Communication for Korean Fan Club Identity Negotiation on Social Media Platform
การสื่อสารเพื่อต่อรองอัตลักษณ์ของกลุ่มแฟนคลับเกาหลีบนพื้นที่สื่อสังคมออนไลน์
by Phattrawadee Hong-aek; ภัทราวดี หงษ์เอก; Bu-nga Chaisuwan; บุหงา ชัยสุวรรณ; National Institute of Development Administration. The Graduate School of Communication Arts and Management Innovation
Title: | Communication for Korean Fan Club Identity Negotiation on Social Media Platform การสื่อสารเพื่อต่อรองอัตลักษณ์ของกลุ่มแฟนคลับเกาหลีบนพื้นที่สื่อสังคมออนไลน์ |
Contributor(s): | National Institute of Development Administration. The Graduate School of Communication Arts and Management Innovation |
Advisor: | Bu-nga Chaisuwan
บุหงา ชัยสุวรรณ |
Issued date: | 12/8/2022 |
Publisher: | National Institute of Development Administration |
Abstract: |
This research aims to study the communication of Korean Fan Club identity negotiation on social media platforms using the qualitative research method. The content analysis and in-depth interview with a total of 10 key informants from Lisa BLACKPINK’s fans were employed to interpret the data while the key informant was divided into two groups: 1) fans who have been following Lisa for over 2 years and 2) fans who have been following Lisa for less than 2 years. The key informants were chosen through the media consisting of social media users and chain-referral sampling with a set of 2 parted questionnaires was used to collect data.
The results showed that there are 2 types of Lisa's fans: 1) An anonymous person and 2) an Anonymized person. The hashtags on the Twitter website play an important role in the fandom's identity to communicate their identity both within their group and outside of their group. Although Lisa BLACKPINK’s fans were using social media to negotiate in six fields: 1) must play a role in promoting 2) must play a role in protecting 3) must have a role in cheering indirectly (4) must allocate their time. 5) must respect individuals' rights and 6) must feel uncomfortable if Lisa gets scolded. The group of establishing and emerging Lisa BLACKPINK’s fans also shares the same identity as outsiders since they have already experienced from their previous fandom.
The study also shows that the social issues are their most negotiated and fought among Lisa BLACKPINK’s fans and outsiders however, Lisa BLACKPINK’s fans can handle the economic and business issues. The fans contradict outsiders despite being blamed for being extravagant spenders by stating that they were a supporter of their beloved artist. Besides, the prejudice from outsiders and society’s disapproval was perceived by the fans. As a result, the fans must replace their new identity with a new one such as being an educated fan or a hardworking person to prove themselves and gain society’s approval and dignity. |
Description: |
Master of Arts (Communication and Innovation) (M.A.(Communication and Innovation)) |
Keyword(s): | การสื่อสาร
การต่อรองอัตลักษณ์ กลุ่มแฟนคลับเกาหลี แฟนคลับลิซ่า BLACKPINK พื้นที่สื่อสังคมออนไลน์ Communication Identity negotiation Korean fan club Lisa BLACKPINK fans Social media Platform |
Type: | Thesis วิทยานิพนธ์ |
Language: | th |
Rights: | National Institute of Development Administration |
URI: | https://repository.nida.ac.th/handle/662723737/6083 |
Files in this item (CONTENT) |
|
View ทรัพยากรสารสนเทศทั้งหมดในคลังปัญญา ใช้เพื่อประโยชน์ทางการเรียนการสอนและการค้นคว้าเท่านั้น และต้องมีการอ้างอิงแหล่งที่มาทุกครั้งที่นำไปใช้ ห้ามดัดแปลงเนื้อหา และทำสำเนาต่อ รวมถึงไม่ให้อนุญาตนำไปใช้ประโยชน์เพื่อการค้า ไม่ว่ากรณีใด ๆ ทั้งสิ้น
|
This item appears in the following Collection(s) |
|