่างๆ ให้มากขึ้น
The purpose of this study was to learn life skills and to apply design thinking process with inmates. The research method was action research. The sample consisted of 20 inmates aged 17 to 20 in Bannkaruna Juvenile Vocational Training Centre for Boys. The instruments used in this study include in-depth interview and design thinking process. The results were as follow: the subjects have low self-awareness and empathy than any other life skill component. An analysis of interview and Persona reveal that they lack of confidence, Pessimism and lack of courage to make decisions, and tend to see themselves as a group that is not given opportunities from society. This self-view is related to internal factors such as values, attitudes and external factors such as people around them or the living environment. Thus, developing self-awareness and empathy is very importance to living their life. Design thinking process helped the subjects to learn awareness and empathy. The process starts from the researcher interviewed and observed the sample to understand the problem. Then, they brainstormed to find suitable learning styles. The last stages are Prototype. We used game-based learning theory to created board games. The aim to educating the subjects about self-awareness, individual differences, and social responsibility. The testing results reveals that board games can build awareness and attract the attention of subjects. The pre-test showed that the subjects did not have any perception and understanding of this skill. Before they do not see their self-worth and ignore their talents. While, after post-test showed that they have a better understanding of their skills. Future research should study design thinking integrating with other learning process and focus on the development of self-awareness and empathy in inmates.
The purpose of this study was to learn life skills and to apply design thinking process with inmates. The research method was action research. The sample consisted of 20 inmates aged 17 to 20 in Bannkaruna Juvenile Vocational Training Centre for Boys. The instruments used in this study include in-depth interview and design thinking process. The results were as follow: the subjects have low self-awareness and empathy than any other life skill component. An analysis of interview and Persona reveal that they lack of confidence, Pessimism and lack of courage to make decisions, and tend to see themselves as a group that is not given opportunities from society. This self-view is related to internal factors such as values, attitudes and external factors such as people around them or the living environment. Thus, developing self-awareness and empathy is very importance to living their life. Design thinking process helped the subjects to learn awareness and empathy. The process starts from the researcher interviewed and observed the sample to understand the problem. Then, they brainstormed to find suitable learning styles. The last stages are Prototype. We used game-based learning theory to created board games. The aim to educating the subjects about self-awareness, individual differences, and social responsibility. The testing results reveals that board games can build awareness and attract the attention of subjects. The pre-test showed that the subjects did not have any perception and understanding of this skill. Before they do not see their self-worth and ignore their talents. While, after post-test showed that they have a better understanding of their skills. Future research should study design thinking integrating with other learning process and focus on the development of self-awareness and empathy in inmates.
Table of contents
Description
วิทยานิพนธ์ (วท.ม. (การพัฒนาทรัพยากรมนุษย์และองค์การ))--สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์, 2564