Communication for 21st century learning of the visually impaired in carpenter training program : case study of Foundation for the Employment Promotion of the Blind in Pak Kret, Nonthaburi Province
การสื่อสารเพื่อการเรียนรู้ในศตวรรษที่ 21 ของกลุ่มผู้พิการทางสายตาในวิชาชีพช่างไม้ : กรณีศึกษา ศูนย์พัฒนาอาชีพคนตาบอด อำเภอปากเกร็ด จังหวัดนนทบุรี
by Narangsan Damsri; นรังสรรค์ ดำศรี; Kullatip Satararuji; กุลทิพย์ ศาสตระรุจิ; National Institute of Development Administration. The Graduate School of Communication Arts and Management Innovation
Title: | Communication for 21st century learning of the visually impaired in carpenter training program : case study of Foundation for the Employment Promotion of the Blind in Pak Kret, Nonthaburi Province การสื่อสารเพื่อการเรียนรู้ในศตวรรษที่ 21 ของกลุ่มผู้พิการทางสายตาในวิชาชีพช่างไม้ : กรณีศึกษา ศูนย์พัฒนาอาชีพคนตาบอด อำเภอปากเกร็ด จังหวัดนนทบุรี |
Contributor(s): | National Institute of Development Administration. The Graduate School of Communication Arts and Management Innovation |
Advisor: | Kullatip Satararuji
กุลทิพย์ ศาสตระรุจิ |
Issued date: | 12/8/2022 |
Publisher: | National Institute of Development Administration |
Abstract: |
The purpose of this research was 1) to investigate factor promoting carpentry career training among visually impaired people 2) to study communication for 21st century skills transferred from the instructors to visually impaired students 3) to analyze the interactions between the carpentry instructors and visually impaired student. This qualitative research adopted methodology including, observation to investigate factor promoting carpentry career training among visually impaired people, and in-depth interview both to study communication for 21st century skills transferred from instructor to visually impaired students and to analyze the interactions between the carpentry instructors and visually impaired students. The samples were four carpentry instructors and five visually impaired people at Foundation for the Employment Promotion of the Blind in Pak Kret, Nonthaburi Province.
The results indicated that seven factors that promoted carpentry career training among people with visual impairment were as follows: 1) environment and condition 2) background knowledge 3) belief and attitude 4) value and goal 5) teaching techniques 6) appropriateness of curriculum content 7) intimacy in the classroom. In addition, key interactions that helped enhance carpentry career training were as follows: 1) active listening, which measured by the students’ fundamental knowledge development and how they work accordingly 2) curriculum content comprehending, which ensured work assignment success 3) well-caring, which enabled the students to become more enthusiastic and keen on learning. Moreover, important skills for 21st century success communications between the instructors and visually impaired students were as follows: 1) learning and innovation skills 2) information, media, and technology skills 3) life and working skills. In carpentry career training, the instructors focused on teaching life and working skills, while information, media, and technology skills were insignificant as carpenter was an individual profession and the students were also limited by their visual impairment.
Keywords: Visually impaired people, Carpenter career training, Interactions, 21st century skills
|
Description: |
Master of Arts (Communication Arts and Innovation) (M.A.(Communication Arts and Innovation)) |
Keyword(s): | ผู้พิการทางสายตา
วิชาชีพช่างไม้ การปฏิสัมพันธ์ ทักษะแห่งศตวรรษที่ 21 |
Type: | Thesis วิทยานิพนธ์ |
Language: | th |
Rights: | National Institute of Development Administration |
URI: | https://repository.nida.ac.th/handle/662723737/5658 |
Files in this item (CONTENT) |
|
View ทรัพยากรสารสนเทศทั้งหมดในคลังปัญญา ใช้เพื่อประโยชน์ทางการเรียนการสอนและการค้นคว้าเท่านั้น และต้องมีการอ้างอิงแหล่งที่มาทุกครั้งที่นำไปใช้ ห้ามดัดแปลงเนื้อหา และทำสำเนาต่อ รวมถึงไม่ให้อนุญาตนำไปใช้ประโยชน์เพื่อการค้า ไม่ว่ากรณีใด ๆ ทั้งสิ้น
|
This item appears in the following Collection(s) |
|