แนวทางในการพัฒนากฎหมายมูลนิธิเพื่อป้องกันการกระทำทุจริต
Files
Publisher
Issued Date
2020
Available Date
Copyright Date
Resource Type
Series
Edition
Language
tha
File Type
application/pdf
No. of Pages/File Size
110 แผ่น
ISBN
ISSN
eISSN
Other identifier(s)
b212292
Identifier(s)
Access Rights
Access Status
Rights
ผลงานนี้เผยแพร่ภายใต้ สัญญาอนุญาตครีเอทีฟคอมมอนส์แบบ แสดงที่มา-ไม่ใช้เพื่อการค้า-ไม่ดัดแปลง 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0)
Rights Holder(s)
Physical Location
สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์. สำนักบรรณสารการพัฒนา
Bibliographic Citation
Citation
นัฏวรรณ รุจิณรงค์ (2020). แนวทางในการพัฒนากฎหมายมูลนิธิเพื่อป้องกันการกระทำทุจริต. Retrieved from: https://repository.nida.ac.th/handle/662723737/5603.
Title
แนวทางในการพัฒนากฎหมายมูลนิธิเพื่อป้องกันการกระทำทุจริต
Alternative Title(s)
Guidelines for the development of foundation law to prevent fraud
Author(s)
Editor(s)
Advisor(s)
Advisor's email
Contributor(s)
Contributor(s)
Abstract
มูลนิธิเป็นองค์กรตามกฎหมายรูปแบบหนึ่ง ซึ่งมีวัตถุประสงค์สำคัญในการแก้ปัญหาสังคม ประเทศไทยมีจำนวนมูลนิธิที่จดทะเบียนกับกระทรวงมหาดไทยมากถึง 25,048 มูลนิธิ ซึ่งน่าจะเป็นสิ่งที่ดี แต่ปัจจุบันกลับมีการกระทำทุจริตเกิดขึ้นในมูลนิธิมากมาย เช่น กรรมการมูลนิธิยักยอกทรัพย์สินของมูลนิธิ หรือการตั้งมูลนิธิเพื่อใช้ในการฟอกเงิน สาเหตุสำคัญประการหนึ่งเกิดจากกฎหมายมูลนิธิตามประมวลกฎหมายแพ่งและพาณิชย์ไม่ได้รับการปรับปรุงแก้ไขตั้งแต่ พ.ศ. 2535 มาตราต่าง ๆ ที่กำหนดขึ้นมุ่งเน้นที่เจตนารมณ์ของการทำประโยชน์เพื่อสังคม แต่ไม่ได้ครอบคลุมถึงแนวทางในการป้องกันและแก้ปัญหาการกระทำทุจริตที่เกิดขึ้นในปัจจุบันอย่างเพียงพอ ตัวอย่างเช่น ความหมายและวัตถุประสงค์ของมูลนิธิที่อาจจะไม่ชัดเจน ในเรื่องอำนาจหน้าที่ของคณะกรรมการมูลนิธิมีอำนาจในการบริหารจัดการมูลนิธิอย่างกว้างขวางรวมถึงกฎหมายได้ให้อำนาจคณะกรรมการในการแก้ไขวัตถุประสงค์ของมูลนิธิและกฎหมายไม่ได้กำหนดความรับผิดของคณะกรรมการมูลนิธิต่อมูลนิธิในกรณีที่คณะกรรมการดำเนินการให้ผิดพลาดเสื่อมเสียต่อมูลนิธิ หรือเรื่องที่ผู้มีส่วนได้เสียในมูลนิธิอาจร้องขอให้ศาลมีคำสั่งในการถอดถอนคณะกรรมการมูลนิธิได้ก็มีประเด็นว่าใครบ้างคือผู้มีส่วนได้เสียในมูลนิธิ
บทความนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาแนวทางในการพัฒนากฎหมายมูลนิธิให้ดีขึ้น ในสามประเด็น ดังนี้ 1) ความหมายและวัตถุประสงค์ของมูลนิธิที่ยังไม่ชัดเจน ซึ่งอาจเป็นช่องว่างทางกฎหมายในการกระทำทุจริต 2) อำนาจหน้าที่และความรับผิดของกรรมการ และ 3) การกำกับดูแลมูลนิธิโดยภาครัฐและภาคประชาชน โดยบทความนี้มีวัตถุประสงค์ในการศึกษาปัญหาเกี่ยวกับมูลนิธิในประเทศไทยที่เกิดขึ้นโดยทำการศึกษาเปรียบเทียบกับกฎหมายของประเทศอังกฤษและสาธารณรัฐสิงคโปร์ เพื่อหาแนวทางในการแก้ไขปรับปรุงกฎหมายมูลนิธิในประเทศไทยให้เหมาะสมกับปัญหาที่เกิดขึ้นในปัจจุบัน บทความนี้เป็นการวิจัยเชิงเอกสารโดยการรวบรวมข้อมูลจากการค้นคว้าเอกสาร ตำราวิชาการในทางกฎหมายที่เกี่ยวข้องกับงานวิจัย ทั้งในส่วนของต่างประเทศและในประเทศ ผู้เขียนยังได้รวบรวมข้อมูลเชิงประจักษ์จากการสัมภาษณ์บุคคลที่เกี่ยวข้อง ได้แก่ นายทะเบียนของมูลนิธิ กรรมการของมูลนิธิ และผู้บริจาค เพื่อจะได้ทราบถึงปัญหาที่เกิดขึ้นจริง
โดยจากการศึกษาแล้วพบว่าปัญหาของมูลนิธิในประเทศไทยที่เกิดขึ้นบางกรณีเกิดจากการที่กฎหมายในปัจจุบันยังไม่สามารถครอบคลุมถึงปัญหาที่เกิดขึ้นได้ โดยเกิดขึ้นจากการใช้ช่องว่างทางกฎหมายเพื่อทำการทุจริตในมูลนิธิ รวมถึงหน่วยงานที่มีอำนาจในการตรวจสอบมูลนิธิของทั้งประเทศอังกฤษและสาธารณรัฐสิงคโปร์นั้นปรากฎว่ามีกฎหมายที่ค่อนข้างชัดเจน ผู้เขียนจึงเสนอแนวทางไว้ 3 ประการ 1) กำหนดวัตถุประสงค์ของมูลนิธิไว้อย่างชัดเจน 2) แก้ไขอำนาจหน้าที่และความรับผิดของคณะกรรมการมูลนิธิโดยเพิ่มเติมในส่วนความรับผิดของคณะกรรมการของมูลนิธิต่อมูลนิธิ 3) ให้มีคณะกรรมาธิการเป็นหน่วยงานที่เข้ามาดูแลและตรวจสอบมูลนิธิโดยเฉพาะ โดยให้ผู้ตรวจสอบมีความเชี่ยวชาญในเรื่องของมูลนิธิโดยตรงเพื่อให้การตรวจสอบเป็นไปโดยเคร่งครัดเพื่อผลประโยชน์ของส่วนรวมเนื่องจากมูลนิธิเป็นองค์กรที่ทำเพื่อประโยชน์สาธารณะ
Foundation is one of legal organization with a purpose of solving society’s problems. There are 25,048 foundations registered under Thailand’s Ministry of Interior which is a good sign. However, there are also many corruptions happened within the foundations such as defraud or money launder. One of the possible causes is that the Legal measures of Foundation controls and supports has never been updated since 1992 as it mostly focuses on advantages of the society more than problem prevention and solution. For example, the definition and purpose of the foundation is not described clearly in term of the authority and duty of foundation committee, that allows them to edit the purpose of the foundation but the does not specify responsibility of the committee toward any mistake caused by the committee. Moreover, in the case that foundation’s Stakeholders can file a complaint to court to remove foundation committee, there is an ambiguous in the definition of foundation’s Stakeholders. This thesis aims to study for Foundation laws development on 3 mains points including 1) The ambiguity of definition and purpose of the foundation that might lead to legal flaws, 2) The authority and responsibility of foundation committee and 3) The supervision of the foundation from government section and people section. The researcher employed Foundation laws from England and Republic of Singapore in order to find the proper improvement for Thailand Foundation Laws. This is a Documentary Research with the information collected from laws related Academic texts domestically and internationally. The author also collects empirical data from interviews with related persons including the registrar, committee and donor of the foundation in order to find the real source of the problems. According to the study, it is found that one of the possible causes is the foundation law is not enough to cover problem prevention and solution within the foundation and it leads to the legal flaw that people use for corruption. The comparison of the Laws from England and Singapore also suggests that there should be a particular law that covers the authority and responsibility of foundation inspector. In summary, the author suggests that there are 3 points that will help with the improvement of Foundation Laws in Thailand including 1) Specify the foundation’s purpose, 2) Extend the content of the authority and responsibility of foundation committee to be more detailed and 3) Appoint the inspector committee from foundation inspecting experts to inspect the foundation’s advantages for public society.
Foundation is one of legal organization with a purpose of solving society’s problems. There are 25,048 foundations registered under Thailand’s Ministry of Interior which is a good sign. However, there are also many corruptions happened within the foundations such as defraud or money launder. One of the possible causes is that the Legal measures of Foundation controls and supports has never been updated since 1992 as it mostly focuses on advantages of the society more than problem prevention and solution. For example, the definition and purpose of the foundation is not described clearly in term of the authority and duty of foundation committee, that allows them to edit the purpose of the foundation but the does not specify responsibility of the committee toward any mistake caused by the committee. Moreover, in the case that foundation’s Stakeholders can file a complaint to court to remove foundation committee, there is an ambiguous in the definition of foundation’s Stakeholders. This thesis aims to study for Foundation laws development on 3 mains points including 1) The ambiguity of definition and purpose of the foundation that might lead to legal flaws, 2) The authority and responsibility of foundation committee and 3) The supervision of the foundation from government section and people section. The researcher employed Foundation laws from England and Republic of Singapore in order to find the proper improvement for Thailand Foundation Laws. This is a Documentary Research with the information collected from laws related Academic texts domestically and internationally. The author also collects empirical data from interviews with related persons including the registrar, committee and donor of the foundation in order to find the real source of the problems. According to the study, it is found that one of the possible causes is the foundation law is not enough to cover problem prevention and solution within the foundation and it leads to the legal flaw that people use for corruption. The comparison of the Laws from England and Singapore also suggests that there should be a particular law that covers the authority and responsibility of foundation inspector. In summary, the author suggests that there are 3 points that will help with the improvement of Foundation Laws in Thailand including 1) Specify the foundation’s purpose, 2) Extend the content of the authority and responsibility of foundation committee to be more detailed and 3) Appoint the inspector committee from foundation inspecting experts to inspect the foundation’s advantages for public society.
Table of contents
Description
วิทยานิพนธ์ (น.ม.)--สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์, 2563