ความสัมพันธ์ระหว่างพฤติกรรมการพนัน ความน่าจะเป็นเชิงอัตวิสัย โครงสร้างรางวัลของการชิงโชคและความตั้งใจซื้อ: การศึกษาเชิงทดลอง
Files
Publisher
Issued Date
2019
Issued Date (B.E.)
2562
Available Date
Copyright Date
Resource Type
Series
Edition
Language
tha
File Type
application/pdf
No. of Pages/File Size
61 แผ่น
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Other identifier(s)
b210811
Identifier(s)
Access Rights
Access Status
Rights
ผลงานนี้เผยแพร่ภายใต้ สัญญาอนุญาตครีเอทีฟคอมมอนส์แบบ แสดงที่มา-ไม่ใช้เพื่อการค้า-ไม่ดัดแปลง 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0)
Rights Holder(s)
Physical Location
สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์. สำนักบรรณสารการพัฒนา
Bibliographic Citation
Citation
กัณตรัตน์ ปริเปรมกุล (2019). ความสัมพันธ์ระหว่างพฤติกรรมการพนัน ความน่าจะเป็นเชิงอัตวิสัย โครงสร้างรางวัลของการชิงโชคและความตั้งใจซื้อ: การศึกษาเชิงทดลอง. Retrieved from: https://repository.nida.ac.th/handle/662723737/5134.
Title
ความสัมพันธ์ระหว่างพฤติกรรมการพนัน ความน่าจะเป็นเชิงอัตวิสัย โครงสร้างรางวัลของการชิงโชคและความตั้งใจซื้อ: การศึกษาเชิงทดลอง
Alternative Title(s)
Relationships between gambling behavior, subjective probability, prize structure of sweepstakes and willingness to purchase : an experimental study
Author(s)
Advisor(s)
Editor(s)
item.page.dc.contrubutor.advisor
Advisor's email
Contributor(s)
Contributor(s)
Abstract
การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงทดลองการทดลองรูปแบบสุ่มสมบูรณ์ (Completely Randomized Design: CRD) มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของโครงสร้างรางวัลของการส่งเสริมการขายแบบชิงโชคที่มีต่อความตั้งใจซื้อสินค้า โดยมีพฤติกรรมการพนันและความน่าจะเป็นเชิงอัตวิสัยเป็นตัวแปรร่วม (Covariates) โครงสร้างรางวัลของการชิงโชคในกลุ่มทดลองมี 4 รูปแบบคือ รางวัลใหญ่ที่สุดเพียงหนึ่งรางวัล รางวัลใหญ่ที่สุด 1 รางวัล และรางวัลย่อยหลายรางวัล รางวัลใหญ่หลายรางวัล รางวัลใหญ่หลายรางวัลและรางวัลย่อยหลายรางวัล และมีการส่งเสริมการขายแบบลดราคาเป็นกลุ่มควบคุม สุ่มผู้เข้าร่วมทดลองจำนวน 500 คน ผลการวิจัยพบว่า โครงสร้างรางวัลที่มีสัดส่วนผู้ตั้งใจซื้อสินค้ามากที่สุดคือ รางวัลใหญ่หลายรางวัลและรางวัลย่อยหลายรางวัล (ร้อยละ 47) และเงื่อนไขการชิงโชคทุกรูปแบบรางวัลมีผู้ตั้งใจซื้อสินค้ามากกว่าเงื่อนไขการลดราคา ตัวแปรสัมพันธ์กับความตั้งใจซื้อสินค้าคือ ระดับการศึกษา รายได้ต่อเดือน และปฏิสัมพันธ์ระหว่างโครงสร้างรางวัลของการชิงโชคและพฤติกรรมการพนันโดยผู้ที่มีรายได้ต่ำและมีพฤติกรรมการพนันสูงมีแนวโน้มที่จะเข้าร่วมการชิงโชค
This completely randomized design (CRD) experimental research aims at investigating the effect of sweepstakes structure promotion on willingness to purchase where gambling behavior and subjective probability are covariates. Four types of sweepstakes structures are 1) grand prize only, 2) grand prize and many small prizes, 3) multiple large prizes, and 4) multiple large prizes and many small prizes where price discount with equal expected value as a control group. Five-hundred participants were randomly assigned to each condition. The results found that the multiple large prizes and many small prizes sweepstakes structure leads to highest willingness to purchase (47.1%). Moreover, all types of sweepstakes structure promotions willing to purchase greater than price discount. Education, monthly income and the interaction between sweepstakes structures and gambling behavior are related to willingness to purchase such that low income participants with high gambling behavior tend to participate in sweepstake.
This completely randomized design (CRD) experimental research aims at investigating the effect of sweepstakes structure promotion on willingness to purchase where gambling behavior and subjective probability are covariates. Four types of sweepstakes structures are 1) grand prize only, 2) grand prize and many small prizes, 3) multiple large prizes, and 4) multiple large prizes and many small prizes where price discount with equal expected value as a control group. Five-hundred participants were randomly assigned to each condition. The results found that the multiple large prizes and many small prizes sweepstakes structure leads to highest willingness to purchase (47.1%). Moreover, all types of sweepstakes structure promotions willing to purchase greater than price discount. Education, monthly income and the interaction between sweepstakes structures and gambling behavior are related to willingness to purchase such that low income participants with high gambling behavior tend to participate in sweepstake.
Table of contents
Description
วิทยานิพนธ์ (วท.ม. (สถิติประยุกต์))--สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์, 2562